woensdag 25 oktober 2017

Mijmering 107 Carrot cake en vele tipjes....

Beste mensen,

De kracht van positief denken
haalt het geluk naar je toe....
Annemiek.
 
107 Consumindermijmering 2017.
 
Tip.
Carrot cake recept....
 
Het zit er al een tijd aan te komen. Ik heb carrot cake ontdekt in New York Albany waar ik mijn zoon op ging zoeken die in Amerika studeerde en werkte. Hij studeerde het liefst in een coffeeshop die de naam The Daily Grind draagt in Larkstreet. https://www.tripadvisor.nl/Restaurant_Review-g29786-d824816-Reviews-Daily_Grind_Cafe-Albany_New_York.html Mijn zoon Samir woonde om de hoek en ik heb menig uur in de coffeeshop doorgebracht steevast met carrot cake. Je mocht de coffee gewoon bijschenken als je beker leeg was. Ik heb een beker met opschrift van de zaak meegenomen als souvenir en bij speciale momenten drink ik daaruit........Het recept van de carrot cake wil ik graag met je delen.....
 
Ingrediënten:
250 gram volkorenmeel ( soms iets meer)
snuf zout
1 zakje bakpoeder en nog een theelepeltje bakpoeder
2 theelepels kaneel
80 gram stukjes walnoten
115 gram roomboter
90 gram fijngesneden dadels
3 rijpe bananen
3 middelgrote wortels
2 eieren
75 gram Griekse yoghurt.
 
Werkwijze:
Vet een langwerpig cakeblik in en bestrooi met bloem of volkorenmeel. Zet de oven op 180 graden voorverwarmen.
Meng volkorenmeel, zout, bakpoeder, stukjes walnoot en de kaneel in een kom en zet weg. Smelt in een pannetje de roomboter en voeg de stukjes dadels toe en verwarm op laag gas. Ik had geen walnoten en heb wat meer dadels gebruikt aangevuld tot het gewicht van de walnoten met rozijnen. De rozijnen heb ik ook bij de boter gedaan. Ondertussen de wortels raspen en de bananen schillen. Bananen en wortelrasp mengen met de boter rozijnen en dadels en met de mixer op lage stand mengen tot een smeuïge massa. De eieren toevoegen en de Griekse yoghurt wat ook gewone yoghurt mag zijn.
 
Met delen het meel/kaneel enz.  toevoegen en roeren met de mixer. Het moet op cakebeslag dikte lijken en is het te dun naar je zin voeg dan nog wat volkorenmeel toe. Het beslag in de cake/vorm scheppen en in de oven op 180 graden afbakken. Zet de klok op 50 minuten en het ligt aan de oven of de carrot cake dan gaar is. Ik heb er nog tien minuut bij gedaan........
Carrot cake kan met een lik roomboter geserveerd worden of met cream cheese gemengd met wat citroen en honing. Ik vond roomboter voldoende........
 
Tip 2
Er kon weer een bramen nagerechtje gemaakt door een scheut yoghurt in een “lege” pot bramen confituur te kieperen. Zo krijg je het onderste uit de pot.
 
Tip 3
Al jaren heb ik een bedspiraal opgehangen aan koorden aan de dakbalken in de schuur. Duidelijk zichtbaar liggen daar tuinstoelkussens op... die in de winter naar de zolder gaan. Er liggen jute zakken en plastic flacons die dienen als mini kasjes over plantjes in het voorjaar. Gewoon wat licht materiaal wat zichtbaar opgeborgen een plaats heeft gevonden. Ik kan net onder de spiraal doorlopen en dan ben ik ook nog lang. (1.76 mtr) Een mooi zoldertje met veel gemak.....
 
Tip 4
Flanellen lakens van moeder of grootmoeder liggen vaak nog verpakt in de linnenkast. In vroeger tijden werd gespaard voor onverwoestbaar linnengoed van WALRA. Ze gingen langer dan een leven mee en dat was de commercie te lang denk ik wel. Ze vonden de hoeslakens uit en de oude lakens bleven liggen..... Pak een vrijwel versleten hoeslaken dat goed om je matras past en haal twee hoeken los. Leg het als patroon op de nog nieuwe gewone lakens en knip na. misschien is je gewone laken te kort...zet er dan een stukje wit laken aan. Naai de hoeken en de tunnel rondom en rijg elastiek door de tunnel...........Wij doen in het consuminderhuis niets anders....
 
