donderdag 29 juni 2017

Mijmering 68 Courgetsoep, de belastingdienst en aardappels rooien op de heuvel.......

Beste mensen,

Komt de hemel in je hart,
dan groeit de hemel om je heen,
en dat kan gemakkelijker als je de financiële zaakjes op orde hebt.....

Annemiek.
 
68 Consumindermijmering 2017.
 
Tip.
De vroege aardappels werden gerooid op de heuvel van onze sponsor in Duitsland. Dat is altijd een feest! Gebogen over de aarde in bezieling. Je ziet dit aan de lichaamstaal van de mensen die meehielpen. Ons geweldig team van toppers van het Consuminderhuis zijn van de partij. Ze behoren zo ongeveer tot de kerngroep en we zijn er heel erg blij mee.........Mooie plaatjes van al die mensen in stille werkzaamheid doen me denken aan het boerenland schilderijtje dat vroeger als kind in onze keuken hing. ( Theo en Jozé gebogen over de aarde) https://nl.wikipedia.org/wiki/Arenleessters
 
De jonge meneer diep met zijn handen in de aarde, in verrukking lijkt het wel. En Kevin... die zijn hart weggeeft....
 De meneer met de mooie ogen en zijn lach........ en de voelbare hechtheid van de groep. Het echtpaar sponsor dat ons weer verwend met drankjes en gebak en anoniem wil blijven dus uit beeld blijft. De sigaren van zelf verbouwde tabaksbladeren die de mannen roken, na afloop... en de schapen en kippen in de hoge wei.....die stilletjes worden bijgevoerd door de jonge meneer waar ik in gezicht en elk gebaar zijn moeder herken. De stille zomeravond op de heuvel en aalbessen die nog worden geplukt als de schemering valt. Het teveel aan courget en bolcourget dat we mee mogen nemen. We waren even heel dichtbij moeder aarde in dat paradijsje waar de boze harde wereld heel erg ver weg lijkt.....en in ieder geval nooit verder dan de poort komt.
 
Vroege onbespoten aardappels hoef je niet te schillen. Alleen wassen ( afborstelen) en als dat met een kokosborstel of een stalen pannespons gebeurd vallen de schillen er zo vanaf. De schillen erom laten is heerlijk als je de aardappels in schijven en frietjes snijdt en in de wok in wat olie bakt. De schilletjes worden dan knapperig. Wat naaldjes rozemarijn erbij, wat sla en verder niets. Ik heb drie aardappels meegenomen naar huis en twee courgettes om soep van de maken en een aardappel om te bakken...Onze vele crisis gezinnen hebben heel veel geluk komende week, met A1 kwaliteit biologische vroege aardappels en we vertellen erbij hoe ze behandeld moeten worden....... Op een krant leggen en nooit in een plastic zak opslaan. Direct verwerken en bakken is het lekkerst....
Verder in ratatouille of ovenschotels....maar geen puree van maken en ook geen stamppotje.....
 
Tip 2
Courgette soep op het menu. Heerlijk en niet duur....
ingrediënten:
Twee courgettes bol of lang.
enkele aardappels
enkele tenen knoflook
scheut olijfolie
groente bouillontabletten
peper/zout
scheut room of koffiemelk.
 
Werkwijze:
De gesnipperde ui fruiten en halverwege het bruinen de gesnipperde knoflook toevoegen. Roerbakken en de gewassen en in stukken gesneden courgette toevoegen. De bolcourget van sponzig hart ontdoen. Bij de lange courgette hoeft dat niet, die kan met zaden en hart helemaal verwerkt. Omdat de courgettes nog jong zijn kan de schil eraan blijven. Een liter water toevoegen en zeker twee groentebouillontabletten. Op hoog gas aan de kook brengen en op laag gas garen. Door het weinige water en veel groente wordt de soep stevig en dus maaltijdsoep. De blender erdoor of de soep door de pasvite draaien. Afmaken met peper/zout en/of nog een bouillontablet. Het waswater wordt in de kan op het rek gegoten daar krijgen de potplanten wat van straks in de avond. In de soepkop kan net voor het serveren, een scheutje room op de soep. Zet maar enkele bakjes in te vriezen want soep maak je nooit voor een keer. Er kan stokbrood bij of een bruine boeren boterham.... lekker gemakkelijk voor de weekends....
 
