woensdag 12 april 2017

Mijmering 40 Basisschema, slagroom, toiletpot en de koude nachten...

Beste mensen,

Je veilig voelen bij iemand,
niet letten op je woorden die de vrije loop mogen gaan,
precies zoals je bent omdat een betrouwbare hand
kaf en koren zal zeven en wat goed is behouden,
in een ademtocht van genegenheid....
Dat is vriendschap...
Annemiek.
 
40 Consumindermijmering 2017.
 
Tip.
Het wekelijkse basisschema huis schoonmaken werd weer gedaan. ( zie mijmering 17 februari http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/2017/02/mijmering-17-basisschema-onderhoud-huis.html ) Tegenwoordig start ik blij met dit noodzakelijk werk,
wetende dat ik na twee uurtjes klaar ben en mijn huis op schoon niveau blijft. Als extra werk heb ik deze week de tijd opdracht gegeven mijn toiletpot schoon maken en wel onderin het waterslot. Dat doe je als volgt: Met een oude dweil het water onderuit de pot halen en een scheut azijn erin. Meneer de tijd knapte het werkje graag voor me op en kon ik verder met stof afnemen enz. Na een uurtje heb ik met een oud schuursponsje de kalk en vuil even weggeveegd en was het glazuur onderin de toilet pot weer glad. even doortrekken en voilà. Dit is dus echt schoon en dat bereik je nooit met gloor in de pot te smijten dat verdund door het water dit effect niet heeft. Gloor maakt niet schoon maar is een desinfectiemiddel. WC eend in de plee werkt ook niet als je het water niet eruit haalt en is veel te duur. Azijn is het enige juiste middel, goedkoop en met de juiste werkwijze heb je al die dure zooi niet nodig die ook nog eens het glazuur van je dure toiletpot aantast. De azijn natuurlijk niet langer dan nodig in de pot laten zitten dus controleer meneertje tijd.... Een uurtje is GENOEG of minder....Even voelen of het vuil en kalk al loslaat.
 
Tip 2
Tijdens frisse dagen jonge planten in de volle grond zoals de erwt en tuinboon geen water geven. Koude nachten en dan ook nog met de voetjes in het water trekken ze niet. Ze moeten zelf met de wortels grondwater zoeken en worden daar sterk van. Plantjes in potjes die buiten staan ook geen water geven tijdens koude dagen.... Zoals je ziet op de foto’s hield ik een bakje courgetplanten binnen en de rest buiten onder het afdak. De planten die binnen stonden hebben royaal derde en vierde blad in wording en de kleumertjes buiten net een puntje. Nu staan ze allemaal weer binnen....
 
De kleinere tomatenplantjes onder het afdak trekken de kou ook niet en hebben verkleuringen in het blad en staan stil in groei. De grotere in grote pot kunnen het wel aan. Hoe meer grond om hen heen hoe meer weerstand.
 
Mensen doen vaak overbodige dingen en dat is niet alleen zogenaamde
schoonmaakmiddel in water gooien...Kijk eens naar bijvoorbeeld dagelijks bloesem van stoepjes vegen terwijl dit zo romantisch eruit ziet. Als alle bloesem is gevallen en bruin verkleurd kan het altijd nog. Nog zoiets is proberen of oud groentezaad nog kiemkrachtig is. Dat kan op zand of een nat keukenpapiertje. https://www.makkelijkemoestuin.nl/blog/zaadjes-nog-goed Kul.... Ik zaai gewoon en wat opkomt is meegenomen. De stukjes die ontbreken werd bij gezaaid met kiemkrachtig zaad pas gekocht. Ik maak natuurlijk altijd eerst het oude zaad op en probeer zaad niet oud te laten worden maar soms kan dat niet anders of krijg ik van iemand zaad ver over de datum dat eerst op moet.
 
Tip 3
Ik ben gek op marktonderzoek zelf doen en probeerde slagroom uit. De doosjes slagroom uit de super moeten zeker 24 uur in de koeling en dan nog krijg je ze niet echt stijf geslagen. Goed voor een “onder ons” gebakje of gebruik. Wil je echter de show stelen met mooi stijf geslagen slagroom dan neem maar de gekoelde bekers uit de koeling ( duppie duurder) van de super met een zakje klop fix die amper iets kost en veel bijdraagt aan een pracht effect. Ik heb trouwens een half zakje van die poeder geprobeerd op een bekertje room en dat deed het ook. ik bedoel maar........ Opspuiten doe ik met een lege hergebruik dropzak van het KRUIDVAT die kan je heerlijk uitdrukken tot het laatste druppie room en uitgespoeld kan hij zelfs nog een keertje mee. Zelfgemaakte zakken van douchegordijnen doen het ook.
 
Mijn leventje...
James en ikke hebben in de moestuin van het consuminderhuis nog pastinaken gezaaid en twee rijeen wortels, wortelpeterselie en radijs en rest ons nog uien te zetten maar dat komt nog..... Het team van Kevin heeft gras tussen de tegels weggehaald op het stoepje en dat is een hele klus omdat niet alleen in de moestuin maar rond het consu huis vele stoepjes en een pleintje liggen. Een goed middel is  de stoep nat te maken met regenwater of wachten tot het regent en de voegen van de tegels bestrooien met strooizout dat bij bouwmarkten weinig kost of.... goedkoop zout uit de super als je een klein stoepje hebt. Ik weet dat men ook azijn spuit en ieder zijn ding. Beter voor het milieu is gewoon de voegen uitkrabben en ik zou een voetbalveld willen uitkrabben als ik op mijn knieën kon of zonder moeite uren lang bukken of op de hurken kunnen zitten wat ik als kind al niet kon........ Ik bedoel maar.... soms moet je zaken doen die tegen je gevoel in gaan.......
 
Annemiek