Tip 5
Afgelopen week deed ik zuinig aan met mijn huishoudgeld. Ik wil komende zaterdag een hoop paprika’s op de markt kopen. Ze zijn in de super te duur en op de markt in Eygelshoven zijn ze ongesorteerd te koop, klein en groot en mis groei. Ze zijn nu heel goedkoop, in stukken gesneden ingevroren in grote zakken kan je de winter ermee door. Rond kerst zijn ze onbetaalbaar.....
 
Tip 6
Als een dierbare overleden is, wordt meestal een zee van bloemen aangevoerd. Het grote stuk op de kist wordt meestal mee gecremeerd en de kleine stukken en kransen verdwijnen na de dienst in de GFT als de familie niet duidelijk een bestemming daaraan heeft gegeven. Heel veel geld wordt op deze manier verspilt. Een goede tip is een bedrag in een envelop voor bloemen voor de tijd als de stilte is gevallen....of om bij te leggen aan de crematie.
 
Tip 7
Binnenkort start weer het speculaas bakken. Een grote pan of schaal is een perfecte deeg/kom en een pan met deksel een koek/doos. Een langwerpige wild/pan die ik nooit meer gebruik is een ideale wafel bewaardoos. Zo deed men het vroeger ook voordat de commercie ons tupperware aansmeerde. Dure taart en vlaaidozen, wafeldozen en kliekjesdozen die 100 maal duurder waren dan de kliekjes die erin kwamen. Hou het rustig in je huis en kijk met nieuwe ogen naar wat je al hebt....
 
Tip 8
Een fietswiel ontdaan van spaken en naaf met wol garen omwikkelen en overdwars wikkelen om een mega spinnenweb van te maken. Koop een spin ergens of probeer zelf te maken van zwart garen en ijzerdraad omwikkelt met zwarte wol.... Halloween!
 
Tip 9
Vul mooie hand/zeep flaconnetjes op wasbakje toilet badkamer en keuken steeds opnieuw bij, met reclame grootverpakking flacon goedkoop doucheschuim. Goedkoper kan niet....
 
Tip 10
Een pracht glazen karaf is veel mooier dan een plastic flacon doucheschuim op de rand van je ligbad. Koop doucheschuim in lila/paars en giet over in de glas karaf waar misschien eens wijn in heeft gezeten. Strooi wat gedroogde lavendel erbij en bind een lint om de hals van de karaf. misschien wel een mooi cadeautje voor Kerst.... Glazen karafjes vind je nog steeds op rommelmarkten en aanverwant....
 
Mijn leventje....
Floor heeft genoeg van de vis en ze komen haar oren uit. Ik ken dit variatie gevoel van haar en de mens wil ook wel eens ander eten dan altijd maar boerenkool. Ik heb de verpakking zakjes vis aan de kant gezet en is ze aan de rund lam en wild. Ze is weer carnivoor en kent geen maat. Het mag... en ga ik het rijtje langs met elke dag wat anders. De anti allergie pilletjes druk ik nog steeds tussen twee lepels tot poeder en meng het tegenwoordig door boter of room. Ook daar moet ik in variëren want twee dagen roomboter met poeder en heeft ze het weer door. Ik ben veel naar besprekingen en presentaties en mist ze mijn aandacht overdag wel eens. Dat haalt ze in de avond als een drammerige stalker weer in door op mijn schouder en borst te gaan liggen en zoenen gevend aan de lopende band. Ik moet dan aan de lopende band aaien en kan tussen haar poten door nog iets zien van Umberto Tan als ik geluk heb. Ik kijk meestal nog even late night  en soms is het me te gortig met dat gestalk als ze opeens een wind laat in mijn gezicht of haar billen tegen mijn wang drukt of erger. Als ik dan een kreet slaak haalt ze nog even uit met haar nagels of bijt in mijn hand voordat ze verontwaardigd naar de keuken afdruipt. Bij de bespreking van vanmiddag heb ik maar even aangegeven dat ik ruzie met de kat had..... Men keek zo vreemd naar die schrammen op mijn arm....
 
Het is prachtig mijn eigen koffie beker in de link van de Daily Grind te zien. Het koffiemolentje op het uithangbord in New York Albany. De gebouwen in de straat waar ik zo vaak wandelde en als je erover lezen wil kijk dan op de verhalen pagina van deze blog. Daar vind je ook het originele onbewerkte verhaal van het afscheid van mijn vriendin. De bewerkte versie staat in het boek van Marieke Henselman met de titel LAAT JE NIET KISTEN DOOR DE COMMERCIE. Door ruimtegebrek ingekort maar de originele versie is veel gevoeliger........
 
Annemiek