Mijn leventje...
Een weekje weg van het Consuminderhuis werk ik achterstallige administratie bij. Logboeken, verslagen en werk weer aan het draaiboek consuminderkringen. De maandafrekening nog en de planning komende week als de schilder aan de bovenverdieping begint.
Weer een reden om spullen te ruimen en ik ben wederom losjes door de servies en voorraadkasten gegaan. Er staat weer een tas vol spul klaar voor het Consuminderhuis en neem ik de laden van de gangkast nog eens door. Daarna naar boven waar flink wordt geruimd..... Ontspullen doe je in fases en wordt je steeds handiger in. Bij zware twijfel het spul een tijd op zolder zetten.... en in de winter weer ter hand nemen. Foto’s maken van voorwerpen die je nog eens misschien ooit bekijken wil...en toch wegdoen. De ruimte en het overzicht zijn geweldig als alle overtollige zooi weg is.... dat je niet meer hoeft te onderhouden. Ruimte in je huis is ruimte in je hoofd.
 
Steeds weer kom ik tot de conclusie dat budget/consuminderkringen verplicht gesteld moesten worden. Al zal de gedwongen mens te weinig of geen motivatie hebben maar toch...misschien gaan ze het inzien. Zovelen komen bij ons aankloppen met belastingschuld die zeker voorkomen had kunnen worden. Als ik zie hoeveel voordeel bewustwording brengt...en hoeveel ellende voorkomen kan worden.
 
Bij verhoging inkomen bijvoorbeeld zoals bij mij van WAO naar AOW met opgebouwd pensioen halverwege vorig jaar.  Ik wist dat ik huurtoeslag van afgelopen jaar terug zou moeten betalen. Natuurlijk had ik direct een herberekening kunnen doen en een aanpassing aanvragen. Ik heb het laten lopen tot de belasting zelf aan de bel trok en dat was afgelopen week. Zo gaat dat met de meeste mensen, omdat ze daar niet bij stilstaan en ik wilde zien hoe dat werkt. Er kwam een bericht in MIJN OVERHEID berichten/box en ik weet dat velen zo’n bericht niet eens lezen... Van 2016 moest ik tegen de 2000 euro overmaken en heb dat direct gedaan want ik heb daar natuurlijk rekening mee gehouden. De toeslagen worden vanaf augustus direct aangepast door de belastingdienst en de huurtoeslag voor de toekomst
zal ik wel kwijt zijn en terecht. Kleiner gaan wonen is niet voordeliger. Waar krijg je zo’n heerlijk huis met moestuintje en hofje voor nog geen 600 euro per maand. De tuin houdt me in beweging en brengt voedsel. De helft van 2017 tot juli heb ik ook teveel toeslagen gekregen en daar moet ik volgens mijn berekening volgend jaar nog 1000 euro van terug betalen. Heb ik ook rekening mee gehouden. Mijn inkomen is nu toeslagenvrij, nou ja alleen de zorgtoeslag die iedereen heeft. Ik betaal de BSGW zelf zonder kwijtschelding en ben reuze trots dat ik door mijn arbeidsverleden pensioen opbouwde en samen met de AOW mezelf helemaal kan bedruipen. Door het moestuintje kan ik zelfs sparen. De spaarpot is behoorlijk geslonken na die belasting betalingen maar dat komt weer goed. Elke euro op de hoge kant is er een.....Start met inkomen uitgeven met jezelf te betalen ( sparen)  Als je daar moeite mee hebt? Zet je energie maandvoorschot dan hoger al ben ik daar niet voor. Neem een spaarpot die je alleen met een blikopener open kan maken en ben streng voor jezelf.......
 
Annemiek