woensdag 31 mei 2017

Mijmering 58 Vlierbloesemsiroop, stofzuiger met bumpers en ARTOEK.......

Beste mensen,

Kijk naar de hemel en wees blij
dat de zon gratis voor je schijnt....

Annemiek
 
58 Consumindermijmering 2017.
 

Tip.
Verder met de vlierbloesemsiroop die ik 30 uur liet staan in een pan met deksel op de tuintafel. ( zie vorige mijmering, nr. 57) Water erop tot de bloesem onderstaat en vijf goed afgeschrobde citroenen in schijven gesneden erbij......
 
De pan werd na de 30 uur op het gas gezet en daar kwam de klusmeneer aan te pas die net aanwezig was. Gewoon loeizwaar die pan. Gas eronder en aan de kook brengen..... Doorkoken mag niet dus direct als de substantie aan de kook is... gas onder de pan uit en de inhoud direct door een vergiet schenken. De citroen en de vlierbloesem kan in de compostbak. Daarna de vloeistof nog eens door een theedoek zeven en het aantal liters meten door met een litermaat de vloeistof over te hevelen in de pan. Evenveel kilo suiker als liter vloeistof. Dat was bij mij 8 liter dus 8 kilo suiker. Dat leverde 40 potten siroop op.
 
Vloeistof en suiker weer aan de kook brengen en op kookpunt direct in schone potten gieten. Deksel erop en de potten op de kop zetten tot ze koud zijn. Voilà.......vlierbloesemsiroop.
 
Vlierbloesemsiroop is heerlijk als limonadesiroop met water en een ijsblokje. De siroop is lekker als zoetstof in sla maar het aller lekkerste als HUGO en dat maak je als volgt:
Neem een wijnglas en meng een scheut witte wijn met vlierbloesemsiroop en vul het glas af met koolzuurhoudend mineraalwater.  Een blaadje munt erbij....
 
Tip 2
De klusmeneer heeft zo ongeveer de deuren klaar. Gang/kamer, gang/keukendeur, bergruimte deur toiletdeur en voordeur. De laatste enkelvoudig en de andere deuren dubbelzijdig. De deuren met de ruitjes vroegen de meeste tijd. Omdat ik ongecontroleerde bewegingen maak heb ik mijn hoofd gebroken over de stofzuiger die daardoor wel eens een deurstijl raakt. Er kwam een idee bij me op om een trui of borstrok te breien voor de stofzuiger maar de kleppen moeten open kunnen van stofzuigerzak en onderdelen. Verder moet het luchtfilter vrij blijven. Een fleece vest erom heen bleek ook niet te werken en heb ik uiteindelijk de tochthond middendoor geknipt. De knipkanten werden met de hand dicht genaaid en met postelastieken werden de repen aan de stofzuiger bevestigd. Geweldig idee en ik moet steeds lachen als ik de stofzuiger zie. Je kan die stroken ook nog uitwassen.........
 
Tip 3
Elk jaar geef ik iets van mijn vakantiegeld aan de mede mens. Natuurlijk ook aan mensen in het consuminderhuis maar zeker ook aan de kunst. Ik draag uitgevers en schrijvers een warm hart toe en wil wel eens een stukje gratis schrijven of steun financieel  een crowdfunding voor het zelf uitgeven van een boek. Dan moet het wel een grandioos boek zijn waar ik helemaal achter sta en geen flauwe kul. Waar ik op dit moment aan gegeven heb is de crowdfunding van het boek van Martine Bakx
NAGELUK DE TIPJES ENCYCLOPEDIE.  http://www.nageluk.nl/2017/04/crowdfunding-boek.html
 
Via de link kom je bij Artoek en Martine is heel blij met elke euro die meehelpt haar boek uit te geven. Een tipjes encyclopedie is nooit weg en nooit uitgelezen. Het blijft een naslagwerk.
Het boek krijg je altijd of Martine nu wel of niet voldoende eurootjes bijeen kan brengen.
 
Marieke Henselmans heeft inmiddels genoeg voor haar boek en laten we ook de minder bekende Martine van Artoek bekendheid geven.  Het boek is een mooi cadeautje voor jezelf of een cadeau voor je vrienden of familie....
 
Mijn leventje....
De klusmeneer kwam een beetje gedeprimeerd binnen en dat merk ik direct. Met een kwinkslag en een half uurtje eerder koffie was de lucht weer geklaard. Hij had er zelf nauwelijks erg in. Het is heerlijk die meneer stilletjes in mijn huis ergens in de gang op de vloer te weten..... bezig met verven.... De toiletdeur deed hij het laatst want als hij weg is kan ik met de deur open grote en kleine boodschappen wegwerken vertelde hij. De deuren mogen niet dicht want verf moet uitharden volgens hem. Ik heb ingegrepen toen hij de voordeur open wilde zetten. Dat is me te gortig, tussenin blijft die maar ongeverfd of doen we zaterdagochtend om 8 uur wel. De deurklinken moeten nog op de deuren en dan is het af. Klus twee werd gepland en dat is de vloerbedekking van de trap. Daar ben ik zo vaak vanaf gevallen dat vier stootbanden van traptreden gebroken zijn. Een stuk uit het pleisterwerk in de muur onderaan de trap heb ik zelf bijgewerkt met gips inclusief sierpleistergaatjes en bobbeltjes. De tenen die ik brak heb ik (na de eerste keer uren bij de eerste hulp zitten wachten) zelf getapet. Ze doen er geen gips om want dat kan niet aan tenen. Met tape zetten ze de gebroken teen aan de andere vast en dat kan ik zelf ook.
 
Als de vloerbedekking van de trap is en de lijmresten... wordt de trap in de grondverf gezet en afgelakt met dezelfde kleur als de deuren en dat is nog een hele klus. Er komen maantjes vloerbedekking op de trap en ik zal maar meteen zes extra kopen want je weet nooit voor als ik er weer aflazer. Ik zie die maantjes al achter me aanvallen....... Na de trap worden de muren geverfd denk ik en de plintjes vervangen. Meneer werkt snel en goed... dus binnen afzienbare tijd is mijn huis op orde.........
 
Opknappen brengt kijken met nieuwe ogen en in de bergruimte is heel veel geruimd en verdwenen. In vakken vond ik zaken die daar niet horen en ook waarvan ik het bestaan niet meer wist. Nieuwe schuursponsjes o.a. en ik heb een rare eigenschap om versleten vaatdoeken te sparen waar je koper mee kan poetsen of zo maar 100 van die doeken hoef ik ook weer niet. Er hing een schort in de bergruimte alleen draag ik nooit een schort evenmin ovenwanten en gebruik ik ook geen pannenlappen. Die dingen werden dus allemaal doorgegeven aan het consuminderhuis. Wat moet je met een BBQ schort als je nooit een BBQ houdt. Plastic zakken in overvloed voor hergebruik en die gingen in een net waar de zakken zo uitgetrokken kunnen worden.
 
Een stapel schone dweilen en oude theedoeken om na te wrijven kan ook boven in de linnenkast en twee van elk in de bergruimte. Ik merk dat ik bakvormen dubbel heb en die worden doorgegeven. Het verstand komt met de jaren en ik ben nog lang niet klaar met ruimen merk ik...........
 
Annemiek