dinsdag 2 mei 2017

Mijmeringen 47 Pasta groente gerechtje en aardbeientaartjes. .

Beste mensen,

Alleen de optimisten zullen overleven
De pessimisten zijn al dood...

Annemiek.
 
47 Consumindermijmering 2017.
 
Tip.
Wat de moestuin aan vroege oogst brengt is op het moment raapsteel, verschillende soorten sla en rucola. Met wat gekochte ingrediënten van de markt bouw ik daar mijn dagelijkse maaltijdjes mee op. Heel eenvoudige gerechten maar zo heerlijk vers van zo uit de tuin op mijn bord.... Ik voel me af en toe een koningskind...
 
Ingrediënten voor een pasta met groenten
1 ui
3 tomaten
1 paprika
raapsteel
rucola
of spinazie
bekertje pasta
 
Werkwijze:
Water opzetten voor de pasta. De gesnipperde ui fruiten in iets olijfolie, eventueel gesnipperde teentjes knoflook toevoegen. Ik had nog knoflookpijpjes uit de tuin dus geen teentjes voor mij. De klein gesneden tomaten en paprika toevoegen en op hoog gas roerbakken met een halve verkruimelde groentebouillonblok of bouillonpoeder. De pasta koken volgens de gebruiksaanwijzing en afgieten.
 
Als de groente beetgaar is de rucola en raapsteel toevoegen omscheppen en gas uit. Heb je geen rucola of raapsteel neem dan spinazie die nu overal te koop is.
De groente moet nog knapperig zijn. Pasta op een diep bord, de groente erop en direct serveren. Er kan wat geraspte kaas op.
 
Tip 2
De voorraad eigen gebakken taartbodempjes kwam vandaag goed van pas. Esther kwam wat planten halen en bracht haar drie zonen mee. Een aardbeientaartje ( voor twee personen) was al gemaakt en het tweede kwam er zo achteraan. Werkwijze:
Wat aardbeitjes kort afspoelen en doormidden snijden. In een kommetje met iets suiker mengen. Laagje eigengemaakte aardbeienconfituur van vorig jaar op het bodempje ( of light jam van de super)  en de aardbeitjes erop. Daarover een beetje confituur en een doosje slagroom kloppen met een theelepel suiker.  Omdat ik de puntzakken van KRUIDVAT drop bewaar voor hergebruik spuitzakken heb ik minder moeite om af en toe drop te kopen merk ik. Als de commercie dat zou weten begonnen ze direct een reclamestunt ...
 
Tip 3
aardbeientijd en geen ster in bodempjes bakken? Koop een langwerpige cake en maak daar een traktatie van. Plak cake... beetje aardbei erop en slagroom. Slagroomtoefjes kan je invriezen(evenals plakjes cake) spuit de toefjes op een stukje bakpapier op een schaal of bord en zet in de vriezer. Als ze bevroren zijn kunnen ze zo in een doosje of zakje. Krijg je bezoek dan is een gebakje zo gemaakt met cake en aardbeien in huis (of tuin) en een kant-en-klaar slagroom toefje.  Die synthetische slagroom uit spuitbussen is niet te vr...
 
Mijn leventje:
Afgelopen zaterdag kocht ik op de markt voor tien euro groenten en fruit. Dat was het enigste voor die week aan huishoud uitgaven. Er was nog brood in de vriezer van twee halen een betalen en gaf ik in week 17 niet meer uit. Mijn maandafrekening van april toonde aan uitgaven huishoudgeld 93,81 euro en dat was voorheen minder toen Floortje de poes nog een poes met de pet eten duldde en geen gourmet gold. Toch is ze daar moe aan gegeten merk ik en vandaag kreeg ze whiskas op haar bordje dat ze met graagte verslond.... en natuurlijk de slagroom kom uitlikken. Het is spannend voor haar de slagroom te zien kloppen en dat volgt ze vol verlangen vanuit haar stoeltje in de keuken.
 
Het was leuk de “mannen” van Esther te mogen ontvangen al ben ik kinderen in huis niet meer gewend. Ze keken mee met het taartje aankleden en kregen hun eigen potje thee. Ze hielpen mee met de bekertjes en bordjes en het was heerlijk hun eigenheid te ontdekken tussen de gesprekken door. De schoonheid die de leiding nam en het knuffelmannetje met daartussen in weer een heel ander kind die wel eens iets met race auto’s zou willen doen. Ze zijn hoe echte jongens horen te zijn en ik heb genoten. Toen we afscheid namen kwam er iets van verlangen over me om ze te knuffelen al moet je daar heel voorzichtig mee zijn met jongens rond de twaalf. Het kleintje van acht liet zich omhelzen alsof het heel gewoon was en volgden de twee “mannen” er achteraan. Het was een bijzonder geschenk dat mijn dag rijk maakte....Dankjewel mannen.... Na de regenbui kwam er een droge periode en ik denk dat de plantjes nu wel in de grond staan te tierelieren.........
 
Annemiek.