woensdag 28 februari 2018

Mijmering 22 Grote schoonmaak en vegetarische snert...voor 40 cent per portie.


Beste mensen,

Soms was ikzelf mijn grootste vijand, mijn ergste criticus.
Heel langzaam aan heb ik geleerd van mezelf te houden...
Goed zijn voor Annemiek...
om goed te kunnen zijn voor de medemens.

Annemiek.
22 Consumindermijmering 2018.
 
Tip.
Verder met de grote beurt in mijn huis. Het hoeft maar klaar te zijn voordat de lente en het tuingebeuren start. Mijn hulp assisteert en doet wat ik niet kan. We werken in teamverband en vandaag kwam alles af. Totaal in twee ochtenden geklaard en je zou het samen kunnen doen met je zus of een vriendin bij elkaar in huis. Dat schiet op met een klus waar je alleen tegenop ziet. Het is vooral gezellig. Ik laat je meekijken....
 
Vorige week werden in een ochtend alle ramen gewassen en het vloerkleed gewisseld in de voorkamer. Alle meubels van de plaats en grondig afgestoft met uitgewrongen doeken. De sierpleister muren gestofzuigd met het borsteltje De vloer in de week gezet met SUNSODA en heel wat achterstallig vuil uit hoekjes verwijderd waar ik niet meer bij kom. De radiatoren en de plinten gesopt de lampen en alles wat aan de muur hangt....
 
Vandaag de achterkamer uitgeruimd en van de eethoek met vochtige doek stof verwijdert maar eerst moest Floor circus spelen op de trapeze (stoel) op tafel. De kast van de plaats en de sierpleister muren achterkamer gestofzuigd want daar komen mini spinragdraden aan. Alle pompoen en courget zaden op kranten  van de hoge kast gehaald, die zijn nu wel voldoende droog om in potten bewaard te worden tot zaaitijd.
 
De tegels in het toilet gesopt en de pot en het wasbakje met de oude tandenborstel rond de kraan. Met de WC borstel onderaan de tegelmuren waar ik niet bij kom en veel naspoelen met schoon water wat met grote molton dweilen werd op gesopt. De deuren kregen een wasbeurt en dat zijn er velen en de dressoir van de muur en ja die staat bij mij in de gang. Alle gordijnen opgebonden en vloeren in de week gezet..... De tijd weekte vuil in hoekjes los en met de vloertrekker werd het vuil door water getransporteerd, de drempels over de keukendeur uit waar een ijsbaan ontstond....Het bankje stond te rillen op het hofje in de vorst kou en Floor danste overal door en omheen helemaal hoteldebotel van zoveel water ballet dat ijs werd.
 
Toen de keukenvloer klaar was kwam de loper weer erin die nog steeds in de sneeuw lag en zowaar weer helemaal fris en op kleur. Helaas bleef de sneeuw goed plakken en was het resultaat een sneeuw/loper op onze schone keukenvloer. Wat zot... Met de harde bezem werd de sneeuw van de loper geveegd. Had ik dat gisteren met het stoepje ook niet zo gedaan? Nu was het sneeuwruimen binnenshuis... zo de keukendeur uit de hof op.... De sneeuwloper droogde snel en het bankje werd uit het ijs getrokken en schoongemaakt waarna zout werd gestrooid op de ijsbaan op mijn hofje.....Wat een vreugde.... een
schoon huis en wordt alles weer wekelijks bijgewerkt en dat kan ik weer heel lang alleen.....
 
