dinsdag 25 april 2017

Mijmering 45 kleerkast opruimen in drie uurtjes en thee proeverij....

Beste mensen,

Rust schaft orde....
In je kleerkast in je hoofd en in je hart

Annemiek.
 
 
45 Consumindermijmering 25 april 2017.
 
Tip.
De seringen bloeien in mijn tuin en ze blijven lang mooi in een vaas als je de uiteinden van de houterige stelen met een hamer platslaat. De bladeren van de takjes halen en wil je een takje met blad ertussen dan mag daar geen bloem aanzitten. Een eetlepel suiker in warm water en de bloemen meteen in de vaas. De knopjes die nog dicht zijn zullen op deze manier open gaan...
 
Tip 2
Seringensiroop maak je heel simpel door een kilo suiker oplossen in anderhalve liter water. Een eetlepel honing toevoegen en af laten koelen. Citroen en seringenbloemen aan de siroop toevoegen. laat het een paar dagen staan en zeef door een doek. In potten bewaren. Met water aanlengen voor limonade of met witte wijn en op ijs....
 
Tip 3
Willeke en ik hielden een theeproeverij. Muntthee is maar muntthee en goed maar heel erg lekker is thee van jong frambozenblad bramenblad en munt. Beetje munt en veel framboos en braamblad. Een delicatesse....
 
Tip 4
Het blad van de aardappelplanten komt weer boven de aarde in de hoge bak.... en wordt bedolven onder een laagje aarde tot het blad weer te zien is en komt er weer een laagje aarde.......
 
Tip 5
Mijn basisschema schoonmaken voor deze week moet nog gedaan worden einde van de week heb ik besloten.( bassischema zie mijmering 17) De wekelijkse extra klus werd vandaag gedaan en dat is  klerenkast opruimen. Het klust gemakkelijk door tijdmanagement in te zetten en dat betekend twee uur hard werken vroeg in de ochtend en daarna half uurtje pauze. Na de pauze nog een uurtje doorwerken en de klus is geklaard. Wat zijn drie uur op een dag of week en je bereikt met de kleerkast opruimen heel erg veel. De klus als volgt:
 
Haal alles van de legplanken van je kleerkast en leg op bed of op een tafel. Kastplanken even vochtig stof afnemen. Maak drie stapels kleding
1 Kleding die je wil passen
2 Kleding die direct zonder passen weg kan
3 Kleding die terug in de kast moet.
 
Mijn valkuil is meestal dat ik niet meer weet welke stapeltjes wat zijn. Beschreven schilders plakband op de kop kant planken helpt daarbij. Winterkleding ligt nu achteraan op de planken. Na de kastplanken werd
kleding op hangers aangepakt en die zijn snel gesorteerd. Winterkleding van de hangers en opgevouwen vonden een plek op de planken achteraan.....
 
Kleding die bewaard maar toch niet gedragen werd wordt afgevoerd in bananendozen. Je kan een vriendinnen kledingparty houden en ruilen en delen. Bij mij gaat alles naar het consuminderhuis. Ik merk dat ik een ster ben geworden in weg doen. Elke keer bij het opruimen verdwijnt er meer. De stapel “nog te passen” werd direct doorgenomen en vond zijn weg. De strijk maar direct erachteraan na een half uurtje pauze en dat is een peulenschil want ik strijk weinig en is het meer uitzoeken zoals washandjes in een lade kieperen en vouwen.
 
Mijn kledingkast heeft een stapeltje “ziekenhuis” nachtponnen die prachtig gestreken achteraan in de kast liggen. Vier stuks want na de vierde dag loop ik altijd weg. Er hoort een ochtendjas bij en slofjes die ik nooit draag maar wel klaarstaan voor je weet maar nooit. thuis waggel ik rond in een woonmantel en veel te grote mannensloffen. De dagelijkse ponnen strijk ik nooit.........Mooie met kant bewerkte kussenslopen strijk ik wel, daar ben ik heel zuinig op. De dagelijkse slopen hoeven niet gestreken ... evenmin de dekbedovertrekken. Er zijn wel leukere dingen om te doen.
Theedoeken worden niet gestreken en mieter ik zo in de lade. Shirtjes en bloesjes worden in de zomer kliedernat buiten aan de molen gehangen. In de winter nat op hangers in de douche en daarna aan de lijn in de rommelkamer.
er is altijd nieuw ondergoed om mee naar de dokter te gaan... of zo.... en er is nette kleding voor een receptie of afscheid van weer eens een wethouder die verdwijnt. Die nette kleding hangt achter de twee rechtse deuren van de kleerkast apart en zo voor het grijpen voor zomer en winter. Daarboven ligt  beddengoed. De midden kasten bevatten het linnengoed en dozen schoenen en de linkse twee kasten zoals je ziet alle zomer en winterkleding en wat laarsjes onderin. In de mand liggen mutsen wanten en handschoenen en werkkleding voor in de tuin plus de reserve kleerhangers. Alles in een zesdeurs kast en nog teveel. Er zijn mensen die alleen de kleding die ze aanhebben tot hun bezit mogen rekenen en een handdoek moeten lenen. We krijgen deze mensen bijna wekelijks binnen vanuit het sociaal pension naar het consuminderhuis en helpen om opnieuw te starten door in ieder geval al zeven onderbroeken te geven shirtjes en drie broeken plus een jas en schoenen. Geef door wat je niet draagt en probeer tweedehands te verkrijgen wat je nodig hebt. Je weet dan zeker dat bij je aankoop geen kinderarbeid werd ingezet of grondstoffen van de aarde verbruikt want het was er al... wat je kocht of kreeg ruilde of.... weggeeft. Ik zie in het consuminderhuis kleding drie of vier keer van eigenaar verwisselen. Goede zaak........ Fieke ( naailes consuminderhuis) maakt van bedgordijnen van het verzorgingstehuis prachtige nostalgische dekbedovertrekken met plooien en knopen erop. Ik kan daar zo dankbaar voor zijn en blij van worden....
 
Tip 6
Het bed werd verschoont en een gevonden bretel die lang zoek was werd wederom ingezet om hoeslakens strak te houden. Molton en hoeslaken tegelijk in de klemmen. Omdat ik een topmatras van traagschuim heb is mijn matras extra dik en past een eenpersoons hoeslaken niet. Naai in een klein tweepersoons laken rondom een tunnel en rijg daar elastiek door.....
 
Mijn leventje...
De warme dagen komen eraan en is het zaak te kijken wat van kleding bijgehaald moet worden. Door je kleerkast op te ruimen weet je weer wat je mist. ik vond zomaar een paar zomerschoenen die ik vorig jaar heb gekocht en vergeten. Daar ben ik blij mee. Shirtjes die in een hoekje waren verdwenen zijn terecht en ik heb veel teveel dikke sokken en moet concluderen dat ik niet graag koude voeten heb. De helft van de sokken wordt doorgegeven inclusief de truien en tops die ik wel wilde dragen en toch niet droeg. Er hoort een legging onder en die draag ik alleen thuis omdat mijn rechterbeen tegenwoordig dikker is dan mijn linkerbeen. Niets mis mee maar een broek bespaart je veel vragen. Een lijstje ligt bij de hand met kleding waar ik naar uit moet kijken. Het liefst tweedehands.  Het is niet veel en het heeft de tijd. Na het opruimen blijkt dat een mens meer heeft dan hij/zij denkt en kan dragen want je hebt maar een lijf........
 
Annemiek