maandag 5 maart 2018

Mijmering 23 Het Diderot effect, naaiklusjes en vele tipjes....

Beste mensen,

Als je de moed hebt onvolmaakt te zijn,
Is het leven een stuk eenvoudiger

Annemiek.
 
23 Consumindermijmering 2018.
 
Tip.
De wekelijkse beurt van mijn woonkamer gang en keuken kortom de benedenverdieping is snel gedaan na de grote schoonmaak van afgelopen week. Tijd om lang uitgestelde klussen aan te pakken. De kussens bekleden van sta-op-stoel en bureaustoel. Ik heb die kussens indertijd geknipt uit een versleten traag schuim topmatras. Waar het lijf lag was dun geworden maar het kop en voeteneind bracht een zalig kussen. Indertijd heb ik snel een beige sloop om die schuim/kussens getrokken en het teveel omgeslagen. Ik ben nogal gauw tevreden en je wil niet weten hoe heerlijk die traag/schuim kussens zitten als je uren administratie moet doen op de pc of wat wil zeumeren in die ligstoel. De kussenhoezen zijn natuurlijk al dagen geleden in mijn hoofd ontworpen en ik laat je meekijken.....
 
Het Diderot effect:
Denis Diderot was een Franse filosoof die van zijn vriendin een nieuwe kamerjas kreeg. Door die kamerjas kreeg hij het gevoel opeens ook andere nieuwe dingen nodig te hebben. Kleine dingen zoals een plumeau omdat hij de mouw van zijn oude kamerjas gebruikte om stof mee af te vegen. Een nieuw bankstel omdat het oude zo afstak bij zijn nieuwe kamerjas. Uiteindelijk zorgde de nieuwe kamerjas ervoor dat hij in de schulden kwam.
 
