dinsdag 9 mei 2017

Mijmering 50 Meimaand groeimaand en gevuld sla wrapje...

Beste mensen,

In het diepste wezen van een kind
hebben twee unieke mensen hun eigen leven neergeschreven
onuitwisbaar en voor altijd....

Annemiek.
 
50 Consumindermijmering 9 mei 2017.
 
Tip.
Tijd om te wieden.... want de groei zit niet alleen eindelijk in de groenten maar ook in onkruid in de moestuin. De bevroren aardappelplantjes hebben zich herstelt en omdat het loof ongeveer tien cm hoog is kan de eerste keer opgehoogd worden. Ophogen betekend dat je aarde aan de voet van de plant brengt en het bevorderd de ondergrondse stengelontwikkeling. Daardoor groeien er meer knollen en voorkom je tevens dat bij het dikken, knollen boven de aarde uitkomen en groen worden. Groene aardappels zijn giftig......
 
Aanaarden kan met een hak of een zogenaamde aanaarder die ik een scheepje noem. Door de aarde tussen de planten eerst los te maken en onkruid te verwijderen kan aanaarden met het scheepje vergemakkelijkt worden. Na twee weken zal ik nogmaals aanaarden. Door aardappelplanten bij gemelde late lentenachtvorst zo aan te aarden dat de planten onder de aarde verdwijnen voorkom je dat het blad bevriest en piepen de bladeren na een weekje ongeschonden boven de heuveltjes uit...
 
Tip 2
De erwtenplanten die hoog opgroeien tegen het gaas worden voor een tweede keer opgebonden met panty repen. De erwten in de volle grond gezaaid lopen goed uit en gaan aan de groei maar je ziet duidelijk verschil in voor/gezaaid en direct in de aarde gezaaid. Nog nooit ( in mijn beleving) had voor/zaaien zoveel resultaat. Door het koude voorjaar bleef groei uit en bevroren plantjes en de moestuinier die nu nog met zaaien moet starten heeft beslist late oogst.
 
Tip 3
De tweede serie uien werden gepoot en hoop ik die oogst te kunnen vlechten tot winter bewaar uien. De moestuin heeft nog een deel vrij voor stambonen en klimbonen die voor/gezaaid staan te kiemen in bakjes op de vensterbanken van mijn huis. Ik laat ze daar rustig in hun “couveuse” staan en mogen ze ruim de tijd nemen tot na de ijsheiligen. Hun wortelkluitjes mogen groeien in de closetrolletjes en de plantjes moeten eerst maar eens opkomen wat ze met gebogen hoofdjes doen. Dat is altijd een bijna heilig moment die kopkes allemaal in rijtjes door de aarde brekend.....
 
Het laatste stukje moestuin wordt bewaard voor de plantjes die nu in de zaaibedden opgroeien. De koolraapjes groen en rood en de gele ouderwetse koolraap. Verder is het zaak de boerenkool en spruitjes plantjes uit de zaaibedjes net op hoogte te hebben als de vroege aardappels gerooid worden en komen ze op die plek. Zoals het er nu uitziet komt het wel goed.....Moestuinieren is een geweldige hobby die ook nog eens biologische verse groenten opbrengt. Zelfs in bakken en potten in bordertjes en reepjes aarde naast je gazon kom je al een eind. Gewoon ergens beginnen met kruiden en/of sla en die is er in soorten.....
 
Tip 4
De melde mag meedoen met sla oogst leveren. Melde is echt een plant voor de thuis teler omdat het een lange sliert is in een pracht lichtgroene kleur die blaadjes brengt die ook nog eens niet allemaal tegelijk geoogst kunnen worden. Voor de boer veel te moeilijk en arbeidsintensief, die teelt liever spinazie op zijn grond. Mijn melde wordt al laag bij de grond van grote bladeren ontdaan zonder de stengels te beschadigen. Aan de gestaag groeiende stengels groeit weer nieuw blad en het is zaak ook enkele planten ongemoeid te laten voor de zaadoogst die aan het eind van de zomer plaatsvind. Mijn plantjes zijn dan ook van eigen geteeld zaad en kosten dus niets.....
 
