dinsdag 6 februari 2018

Mijmering 13 Mexicaanse Tortilla’s en een THUIS waar ze kan verwerken en de lente weer zien komen…

Beste mensen,

Niet met geweld verander je de wereld
maar met een beetje meer hart...
begrip en inlevingsvermogen.

Annemiek.
 
13 Consumindermijmering 2018.
 
Tip.
De keuken is toe aan een grote beurt dus zet ik mijn tijdmanagement in actie dan gaat het vanzelf.... Aan grote beurten keukens heb ik een vreselijke hekel en van ze lang zal ze leven gebeurd het niet meer zoals ik het vroeger deed. Hoe dan wel? Spelenderwijs mevrouw/meneer....
 
Elke dag een hoekje of stukje direct na de afwas en meteen maar  starten met de heftigste hoek. Dat stimuleert als net dit hoekje af is en dat is bij mij naast het fornuis. Alle attributen van aardewerk werden af gewassen en de kruiderij flacons afgesopt. Het filterzakjes houdertje en de tegels. Het kastje met de laadjes van boerenbont en en.... 
 
De kastladen met de stofzuiger van kruimels ontdaan en alweer wat geruimd wat erin lag en niet wordt gebruikt en zomaar nog twee zakjes zwarte peperbolletjes gevonden. Het gasfornuis met de naam “Madame Boretti” hou ik elke dag goed bij... maar kreeg een extra pimp. Dan moet je het fornuis eerst ontvetten en drogen en daarna met een velletje keukenrol of closetpapier met ietsje zonnebloemolie de RVS delen inwrijven. Heel dunnetjes hoor... Hoe mooi is het weer...De laklaag kan met autowas en doe ik tweemaal per jaar. Ik zag dat het fornuis nu 1799,00 euro kost https://www.budgetplan.nl/boretti-vt95ix-gasfornuis/  Daar komt dan de afzuigkap nog bij en de achterwand. Het is duurzaam blijkt wel want ik heb het al heel lang en gekocht voor 1500,00 euro compleet. Het wordt alleen maar meer waard, slijt niet en koop je eenmaal in je leven. Als je dan terug rekent naar het bedrag per jaar en alle geld wat ik ermee bespaarde door zelf te koken en te bakken op en in een professioneel fornuis is het de aankoop zeker waard. Ik had er voor gespaard.... raakte verliefd en voilà.....
 
De deksel van het broodblik werd nog mee in de olie gezet en ben ik gestopt met mijn tijdmanagement. Het was genoeg voor vandaag. Morgen weer een hoekje bijvoorbeeld de kastdeuren boven en onder het aanrecht en de tegels daartussen. Aan het einde van de week is de grote beurt keuken klaar zonder stress of druk en haast ongemerkt. Wat ik voel is alleen maar glorie omdat het weer schoon is....Probeer maar eens op deze manier vreselijke klussen aan te pakken en het vreselijke gevoel verdwijnt en komt nooit weer.........
 
Tip 2
De winterkou vraagt naar pittige gerechten die je lang warm houden en daar horen Mexicaanse tortilla's bij. Ze kosten amper iets en als ik terug reken kost een maaltijd iets van 50 cent. Dat komt ook omdat er geen vlees inzet maar door de bonen wel plantaardig eiwit dus vleesvervanger. Bovendien maak ik de tortilla’s ( de deeglapjes) zelf en die kosten geen kneup....
 
Ingrediënten voor de vulling:
1 ui
1 halve of kleine paprika
eventueel pepertje maar hoeft niet
texmexkruiden
pakje gezeefde tomaten
blikje mails
blikje kidneybonen
beetje geraspte kaas
peper/zout
 
Voor de tortilla’s:
beetje bloem
water
snuf zout
zonnebloemolie.
 
Werkwijze:
De gesnipperde ui fruiten in iets olie en de klein gesneden paprika toevoegen. (de niet vegetariër kan wat gehakt toevoegen bij de ui fruiten). De helft van het pakje gezeefde tomaten toevoegen en de uitgelekte bonen en driekwart van de uitgelekte mais. Aan kookpunt laten komen, omroeren en op laag gas sudderen.
 