Vegetarische erwtensoep.
Ingrediënten:
1 pak spliterwten
10 bekers water
4 groentebouillonblokken
1 selderijknol
2 dikke wortels
1 ui
2 dikke prei
eventueel aardappels
peper/zout naar smaak
 
Werkwijze:
Erwtensoep maak je in voorraad om vele bakjes in te vriezen of weg te geven. Er kan voor de niet vegetariër een rookworst in plakken in de laatste tien minuut. Ik moet er niet aan denken maar jij mag hoor....
De gesnipperde ui aanfruiten in iets olie. Flink bruinen en afblussen met het water en de erwten. De wortels schillen en in kleine stukjes in de soep. De knolselderij eveneens en de bouillonblokken toevoegen en wat peper. De witte stukken van de prei afsnijden van het blad en in het geheel wassen. In stukken gesneden kan die zo in de soep. Nog eens wassen hoeft niet en geeft alleen vitamine verlies. De rest van de prei dun snijden en wassen in het vergiet. Zelfs het groene blad kan gebruikt. Waar ik onder de sneeuw de bleekselderij vermoedde heb ik wat bevroren blad opgegraven onder de sneeuw uit, gewassen en klein gesneden in de soep. Aardappels in blokjes kan erbij maar heb ik niet gedaan....ik was te moe om naar de schuur te gaan... De soep was dik genoeg en de houten lepel bleef rechtop in de soep staan. Vegetarische erwtensoep hoeft geen uren te sudderen zoals erwtensoep van dood varken. Eenmaal op kookpunt alle groenten incluis is de soep met een half uurtje gaar... vallen de erwten uit elkaar en zijn de groenten nog duidelijk zichtbaar . Zo heb ik de soep het liefst.... Om een kostenplaatje te maken:
Pak erwten: 99 cent
peen: 37 cent ( losse winterpeen is het goedkoopste de kilo)
1 ui en 1 knolselderij ( uit eigen tuin)
2 prei: 76 cent
4 blok groentebouillon 36 cent
water van de grote hoop
 
Mijn grote pan goed gevulde erwtensoep kost 2,48 euro en is verdeeld in zes flinke porties. Dat is ongeveer 41 cent per mega portie. Daar kan geen pak of blik of zak goed bedoelde waterige nep snert van een “goed merk” bij de grootgrutter tegen op...... Oh ja...de prei is in de reclame bij de PLUS.... en neem die losse wortels he.....
 
Mijn leventje....
Tot mijn verbazing ben ik niet echt gesloopt na een dag grote schoonmaak. Dat komt door het samen de klus klaren. Dat stimuleert echt heel erg goed. Af en toe even pauze voor een kop koffie en een ouwe brioche want alles was op in huis. Floor jammerde dat ze visjes wilde en alleen nog droge brokjes had. Ze was ook opeens haar etensbakje kwijt dat ergens was ondergedoken in de zooi. De overbuurvrouw keek wat vreemd naar die zot die met een fotoapparaat om de hals de schoonmaak stond te doen. In het verleden werd hier trouwens veel gefotografeerd omdat journalisten stukjes schreven over consuminderen en dit mens stond regelmatig topinamboer te oogsten in de voortuin met een fotograaf midden op de weg. Toen heeft een buur mevrouw eens gevraagd of ik die mensen steeds zelf belde. Ze dacht denk ik dat ik een stoornis had en media geil was. Nee dus... Meestal stuurde Heleen van de Sanden van GENOEGmagazine de hordes op mijn pad. Nu is Nederland gewend aan consuminderen en consuminderhuizen en tot mijn vreugde kon ik een opstartend huis in Groningen een zetje geven. Hopelijk starten ze daar binnenkort de eerste kring. Als mijmeringfans willen weten waar.... dan kan ik wel een sluiertje oplichten.... Terug naar de lege kasten en Floor... De hulp en ikke zijn nog naar de super geweest en hebben groot ingeslagen. Closetpapier in de reclame, weer een doos melk waar ik twee maanden mee uitkom. Lekker zondags visjesvoer voor Floor en gewoon voer voor door/de/week  en viel opeens zondag op woensdag..... Tja het poezekind had de storm goed doorstaan en ligt nu voor apegapen onder mijn dekbed. Dat mag niet maar ik heb niets gezien....
 
Annemiek