Terug naar de sla.... in mijn mandje kwam rucola, lollo rosso groen en rode pluksla, raapsteeltjes, zuring en melde plus wat pijpjes knoflook groen. Niet te vergeten snijsla waar voor het eerst van geoogst werd. Deze sla soort net boven het groeipunt afgeknipt gaat gewoon weer aan de groei en brengt tot viermaal of meer nieuwe oogst. Je ziet in de krat waar ik bij zaaide omdat het ( oude) zaad minder was opgekomen. Ik zie dit gewoon als gespreide oogst.
Al die slasoorten bij elkaar brengen een rijk smaak boeket en worden grof geknipt en gemengd met goede olijfolie, scheut kruidenazijn peper/zout en iets zoet ( honing of suiker) en een peer in blokjes gesneden. Dat mag ook een appel zijn. Een bakje champignons geborsteld en kort afgespoeld in schijfjes gesneden gebakken in iets olie met kerrie en peper/zout. Op een wrap een laagje sla en de warme champignons direct opgerold en in partjes gesneden helemaal voldoende voor een lichte maaltijd........
 
Mijn leventje....
Na tientallen jaren had ik eens een baby'tje in mijn armen. Een pittig meisjes baby'tje zo mooi in haar donkere fijnheid maar met de wilskracht van een tank. Ze wikkelt vader en moeder om haar pracht garnalenvingertjes en het was aanbidding verrukking tederheid al wat ik zag en ik deed daaraan mee........ Grote donkere ogen en een mondje als een rozenknopje. Ze dronk de fles met haar hele lijfje en viel daarna uitgeput in slaap... voor drie minuut. Ze leggen tegenwoordig baby'tjes onderin het bedje en kunnen ze naar boven
groeien of zo. Vroeger werden baby'tjes bovenin bedjes gelegd om naar beneden te groeien? In ieder geval maakte ik mee dat dekentjes dekbedjes werden en weer dekentjes. Ik maakte trappelzakken toen ik dertien jaar was voor mijn broertjes die pas geboren waren want mijn moeder was net de stadsbus.... er zat altijd wel iemand in.... Ik maakte voor mijn eigen baby'tje 15 jaar later gewatteerde slaapzakken  die toen in waren en voor hem een uitkomst omdat hij alles uit bed gooide wat er maar in lag inclusief het matrasje en zo met bed en al naar de deur liep...al heeft hij daar enige tijd voor geoefend moet ik zeggen. Met de kinderwagen met mijn baby'tje pronken onder fijne lakentjes werd een ramp. Voor ik de straat uit was lag in de wagen een voddenbaal en als ik over de brug liep over het Julianakanaal vloog een lakentje of dekentje of knuffel het kanaal in. Ik wende er moeilijk aan en later vlogen vanuit de wandelwagen de sandaaltjes de plomp in. Nee... mijn zoon is geen top scoorder geworden bij voetbal of kogel stoten maar ingenieur chemische technologie en het werpen had hij ook niet van zijn ma want met mij tennissen is een klucht omdat ik drie shuttles op me af zie komen en maar moet raden welke de echte is.... Het baby'tje van vandaag had de kracht in haar lijfje van mijn zoon toen hij baby was. Ze pakte met haar vuistje het hemd van pa vast alsof het niets was en de meneer smolt in haar handjes en wij allemaal van zoveel vastberaden liefs in een miniatuurtje. Ik volg haar groei op de voet en als haar ouders met haar langs de groentemarkt lopen als ze in de wandelwagen zit over een jaar ben ik benieuwd of ze ook appels jat uit de kratten zoals mijn zoon deed in die tijd... Je bent met zo’n pittig kind altijd net te langzaam.....

 
Annemiek.