dinsdag 29 november 2016

Mijmering 139 Zuurkool met appeltjes, peper in je lijf en bleekselderij in de vaas....

Beste mensen,

Mensen geven elkaar namen
en er zijn namen
die je liever zijn dan alle andere namen
je bent bij hen thuis gekomen....

Annemiek.
 
139 Consumindermijmering 29 november 2016.
 
Tip.
De matige vorst deed de aarde op slot en vogels hebben het zwaar omdat ze veel voedsel nodig hebben om hun temperatuur op 40 graden te houden. Ze verliezen daardoor wel eens 10% van hun gewicht tijdens een nacht dus kunnen wat bijvoederen gebruiken. Water bevroor in plasjes en bakjes en kunnen we even helpen door water in een diep bord of schaal buiten te zetten na de nacht. Wel een terracotta bloempot erin zodat de vogels niet kunnen badderen.....anders gaan ze dood. Ze houden van appel en rozijntjes en vetbollen en vogelvoer voor buiten. Dat laatste moet ik nog even halen en kwam er alvast rozijnen/krentenbrood in blokjes als voorgerecht waar ze aan begonnen. Het echte goede vogelvoer ligt nu bovenop de blokjes..........

Tip 2
Winterweer en zuurkool met appeltjes op het menu. Een maaltje zuurkool werd uit het vat gehaald in de schuur, meteen ook  aardappels en twee appeltjes uit de mand. Op de aardappels en appels heb ik gisteren avond nog een dekentje gelegd en dat is prima bij matige vorst gezien het eensteens muurtje van de schuur....
In de zuurkool komen witte bonen die ik eerder in de week heb gezet, gekookt en in porties heb ingevroren. Ik kook de aardappels en zuurkool apart en de bonen mogen bij de zuurkool als je ze zichtbaar wilt houden en bij de aardappels als ze mee gepureerd mogen worden. De aardappels klein gesneden werden met de bonen en een beetje water in een pan gaar gekookt. Nee geen zout erbij want die zit wel in de eigen gefermenteerde zuurkool. De zuurkool eventueel wassen als er teveel zout in zit en met iets water vanaf kookpunt tien minuutjes garen dat is het lekkerste. Van de
aardappels/bonen heb ik puree gemaakt met iets melk en nootmuskaat en klontje boter. De gare zuurkool erbij omgeschept en twee appeltjes geschild en in partjes gebakken in iets olie . De appeltjes bij de zuurkool geserveerd met mosterd. De bonen in de zuurkool zijn prima vleesvervanger met de eiwit die erin zit en de zoete appeltjes passen bij de zuurkool als een muts op een kaal hoofd......bij winterweer.
 
Tip 3
Als de aarde op slot gaat ben ik weer helemaal verliefd op mijn inkuil in de border. Met de riek werd “het stro” eraf gehaald. Nou ja, de gedroogde irisbladeren en daaronder was
het helemaal niet bevroren en kon ik zo wortels en pastinaken uit de inkuil wippen. Voor in een linzensoepje deze keer met meer peper en linzen geven net als alle bonen heerlijke warmte in je lijf in wintertijd, warmte die dagdelen blijft hangen. Lekker stevige kost waardoor je er tegen kan..... Ik gaf al eerder het recept maar heb weer nieuwtjes, dus even nog in sneltreinvaart het recept.
Ui gesnipperd gefruit in iets olijfolie met even later twee tenen knoflook erbij en afblussen met anderhalve liter water. Beker linzen erbij en twee groentebouillontabletten ( of meer)
In stukjes gesneden pastinaak en/of wortel en eventueel ook knolselderij. Ik heb al tijden een bleekselderij in water staan die aan de groei is gegaan. Eenmaal per week verschoon ik het water en hij kreeg wat wortels aan het uiteinde ( zie foto) Af en toe haal ik een of twee ribben van de plant en/of knip wat blad voor een cup a soupje... In het midden komt alweer een jong ribje op zoals je ziet. De bleekselderij staat al vier weken in het water dat bewaart dus beter dan in de groentelade van de koeling.
 
Er kwam ook wat groen van de knolselderie plant die in de bloempot staat ( ingegraven schijfje van de kop met blad van een knolselderij) waar prachtig jong blad aan groeit. Verder nog een pepertje die te drogen hangen aan het rek maar nu met drie zaadjes ( vijf kan ook) dus lekker pittig in je lijf in wintertijd. Er was nog een paprika die op moest en toen de soep lekker aan de kook was, door en door warm en pruttelend heb ik de pot in de gewatteerde deken gezet en dicht gevouwen. Op de fiets ben ik met floor naar de dierenarts geweest want het wicht had een allergie aanval. De soep gaarde lekker door in eigen warmte die gevangen zat in de deken.......
 
Toen we thuis kwamen was de soep gaar en kreeg Floor een bakje lievelings voer en ikke een kom soep. We zijn gezamenlijk onder de voorverwarmde deken geschoven in mijn stoel en hebben even een dutje gedaan. Wat zijn we rijk....Floor en ikke.
 
Tip 4
Buiten liggen in de nacht de koelelementen van de koelbox....die vriezen vannacht lekker in om morgenvroeg in de koelkast langzaam hun kou af te geven.......dan hoeft de koelkast geen stroom te pakken.
 
Mijn leventje.....
Als het donker wordt gaan de gordijnen dicht en worden de zomen op de vensterbank gelegd. De dubbele gordijnen voor de voor en achterdeur dicht geschoven en voor de trap blijft het gordijn nu dag en nacht dicht. De keukendeur naar de kamer dicht en de radiator in de keuken op nul wonen we kleiner in eigen huis. Ik stook boven niet en we varen er wel bij de geraniumstekken en ikke....... De stekken van de geraniums staan op de vensterbank van de logeerkamer en krijgen eenmaal per week wat water. In de nacht gaat het raam op kiep in mijn slaapkamer en Floor blijft liever beneden waar de warmte van het stoken van overdag blijft hangen in het goed geïsoleerd huis. Als de wekker afloopt hoort ze dat altijd en komt boven aan mijn slaapkamerdeur krabbelen. Na de zoen en het lieve praatje gaan we naar beneden en start het ochtend ritueel. Ze gaat even naar buiten tussen zes en acht en als ik na mijn ontbijtje in bed weer opsta en het bed openleg komt Floor daar wel even op liggen. Op het flanelletje doet ze haar dutje en dat is haar gegund. Ze heeft momenteel last van een oude kwaal en dat is allergie. Geen mens weet waarvan en daar is moeilijk achter te komen. Ze krijgt even een kuur van driemaal per week een injectie en dat helpt moet ik zeggen.
Als je als poes jeuk hebt lik je met je rasp tong een heel lijf kaal als er niets aan gedaan wordt. Nog door de huid heen als het moet.... met wondplekken als er niet ingegrepen wordt. Buiten in de natuur zou floor geen last van allergie hebben en in lente zomer en herfst tijd heeft ze daar geen last van ... en laat ze nu allergisch zijn voor kou en de winter? De winterwereld vind ze helemaal niets en blijft lekker binnen in ons warm huisje.... met anti allergie injectie.... Wachten op de zomer.......
 
Annemiek