maandag 19 juni 2017

Mijmering 63 Bevruchten, uurloon verdienen en voeten crème......

Beste mensen,

De zwakkeren horen thuis
in het midden van de gemeenschap,
niet aan de rand of in het sociale vangnet.
Vooral niet een dapper mens als  H.....

Annemiek.
 
63 Consumindermijmering 2017.
 

Tip.
De oude aardbei planten gaan er over vier weken uit.... maar eerst jonkies trekken en de eerste plant aan de uitloper druk ik in de aarde. Naast moeder in de border of in een buurpot waar een andere plant staat. Er komt een stokje bij als het jonkie naast moeder komt anders zie je door de bomen ( aardbeiplanten) het jonkie niet meer..... Jonge planten koop ik nooit......
 
Tip 2
Vroeg in de morgen gaan de bloemen van de bolcourget open om bevrucht te worden. In de middag gaan de bloemen dicht. Met de lage courgetplant idem en of er in die uren bijtjes voorbij komen is de vraag en in de juiste volgorde want bijen zijn tegenwoordig behoorlijk de kluts kwijt. In de voortuin staan twee lage courgette planten met alleen vrouwelijke bloemen en op het hofje een plant met een vrouw en twee mannen. Met een wattenstokje heb ik bij die man wat gerommeld en bij de vrouwen ingebracht. Voor de zekerheid, in geval het de bijen niet lukt van man naar vrouw te gaan in die paar uur. Slecht bevruchte courgettes rotten weg...... Ik heb nog even getwijfeld of de vrouw bloem van de klimcourget ook gediend was van bevruchting van de lage man courgetbloem. Bijen zullen ook wel eens voor bastaardjes zorgen nietwaar.... Heb het maar niet gedaan....
 
Tip 3
De aarde in mijn tuintje is door de laatste hoosbui dicht geslagen en dat laat ik zo tijdens de hittegolf. Door te schoffelen ( open te breken) verliest de aarde hoognodig vocht. Alleen wat onkruid uittrekken indien nodig, is aan de orde. Planten in de volle grond die al enige tijd staan en aan gegaan zijn hoeven geen water, ze halen dit zelf op. Alleen potplanten en tomaten, paprika komkommer en courgette planten gieten. Kortom waterige groente.... de rest helpt zichzelf en eenmaal starten met gieten blijft gieten.....
 
Tip 4
De aardbei oogst voorbij kijk ik elke dag bij de frambozen. Overrijp geplukt kan sap gemaakt worden door de vruchtjes door een fijne zeef te drukken. Ik maak daar frambozen/wijn/azijn van en dat komt nog deze week...
 
Tip 5
IJzer en oude koper leidingen zijn sterke steunen in de moestuin maar zien er niet uit. Oude koper waterleiding buizen zijn trouwens goed tegen slakken en te proberen als steun naast planten die op het slak menu staan. Omdat ik de prachtige stelen van reuze berenklauw en topinamboer droog en bewaar ( ze zijn hol)  schuif ik die over het ijzer als het ijzer een eind in de grond is geslagen met de mokerhamer. De mooie houterige decoratieve stengels staan als het ware op de aarde, lijden niets en gaan nog jaren mee, (na de oogst in de winteropslag.)  De klimcourget klimt daar met plezier tegenop.... en mijn ogen strelen die schoonheid....
 
Tip 6
Bij het opruimen ( alweer een bigshopper vol die doorgegeven wordt) worden de oude flesjes parfum in een mandje vlakbij de plee gezet in een kastje. De rest van mijn leven toiletverfrisser door eenmaal per week enkele druppels van het goedje op een closetrol te sprenkelen. Met nieuwe ogen bekijk ik weer mijn huis en op de plee staan voortaan maar twee rollen reserve closetpapier en de rest in het pak in de kast. Geen bak of staander vol rollen die je weer moet oppakken bij het dweilen. Geen WC mat die steeds in de was moet. Geen vele prullaria en overbodige wandtegeltjes, (Alleen die ene echt mooie spreuk mocht blijven...) en het bakje met gedroogde lavendel en het kleine mandje met opmaakspul, want opmaken doe ik op de plee ( de beste spiegel) en hoef ik niet naar boven als er bijgewerkt moet worden. In de gang maar enkele dingetjes op het dressoir en zeker geen prullaria meer aan de muur. 
 
