maandag 22 mei 2017

Mijmering 54 (on)kruidkoekjes, tuin op een bankje en "bie de tantes."

Beste mensen,

Heel de natuur spreekt de taal van heling.
Wie nog luisteren wil en ogen, oren en een hart heeft,
kan die taal verstaan..........

Annemiek.
 
54 Consumindermijmering mei 2017.
 
Tip.
De laatste voor gezaaide bonen planten zijn de grond in gegaan, enkelen in de geveltuin in een krat tussen de sla kratten. Een mooie klimplant met tweekleurige bloei waar na de bloei bonen aan komen. Ik voel me schatrijk met al die groei en bloei.......
 
Tip 2
De kruisbessen dikken al en ik heb alweer een laag hangende tak met de aarde in aanraking gebracht en een steen erop gelegd. Als de tak geen weerstand meer geeft kan de steen weg en komt er een hoopje aarde waar de steen lag. Op die plek ontstaan wortels aan de tak en ontstaat een nieuwe struik. Na de winter wordt de navelstreng door gestoken tussen moeder en kind..... met de steekschop en kan het jonkie verhuizen........
 
 
Tip 3
Het mooiste boeket is een boeket uit de tuin. De bloemen staan veel langer dan de gekochte soort uit de bloemenzaak. Verser kan niet.........en er is geen stroom van kaswarmte en ook geen co2 uitstoot van vervoer aan te pas gekomen.
 
Tip 4
Over buurman deed een tuinbank weg en was verbaasd dat ik het mormel wilde hebben. Het duurde wel even voordat hij me echt geloofde. Het was niet zijn bedoeling dat ik met zijn oud vuil
werd opgezadeld. Voor mij is de bank een pracht stuk om hergebruikt te worden en zie.......
 
De zitting kreeg een passend stukje vinyl waar aarde opkwam. Een stuk volière gaas op maat afgeknipt werd onder de bank gespannen ende randen omgebogen naar de bovenkant zitting. Provisorisch werd het gaas
met een stuk panty ( of touw) vastgebonden en kwam een dikke laag mos rond de randen van de bank zitting. Met draad werd het gaas aan elkaar vastgezet en flink aangetrokken. Daarop nog wat aarde zodat de draden niet meer te zien zijn. In mijn tuintje is inmiddels heel wat huislook en heb ik voldoende stekjes bijeen geraapt om de hele zitting te bedekken. De bank is nog niet af en een begin gemaakt. Wat ik met de rugleuning ga doen weet ik nog niet. Die ideetjes ontstaan vanzelf gaandeweg de zomer....
Een jonge buurvrouw heeft me geholpen de bank tegen de schutting te zetten in de voortuin. De huislook weeft de zitting wel dicht en de bank mag langzaam terug keren naar de natuur.........
 
Tip 5
Met mijn mandje door de tuin wandelend vind ik spinazie bernage brandneteltoppen en melde die oogst klaar is. Heerlijk om (on) kruid pannenkoekjes van te maken. De spinazie en brandneteltoppen mogen even slinken in de wok en in de vergiet om het vocht uit te drukken. De melde en wat bernagieblad kan klein geknipt samen met de gehakte spinazie in een beslag van :
zelfrijzend bakmeel
snuf zout
2 eitjes
peper/zout
melk.
 
De hoopjes kruid beslag in de wok in iets zonnebloemolie bakken en keren. Heerlijk voor bij de lunch en voor mij complete zaterdag maaltijd.
Van een scheutje yoghurt wat mayo en een scheutje room of koffiemelk een sausje maken. De kruid pannenkoekjes werden geserveerd met de saus en de pracht eetbare bloemetjes van de bernagie........ Om op te vreten zo mooi.
 
Mijn leventje....
Als mijn hoofd te vol van zorgen raakt ga ik naar mijn moeder de natuur. Ik zweef langs Gods wegen, over heuvels en door dalen en weet ik weer: Als ik vecht tegen verdriet ben ik altijd verdrietig. We denken dat we bepaalde gevoelstoestanden bevechten omdat ze er zijn. Maar zo is het niet. Feitelijk zijn ze er omdat we ze bevechten....... In het heuvelland maakte ik mijn hoofd leeg en kwam de dankbaarheid dit schoons te mogen zien. Ik zag koeien met een streepje in heuvelachtig weiland en dacht aan mijn vader die me als kind van alles wijs maakte. Dat koeien grazend op een heuvel korte voorpoten hebben om niet van de heuvel te vallen. Ik stelde me voor dat ze dan altijd achteruit de heuvel af moesten komen want omgekeerd gingen ze over de kop met die korte voorpootjes. Mijn vader had meer van die grappen door me o.a. naar de dorps ijzerhandel te sturen voor een plintenladdertje en ik herken mezelf wel daarin.
 
Toen mijn zoon teveel vroeg uit de tijd van de pre historie vertelde ik dat voor Christus nog de tijd van Methusalem was geweest en dat ik niet zeker wist of daarvoor Adam en Eva met Kain en Abel of de apen de aardbol bewoonden.
Iets heel anders....In het heuvelland tussen Eys en Simpelveld ligt Herberg ‘'Bie de tantes,” een pracht gelegenheid om aan te leggen als je op de fiets onderweg bent. Er waren prachtige mannen ( en vrouwen) in strak wieler tenue inclusief beginnende en gevorderde buikjes want je denkt dat je jong bent nietwaar als de zomer start. Er is een reling met hangsloten waaraan je je fiets kan stallen zoals bij de cowboys een paard. De tantes staan onder de reuze kastanjeboom opgesteld onder een afdakje en het terras is ruim en de stoelen zeer geschikt voor dikke konten. Als je iets wil eten krijg je een klomp met bestek en een rode boeren zakdoek als servet. De kopjes staan op een plankje en de menukaart heeft houten kaften. Er zijn vele vegetarische gerechten en vergeten groenten op de kaart ( niet alleen knolselderij) en helemaal mijn stijl. Je wordt niet als alleen gaande fietser in een hoekje ergens gedrukt en de bediening is vol zorg en vriendelijkheid. Op de plee hing een bordje: “Uw bidon vullen mag, maar doe het buiten bij de pomp dan houden wij de vloer hier droog.” Er was zelfs een mandje met wegwerp maandverband per stuk verpakt en de zeep was vloeibaar en goed. Kortom daar geef je graag fooi en wordt je niet weg gejaagd als je niet elk ogenblik wat drinken wil. Een vermelding waard..........
 
Terug richting Kerkrade ben ik natuurlijk weer verdwaald door weg omleggingen en op het geluid van politie sirenes afgaande heb ik het RODA station gevonden. Een horde verhitte mannen in colonnes achter me latend ben ik richting kasteel Erenstein op gegaan. De groene long weggetjes gevolgd waar ik bijna het stuwmeer in ben geduikeld omdat ik door het grind op het pad niet durfde remmen. Uiteindelijk de goede weg vindend heb ik mijn straatje en het hofje bereikt toen ik nog 8% op de accu had staan. Floor de poes in de bonen achter de geraniums heeft op het hofje gepast en dat voorbeeldig gedaan. Ze kreeg daar dan ook de nodige knuffels voor......... Oost West, thuis best.
 
Annemiek