Je herkent het wel denk ik... Een nieuw huis betrekken en opeens nieuwe meubels nodig hebben. Een nieuw shirt kopen en daarbij hoort een broek en schoenen en een jas in de nieuwe modekleuren. Ik verdenk de couturiers en de commercie ervan seizoen op seizoen zeer afwijkende kleuren te gebruiken zodat alles nieuw moet zijn om bij elkaar te passen. In kledingwinkels staan de setjes bij elkaar: Vestje bij jurkje rok of broek met bijpassende blouse... allemaal om de klant die voor een bloesje kwam een hele serie overtollige zooi te laten kopen en geld uit de zak te kloppen....
Dit mens is ook gevoelig voor het Diderot effect maar wel op de consumindermanier....De woonkamer na de grote schoonmaak was de oorzaak van mijn Diderot aanval. Ergens in de logeerkamer lag nog die oude gele chenille bedsprei uit de tijd dat de kinderen klein waren. Herinneringen voorkwamen dat hij werd weg gepleurd. Hij lag onder de huidige bedsprei zalig niets te doen maar die tijd is voorbij. Na de grote schoonmaak van de woonkamer kwam het schone vloerkleed uit de opslag en dat is zonnig vrolijk warm maïs geel. Daar hoorde accessoires bij in dezelfde kleurlijn en de gele chenille bedsprei werd bekeken. Twee kussenovertrekken werden gemaakt met hotelsluiting zodat ze in de was kunnen. De franjes bleven aan een kant bestaan wat een leuk effect gaf ( zie foto’s voor de werkwijze) De afgeknipte franjes werden bewaard en zijn pracht lusjes aan handdoeken en theedoeken. Wat over was van de sprei werd een dekentje om over de rugleuning van de sta-op-stoel te hangen. Vrolijk op de rugleuning gedrapeerd en bij kou of warmte voelt het leer niet zo lekker en dit katoentje wel.... Mijn Diderot effect kost helemaal niets.......
Tip 2: Omdat ik toch bezig was werd een te grote badmat in twee geknipt en afgewerkt met zigzag. De kleinere badmat doet het ook en is minder wasmachine vullend....
Tip 3: Heb je ook zo’n hekel aan alles wat te klein is? Bij dekbedovertreksetjes zitten miezerige sloopjes waar geen kussen inpast en direct inscheuren. Washandjes schijnen alleen voor kinderhandjes gemaakt te worden en gewone badhanddoeken zijn ter grootte van keukenhanddoeken. Bedspreien zijn altijd tekort zodat de helft van de kussens eruit piept of ze gaan aan het voeteneind los. Dat kan beter en ik ben gaan grasduinen in de stoffenkast van Fieke in het consuminderhuis. Ik heb een strook stof gevonden die aan de bedsprei werd genaaid die daardoor een flinke instopstrook kreeg. aan het hoofdeinde bleef ruim sprei om de kussens in te stoppen. Een instopstrook aan een bedsprei voorkomt het losgaan van de dekbedden en blijft mijn bed warm ook al vecht ik de 80 jarige oorlog in mijn dromen uit. In de zomer is de bedsprei met een lakentje eronder helemaal genoeg bedekking voor een warm lijf bij hittegolfjes...
Tip 4: De vermaakte sprei bracht wederom het Diderot effect en moest mijn bed verschoont vond ik zelf. Nou ja....het hoeslaken en de kussensloop en werd alles uitgeklopt en gelucht. De stapels boeken in mijn bed geruimd en en.... De vloer gestofzuigd en is die klus ook weer geklaard...
Tip 5: Doen met wat er is bracht mijn menu voor vandaag. Een oud broodje even onder de kraan en oppiepen in de oven. er was nog rucola en heerlijke sjalotjes. Een vegaburger uit de vriezer in het pannetje is in tien minuut ontdooit warm en bruin en met heel veel sla en ui plus tipjes tomatenketchup was genoeg....
Tip 6: Koffiedrap met zachte groene zeep of vloeibare zeep gemengd in een plastic doos brengt prachtige scrub oftewel garagezeep of tuinklussenzeep.
Tip 7: We wassen wat af. Vooral in de winter droogt de huid zeer uit. Door de koude wind en de verwarming. Te lang onder een te warme douche wassen we met teveel doucheschuim het vet beschermlaagje van onze huid. Het resultaat is uitdrogings/eczeem. Het kan anders...Aan een wasbakje wassen wat nodig is...je nek gezicht de oksels en het kruisgebied.
Tip 8: Bij twijfel....Maak foto’s van dierbare spullen en geef de spullen door. Wat je niet hebt hoef je niet schoon te maken....
Tip 9: Reclame? KOOP NIET VOOR DE HELFT, WAT JE IN HET GEHEEL NIET NODIG HEBT!
Tip 10: Onderhoud verlengt de levensduur van je naaimachine. Haal regelmatig het plaatje rond het spoelhuis los en borstel stof weg. Een oliespuitje over de bewegende delen van het spoelhuis is al veel en schuif je de dure onderhoudsbeurt door de vakman voor je uit... die kost wel 40 euro....
Tip 11: Op vorstvrije dagen kunnen bij heesters enkele oude takken aan de grond worden afgeknipt. Zodat er meer licht en lucht in het binnenste van de struik ontstaat. Snoei ook maar meteen de clematis. Het voorkomt dat nieuwe scheuten kaal van onder blijven. Snoei de hedera de bruidssluier en de wilde wingerd als je dat nog niet deed....
Tip 12: Je kent ze wel...de veren boa’s van de carnaval. Berg nog maar niet op en trek veertje eruit die je gebruiken kan voor de paasdecoraties.
Tip 13: Een veel te lang snoer van lamp of TV? Rol op en duw het bundeltje in een toiletrolletje.
 Tip 14: Nagellak koop ik nooit. Mijn vriendinnen wel en ik krijg de half lege flesjes met te dik geworden nagellak. Een beetje aceton of nagellak remover erbij en schudden maar. Felle kleuren bewaar ik voor de lente en de zomer op de nagels van mijn hoera tenen.
Tip 15: Zelf frites bakken van diepvriesfriet? Laat de frites eerst ontdooien in de koelkast dan heeft die ook hulp bij het koelhouden en slaat minder vaak aan. De frites zijn sneller gaar en bruin als ze al ontdooit zijn....
Tip 16: Groene aanslag op schuttingen poorten en muren? Daar zijn dure middelen voor. vul een sprayflacon met goedkope azijn en spray het behandelen object in. Laat maar even weken en schrob met een handveger oud afwasborsteltje of bezem in. Spoel na met gratis regenwater uit de regenton als je die hebt....
Tip 17: Zet nieuwe schoenen van de opruiming in de kleurloze schoencrème. Ze lagen vaak te lang in een verwarmde ruimte uit te drogen. Droog leer breekt snel en een crème pje voorkomt malheur...
Tip 18: Jan had een stukje rietmat over van zijn tuinafscheiding. Prachtige bescherming tussen de muur en de kist bewaar aardappels in de schuur in de winter. Een laatste restje werd uit elkaar geknipt en bracht mooie stokjes om rijen zaaigeultjes te markeren in de moestuin.
Tip 19: Oude winterhandschoenen zijn prachtige goed wasbare tuin handschoenen.
 Tip 20: Allesbinder van de honig kost dubbel zoveel dan de aardappelzetmeel van hetzelfde merk. Aardappelzetmeel moet je even aanlengen met ietsie water in een kopje. De juiste hoeveelheid blijft een gok dus start met een half eetlepeltje. Je kan natuurlijk ook een pakje allesbinder bij de hand houden als er net ietsie meer gebondenheid nodig is. Gaat dat pakje allesbinder toch veeeeeeel langer mee en scheelt zeker in de kosten....
Mijn leventje....De nonchalante dekentjes sjaaltjes en truien om de schouders gedrapeerd hebben me altijd vermaakt. Het is een kunst die je kan leren en bij mij is dat mislukt. Ik weet nog dat ik als catering medewerkster werkte in een chiek bedrijf. Een blauwe knielange rok hoorde bij het “uniform” en een lichtblauwe blouse met een sjaal gedrapeerd om je hals met de knoop richting linkerschouder.  Blauwe panty’s 30 denier en zwarte dichte schoenen met een blokhak. De make-up in gedekte tinten en net voor het uitserveren van de lunch aan de dikkoppen lastte de cateringmanager een make-up pauze in. We gingen door de controle en omdat het bloedheet was in die tent dekte de deo niet altijd want je moest werken als een paard. Die sjaal hing bij mij als een natte dweil om mijn hals en met al dat synthetisch aan mijn benen begon het flink te jeuken. De split in de rok draaide en de blouse zat niet altijd recht en dat kwam omdat ik marcheerde als een beroepsmilitair. Elegant uitserveren van links werd wel eens smijten en elegant rondhangen met een schaal hapjes bij een receptie was niet mijn ding. Ik hield meer van bij nacht en ontij bewakers voorzien van voedsel bij pinkpop en voor 60 man een rijsttafel neerkwakken om vier uur in de morgen. Ik had op de wilde vaart moeten gaan denk ik wel eens. In ieder geval is het vandaag gelukt nieuwe kussenovertrekken een verbouwde badmat en een verlengde bedsprei te creëren van wat voorhanden was.... het aangepaste consuminder  Diderot effect...
Annemiek