Maak nu maar de deeglapjes en dat zijn gewoon zeer dunne pannenkoekjes en oefenen maar. Wat bloem en water met een snuf zout. Het beslag moet iets dikker zijn dan melk. In een teflon/pan gaat het het beste. Een paar druppeltjes zonnebloemolie in de pan en in het midden een beetje beslag gieten dat je uit laat lopen. Op hoog gas laten bakken en met het pannenkoekmes na een minuutje losmaken al hoeft dat meestal niet eens. Als de bovenkant droog lijkt dan omkeren. Ze mogen niet bruin zijn maar wel gaar. De eerste te dik? Eet hem dan met poedersuiker als een flensje op. Je weet nu hoe het moet en beslag bijmaken is geen probleem.....
 
Leg de tortilla’s niet op elkaar maar naast elkaar op je schoon werkblad. Kijk wel af en toe naar de vulling in de pan en voeg gezeefde tomaten toe als het te droog wordt. Even grof met de stamper erdoor en de gekwetste bonen maken de saus smeuïger. Besmeer de tortilla’s met wat gezeefde tomaten en bestrooi met iets geraspte kaas. Leg een lijntje vulling erop en sla de tortilla dicht. Leg ze met de opening naar beneden in een met olie ingevette vuurvaste schaal. Leg eventueel de rest vulling en/of mais bovenop en giet de rest van de gezeefde tomaten erover. Bestrooi met geraspte kaas. In de oven ( zonder voorverwarmen) tot de kaas gesmolten is en iets gebruind.....
 
Ik maakte drie bakjes. Twee om in te vriezen en zo klaar als ik werken moet en een lange dag heb..... In een hergebruik plastic zakje de vriezer in en uit het zakje vroeg in de ochtend kan de tortilla je koelkast in. Een dagdeel verder in de oven. Daar kan geen enkel diepvriesmaaltijd van de super aan tippen. Ik gebruik heel weinig zout omdat in de kaas ook al zout zit. In de tortilla’s kan je het zout ook weglaten of enkele korreltjes toevoegen. Wat je zelf maakt is echt je smaak.........
 
Mijn leventje....
Sinds kort hebben we een woninginrichter als sponsor en meneer neemt wel eens meubels mee terug als hij nieuwe verkoopt en de mensen op de oudere spullen  “uitgekeken” zijn. Vaak is daar niets mis mee en goed onderhouden door zuinige mensen. Een van onze consuminder kringleden tevens vrijwilliger zit midden in een scheiding en de inboedel verdelen geeft teveel stress verdriet en pijn. Mevrouw heeft besloten alles achter
te laten ( op mijn aanraden) om verder leed te beperken. We hebben afgelopen vrijdag een bed, keuken inventaris en een koelkast, gasstel en wasmachine gebracht. Allemaal hergebruik maar heel goed. We brachten linnengoed en bed/was en mevrouw kreeg van een vriendin een kleerkast die ze zelf heeft opgezet. We moeten het dekbed verwisselen zag ik en ze krijgt een tweepersoons dat ik van mijn zus kreeg. Dons.... en daar kan ik toch niet onder slapen want ik hoor steeds het geschreeuw van die arme levend geplukte zwanen. De helft van alle dons in jassen dekbedden en wat dan ook is uit die bron. Geef mij maar wol van schaapjes van Texel die de jas uit kregen gedaan op een minder pijnlijke manier en toch uit moest gedaan omdat de zomer kwam.
Terug naar die meubels.... Mevrouw heeft twee hondjes en daar hou je rekening mee bij uitzoeken inboedel. De woninginrichter had een pracht beige leren bankstel twee en drie zitter waar we een salontafel bij zochten en een eetkamertafel in dezelfde kleur. Meneer vond in een uithoek nog vier stoelen
met alcantara bekleed en je had het gezicht van mevrouw moeten zien... Ze heeft opeens een thuis.... In het consu huis stond nog een pracht dekenkist waar de TV op kan die vrijdag mee gaat. De blijheid van de mannen van de logistiek... van mevrouw en mij was enorm.... Toen moesten nog boodschappen worden gedaan en net voor de sneeuwstorm was ik thuis. Floortje zat al ongerust op de vensterbank te wachten op het vrouwtje en het lekkere hapje in de volgorde die je wel kan voorstellen..... We hebben weer iemand gelukkig gemaakt en kan ik weer het fraude geval vergeten waar we vrijdag mee werden geconfronteerd.... We onthouden de fijne dingen en de liefde.....en laten mindere zaken achter ons.
 
Annemiek