Tip 7
Opruimen in de verzorgingskast levert geweldige voeten crème op, in deze tijd van blote voeten in sandaaltjes en sportschoenen....
Je kan het zelf maken van een klont vaseline of uier crème met wat olijfolie ( uit het keukenkastje) van den Aldi en wat bodylotion die altijd in cadeau verpakkingen zit. Zalige crème voor voeten en benen, zeker na het scheren en bij zeer schrale huid of vervellen op je armen als je zon laagje eraf dreigt te gaan. Gewoon mengen met de garde en beginnen met de vaseline, scheutje olie en de rest..... Mengen en weer iets van elk toevoegen tot een stevige crème verkregen wordt.... In een pot overdoen en bij de hand houden.........na het douchen voor je naar bed gaat om te beginnen je voeten in de crème...
 
Tip 8
Je kent de reclame wel...... Bonen erbij? Van Herman den Blijker voor HAK.... Bonte bonen door de sla in de pasta en in roerbak gerechten. Alleen wat duur om zomaar “erbij” te doen. Zo’n zakje kost tegen de twee euro en in blikje onbekend merk niet zo smakelijk om te zien, 1 euro. Verdien een fantastisch uurloon door de gedroogde bonen bij de turk te kopen en zet van elke soort anderhalve beker in een schaal in de week in elk vijf bekers water. Na 24 uur de bonen afgieten en met ruim water ( tot ze onderstaan) koken tot beetgaar en de lege potjes ( eventueel van hak) vullen.
Twee pol lepeltjes kokend hete rode kidneybonen zonder vocht op de bodem van de pot, twee lepeltjes kikkerbonen met vocht en afvullen met witte bonen met vocht tot de rand. Het rode vocht is niet zo mooi in de potten dus laten we weg. Schroefdeksel erop en de potten op de kop zetten. Afgekoeld kunnen ze zo in de voorraadkast. De kwaliteit is subliem dus vergelijken we met de prijs van hak dat is 11 pot a 1,89 euro is 20,79 euro. De gebruikte gedroogde bonen van de Turkse winkel hebben tegen de twee euro gekost plus het gebruikte gas. Mooi uurloon heb je verdiend.....en zo gemakkelijk die goedkope vleesvervanger bij de hand....
 
Mijn leventje...
Ik leef mijn tropen schema en dat is laat in de avond op de fiets nog eventjes “sporten.” Alleen moet ik dan niet verdwalen langs de worm in Duitsland. Toen ik door schemerige bospaden fietste tegen 22.30 uur kwamen van alle kanten konijnen gehuppeld zo heerlijk om te zien. Ik heb nog opgelet of er broodkorstjes lagen die de weg naar grootmoeders peperkoeken huisje wezen, maar die waren natuurlijk opgegeten door die konijnen. Uiteindelijk heb ik de weg naar huis weer gevonden en toen ik dacht geen beestjes meer tegen te komen zat bij mijn poort een egel. Floor die nachtdienst heeft en me kwam verwelkomen vond de egel interessant vooral toen het beestje opeens een bolletje werd. Floor denkt er niet aan binnen te overnachten en krijgt een kommetje water op het hofje.... Om zes uur in de ochtend zit ze aan de keukendeur en heeft schreeuwende honger....
 
Mijn hart gaat uit naar de mevrouw van in de 60 die elke dag tweemaal 18 km moet fietsen naar en van haar werk. Ze heeft 35 euro leefgeld per week en omdat ze het met haar moeilijke man niet meer uit kan houden heeft ze nu een piepklein appartementje voor zichzelf. Omdat ze in de WSNP zitten ( oftewel de schuldsanering) mag en kan niets gekocht worden van spul of meubels en heeft ze ook geen geld voor. Ze was de koning te rijk in de rust van het lege flatje op een matras op de grond. Het matras zo geschoven dat ze geen last van binnen schijnend licht van een lantaarnpaal had. Tweehoog kan niemand binnen kijken en de rust doet haar zichtbaar goed.... Haar man blijft ze verzorgen maar ze is niet meer aan hem overgeleverd en dan hou je het langer vol... en kan je in de stilte bijtanken.
 
Afgelopen vrijdag namiddag heeft mijn geweldige team de mevrouw voorzien van een bankje tafeltje bed met toebehoren linnengoed, servies, pannen, bestek, keukengerei en en...om alvast een beetje wooncomfort te hebben. Ze krijgt komende donderdag de rest van de inboedel door ons gebracht. We hebben geen koelkast ( nog steeds niet) en een gasstel heb ik gekocht met grote korting bij een zaak die ermee ophield. We hebben nog een oude wasmachine die ook naar mevrouw gaat en wat gezellige prullaria en lampen. Die koelkast zit me dwars in deze hitte en kan ze niets van broodbeleg bewaren......... Nou ja jam of chocolade pasta doet het ook voor even.......
 
Annemiek die in de hitte Electro shops af fietste om te lullen voor spullen maar geen ene was open op maandag....Tja sporten hoeft niet meer vandaag.