dinsdag 4 april 2017

Mijmering 38 Snelle maaltijden, wissel aarde en winnaar slak.

Beste mensen,

Verdriet kan voor zichzelf zorgen,
maar om echt van iets te genieten,
heb je iemand nodig om mee te delen....

Annemiek.
 
38 Consumindermijmering 2017
 
Tip.
Dit jaar heb ik geen verse koemest onder gewerkt in de moestuinborders, evenmin in de moestuin van het consuminderhuis.  Afgelopen jaar hebben we een beetje over bemest en slaan we dit jaar over. Daartegen hebben koolplanten heel veel mest nodig dus krijgen ze rond de plant een extra lijntje koemestkorrels. Omdat ik geen slak en houtduiven aan de bladeren wil laten snoepen komt over het hele
kool perceeltje een laag koffiedrab. Mooie mulch en zal er weinig onkruid doorkomen, bovendien houden slakken niet van koffiedrab aan hun velletje en gaan ze een straatje om. Door tunneltjes van gaas over de rijtjes koolplant te zetten komen de houtduiven niet aan het jonge blad waar ze gek op zijn. Als de planten iets groter zijn gaat het gaas weg. Van rode kool en Savoie kool blijven houtduiven af....
 
Tip 2
De chayote is naar de volle grond verhuisd op een beschut plekje aan het gaas. Ze groeide tegen alle verdrukking in op de vensterbank binnenshuis en bij vorst aan de grond krijgt ze een buitenhuisje van flanel rondom het hekje...
 
Tip 3
In de border heb ik een zaaibedjes plekje. Afgeknipte potranden in de grond gedrukt kregen een laagje potgrond waarin gezaaid werd. Boerenkool spruiten en koolraap. Er is nog een randje voor andijvie. De plantjes die uit het zaad komen worden tijdens de zomer op leeg gekomen plekjes van gegeten groente gezet. Dat omplanten gebeurd niet zomaar.... Na een regenbui trek ik de grootste plantjes uit het natte bedje en lijden de wortels niet, van de blijvers en de verhuizende plant.
 
Tip 4
De tomatenplanten mochten buiten afharden en heb ik ze maar onder het afdak gezet. Lekker dichtbij het zitje waar dan als vanzelf stokjes naast de plantjes komen. Vast gebonden met reepjes panty die niet afknellen en toch stevig zijn. Er komen al diefjes in de oksels van de bladeren en ze zijn direct verwijderd. Buurvrouw Mia kreeg al een mooie tomatenplant voor op haar hofje en vier planten werden opgehaald door Jo. Theo eentje en Andre twee plantjes en Margaret drie plantjes. Het leek wel een tuincentrum in de Coonenlaan.  Jonge plantjes zijn leuk om cadeau te doen....Het leeft, brengt vreugde....enne tomaatjes oogst...  al weet ik de kleur niet meer. Kan geel of rood
zijn, wat eraan komt.
 
Tip 5
Nooit meer zal ik mulchen in de border waar de munt en de lampionnetjes staan. Binnen een jaar hebben ze de hele border overgenomen en werd het een jungle van munt en lampion inclusief wortels. 75 cm diep heb ik de border uitgespit, bergen aarde verzet en zo ongeveer gezeefd. “Elk nadeel heb zijn voordeel” en de aarde uit de teil en een grote bak zit nu in de border en visa versa. Ik deed dus niet aan wisselteelt maar aarde wisseling. In de teil kwamen drie tomatenplanten. De teil werd onder het afdak geschoven zodat de val/kou er niet aan kan. De laatste lege potten kregen aarde uit de border die daardoor gewoon een beetje minder grond heeft en een leek ziet het niet eens. In die potten teel ik groente en de bovenste laag wordt steevast potgrond waar ik graag in zaai. Aarde ”lenen” hoeft nu niet meer... en kan de laatste border worden ingezaaid...
 
Tip 6
Er zijn al nieuwe aardappels te koop en even voor gekookt in de schil in schijven bakken met naaldjes rozemarijn is een delicatesse. Bakken in zonnebloemolie.... en met een frisse sla en gebakken champignonnetjes een voorjaars menu. Er kan appelmoes of rabarber bij...
 
Mijn leventje...
Ik heb inmiddels geleerd eerst mijn huis aan kant te hebben en al iets aan eten voor te bereiden voordat ik in de tuin ga werken. Drukke tuindagen brengt snelle maaltijden maar nooit van de afhaal chinees of de frituur. Een snelle maaltijd kan met witlof.... Twee kolfjes wassen en in de lengte doorsnijden. Een V tje uit het bittere stukje snijden. Smoren in iets zonnebloemolie in de wok met iets zout/peper en de deksel erop want het spat.......Op tijd omkeren en beetgaar warm op een schaaltje met honing bedruppelen. Wat fruit als toetje en helemaal genoeg....
 
 Elk jaar is het teeltplan rondom mijn huis weer anders en niet alleen door toegepaste wisselteelt. De klimrekken van Heras Hekwerk zijn gemakkelijk te plaatsen door ze zo in de aarde te prikken. Een flinke stok erbij voor het extra steuntje en voilĂ .... Nu staan haaks op de schutting in de voortuin vier rekken en dat was een ideetje van de woensdag vriend. De rekken vallen op deze manier amper op vanaf de straat en het brengt hoogte in de tuin. Er waren nog twee rekken over die ik schuin in de border van het hofje heb gestoken. Zoiets als opengaande deurtjes. Als daar bonen langs groeien zal Floor wel in het ontstane prieeltje gaan liggen..... Lekker beschut. Vol plannen en blijheid liet ik Jo het koolperceeltje zien met het anti slak koffiedrab laagje... Er waren vijf koolplantjes aangevreten en de dader liet een glimmend spoor na.... over drabdijkjes heen....gebeurd toen ik even niet keek. Er waren hapjes uit de meldeblaadjes genomen en wat spinazieblad boven de grond weg gesnoept. Misschien moeten we de koffie grover malen? Of zakken schelpen bij de zee gaan halen? Tijdens de nacht slakken vangen? Kommetjes met bier ingraven? Om familie slak lallend ten onder te zien gaan?
 
Annemiek