donderdag 12 april 2018

Mijmering 35 Snelle gezonde hap en tuintipjes plus gratis geluk...

Beste mensen,

Geluk is blij zijn in de lauwe regen
die groei brengt en wegwast....wat lelijk is geweest..

Annemiek.
 
35 Consumindermijmering 2018.
 
Tip.
Nog steeds in de gratis tuindecoratie flow moest een zinken emmer eraan geloven. Binnenin veel roest dus er was niets verloren. De eerdere zinken emmer met vergane bodem zocht een partner... Dat is te regelen nietwaar.... Met grof geweld werden afwaterings gaten in de bodem van de emmer getikt. Daar ben ik goed in en denk daarbij aan een persoon waarmee ik nog een appeltje heb te schillen. Afreageren noemen ze dat. Scherven in de emmer, wat aarde uit de moestuin en wat potgrond als toplaag. Drie Franse overwinterde geraniums erin en kreeg de emmer inclusief moslaag een opstapje van een oude alu pan. Mooi stelletje he? Liefde op het eerste gezicht.
 
Tip 2
Een mandje zonder bodem...eigenlijk gewoon een huls. Daar kwam een pot in met een boerengeranium. Schotel eronder en wat mos als toplaag. Mooie tuintafeldecoratie. De mos theepot komt in bloei en kreeg een “nieuw” hergebruik dienblaadje en alweer van niets iets gemaakt. Ik ben nog steeds niet naar het tuincentrum geweest........
 
Tip 3
Er moet ook nog gegeten worden en kijken wat er nog is.... Paprika en ui en ettelijke zakjes uit de vriezer van eigen oogst erwtjes, tuinbonen en koolraapje. Die moeten op voor de nieuwe oogst er is. De gesnipperde aangefruite ui brengt de body en komt de gesneden paprika als eerste daarbij. Even mee roerbakken en een halve bouillonblok toevoegen, plus de rest van de groenten... De deksel erop en wat nog bevroren was werd snel ontdooit. Mijn rondje door de tuin bracht daslook, salie, rozemarijn en peterselie. Nog een stengel bleekselderij uit de “vaas”  gesnipperd en gesneden bij de groentemix.
Zonder deksel op hoog gas het vocht laten verdampen. Drie eitjes werden geklutst voor een omelet, die in de koekenpan werd gebakken en was mijn dinertje weer compleet.
 
Tip: Terwijl de groenten sudderden in de pan heb ik een breinaald in de gasvlam gelegd. Mijn karretje op wielen heeft zijn handvat verloren toen ik hem te zwaar beladen met aarde de tuin doortrok. Het karretje staat al klaar bij de open keukendeur en kreeg twee perforaties met de kokende breinaald. Het kunststof smolt zo weg. Een stevig touw door de gaatjes met een knoop als stopper en mijn karretje heeft een nieuw handvat. Daar heb ik geen man met een boorapparaat voor nodig. En mijn boor? Tja... waar ligt die ook al weer?
Ik gebruik hem nooit want ik ga voor simpel...Daar kan ik zo blij van worden.
 
Tip 4
Met het onverslijtbare zichzelf slijpende kartelmes heb ik de bodem uit een plastic vat gezaagd. Fluitje van een cent en de bodem bewaar je natuurlijk voor een of andere mand met een verrotte bodem. Het mes heb ik eens op de markt gekocht bij een standwerker. Hij is failliet gegaan want na een aantal jaren  kocht geen mens nog een mes. Ze zijn onverslijtbaar en gaan een leven lang mee.
 
Vorig jaar heb ik aardappels geteeld de hoogte in, in hetzelfde vat. De oogst was niet zo denderend en begrijpelijk als je bedenkt dat alles wat je teelt in potten... of teveel of te weinig water krijgt. Het helpt al, als onder in potten en vaten afwateringsgaten zitten. Ik geef zelden op en teel ook dit jaar weer aardappels de hoogte in maar wel in een bodemloos vat deze keer, dat tien cm in de moestuin staat gedrukt. Zo hebben de poters contact met de aarde, kunnen de regenwormen heen en weer flaneren en het regenwater vooral op tijd ruim wegstromen. Onderin het vat kwam een lel verse koemest waar een laag van 20 cm aarde uit de tuin opkwam. Daar werden pootgaten in gemaakt en zes pootaardappels ingelegd. Normaal kostte me dat een rij aarde in de moestuin waar ik nu knolselderijtjes kan telen of zo....... De pootgaten werden dichtgemaakt en is het wachten op de plantjes die opkomen. Als de eerste blaadjes net boven de aarde komen komt direct een laagje aarde erop en weer en weer tot ik de planten als het ware naar boven heb getrokken.  Als het vat vol aarde zit staan de planten boven de rand uit en hebben vanaf onderkant vat wortels waar van boven naar beneden piepers aankomen. Zo teel je aardappels de hoogte in...
 
Mijn leventje...
Bij het doorboren van het karretje met een hete naald dacht ik aan mijn eerste oorbelletjes. Stekertjes wilde ik hebben en het mocht niet van moeder.... Van mijn vriendin Nelleke heb ik toen een setje gekregen. Een stopnaald in het gas om te “ontsmetten” en even op de tanden bijten. Omdat ik toen ook al scheel keek kloppen de gaatjes niet helemaal.
De een staat iets hoger dan de ander. De gekregen stekertjes gingen gelijk door het gat want dan groeide dat niet dicht, werd me vertelt door mijn vriendin. Er is nog e.e.a. gaan ontsteken en de stekertjes moesten even uit maar de gaatjes zijn gebleven. Later heb ik daar nog twee gaatjes bij geboord en kwamen in de bovenste gaatjes knopjes en de onderste hangers. Dat was toen “in.” Nu komt er af en toe een heel
bescheiden knopje in en verder niets meer. Ik ben niet meer zo met mijn uiterlijk bezig alleen met verzorging van dit lijf en meer met filosoferen en gedachten delen. Met vriendschappen en lering en mensen inspireren.
 
Gisteren heb ik in de tuin gewerkt in de regen en dat deed goed. Floor keek vanonder het kapellekesbankje naar die zot in de regen bezig met mest en aarde. Je ruikt de lente, de regen... de opkomende planten. In stilte ervaren werd alles om me heen tijdloos... Ik was weer meisje en vader die me leerde hoe je plantjes moest zetten en waren we weer aan de slag met golven zagen in de hardboord platen die aan moesten sluiten aan het golfplaat dak. We maakten een kippenhok. Er kwamen zitstokken in en een klein poortje waardoor de kippen de ren in konden lopen. Tien kippen en een haan die getreiterd werd door mijn zus Tonny. Ze kreeg de rekening geserveerd en loopt nog steeds met een litteken op haar gezicht van die haan. Zo gaat dat met beestjes.....
 
Ik zal nog wat mooie foto’s plaatsen van de tuinmannen van de moestuin van ons consuminderhuis........Die sigaret klopt natuurlijk niet maar ze hebben hard gewerkt...de mannen en hoeveel plezier ze hadden.....Ze kwamen niet meer bij van het lachen....toen kevin mega stukken taart aansneed. Het waren complete maaltijden. Taart van eergisteren die we gratis kregen, want geen mens koopt ouwe taart. Wat zijn we verwend....
 Hoe heerlijk die blijheid te mogen creëren....
Annemiek