dinsdag 22 november 2016

Mijmering 136 Gevulde speculaas en pepernoten...

Beste mensen,

Heb vertrouwen in jezelf...
Je bent perfect zoals je bent....

Annemiek
 
136 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
Gevulde speculaas maken is niet zo moeilijk. stap voor stap met de foto’s het recept volgen en lukt het altijd.... Ik bak eenmaal per jaar speculaas en heb een grote ovenplaat vol, voldoende voor de maand december. De gevulde speculaas is dubbeldik dus beslaat een kleinere plaat en je eet er natuurlijk kleinere stukken van...( als je ze verstopt op moeilijk aan te komen plekjes.) Ik heb geen koektrommels die staan maar in de weg en bewaar speculaas in pannen met deksel erop of in ovenschalen met deksel of soepterrines....
 
Elke dag bij de koffie neem ik een speculaasje en als ze niet in het oog staan blijf ik eraf. Misschien wel omdat ik het nu te druk Heb. De smaak is veel lekkerder dan bij welke bakker of super dan ook en het houd me in de Sint en Kerstsfeer waar ik niet meer uitkom tot net na nieuwjaar door de drukte van mijn werk............Natuurlijk kan je ook de helft van de ingrediënten nemen voor een kleiner gevuld koektrommeltje...
 
Ingrediënten gevulde speculaas.
350 gram roomboter of margarine op kamertemperatuur
500 gram donkere basterdsuiker
700 gram bloem
4 eetlepels melk
2 theelepels bakpoeder
snuf zout
30 gram speculaaskruiden
2 eieren
 
geraspte amandelen voor bovenop de speculaas.
 
Voor de amandelspijs:
Pakje amandelspijs ca 400 gram
1 a 2 eieren
1 theelepel citroenrasp of enkele druppels citroen uit flesje of vers.
 
Werkwijze:
Leg de ingrediënten van het bovenste rijtje met uitzondering van de bloem in een deeg kom en snij met twee messen de boter in stukjes. Voeg ongeveer de helft van de bloem toe en kneed met koele hand het deeg tot het loslaat van je handen. Voeg al knedende bloem toe en het zou zomaar kunnen dat er meer bloem in moet dan de 700 gram. Een dik ei brengt immers al meer vloeistof. Bij gewone speculaas kan je de bol uitrollen tot een dikke plak die op een bakplaat gelegd kan worden. De bakplaat insmeren met boter of bedekken met houdbare folie of bakpapier. De randen deeg die overhangen kunnen  dubbel geslagen of met de keukenschaar afgeknipt en
op dunnere stukken gelegd en aangedrukt. Van dit lapwerk zie je niets als de geschaafde amandelen erop liggen. Een klein ei loskloppen en op het deeg verdelen met je vingers. Bestrooien met amandelschaafsel en in een voorverwarmde oven afbakken op 180 graden in 20 a 30 minuten.
 
Voor gevulde speculaas werk je iets anders. Meng de amandelspijs met 1 groot of 2 kleine eitjes en wat citroenrasp. Deel de bol deeg in twee helften en rol een helft uit. Beleg een bakplaat met de lap op dezelfde manier als hier boven. Besmeer de lap met de amandelspijs en rol bol twee uit en leg de lap op de amandelspijs zie foto voorbeelden. Wat overhangt afknippen en pepernoten van rollen. Ik heb de pepernoten iets te dicht op elkaar op het bakblik gelegd zoals je ziet en raakten ze elkaar na het bakken... Je kan ook leren door te zien hoe het niet moet nietwaar...... Terug naar de gevulde speculaas... lap twee de top/lap besmeren met losgeklopt ei en bestrooien met geschaafde amandelen. In een voorverwarmde oven op 175 graden in 30 minuten afbakken.
 
Ik heb de amandelspijs zelf gemaakt door resten amandelen fijn te malen en ik had nog wat poeder amandel die ik heb opgemaakt. Wegen en mengen met evenveel poedersuiker die ik niet had en werd gewone suiker in de moulinex gemalen tot poedersuiker. De citroen en ei erdoor tot het mengsel smeerbaar was maar vreselijk plakte. Met een vork en de achterkant lepel lukte het uitsmeren wel. Doen met wat er is nietwaar......... Het resultaat is hetzelfde als amandelspijs uit het pakje. Soms wordt amandelspijs uitgerold en omdat het plakt kan dat met een plastic zak rond de deegrol. Het is me allemaal te moeilijk dus maak ik de spijs iets dunner door er iets meer ei bij te doen en is de spijs smeerbaar........
 
Terug naar de speculaas......... De gevulde speculaas vraagt langere baktijd dan de gewone speculaas. ( Voorverwarmde oven op 180 graden 40 minuten)Doordat het deeg bruin is, is het moeilijk om te zien of de speculaas gaar is. Volg de aangegeven baktijd en neem de bakplaat uit de oven. Snij met een kartelmes een randje aan de buitenkanten van de plaat zoals op de foto en haal die randjes weg. Snij de speculaas in vierkanten en dan zie je meteen of het gaar is. Twijfel je... haal er dan een vierkantje uit om te proberen. Nog niet gaar.. dan nog 15 minuut of zo in de oven. Zorg dat het niet te droog wordt. De randjes zijn heerlijk met een kop koffie en verheug ik me elke keer op. De pepernoten door gesmolten chocola rollen kan ook nog. Een vuurvaste kom in een pan met water op het vuur zetten en chocola in de kom van tenminste 48% cacao bestanddelen. De pepernoten na het chocoladebadje met een vork eruit vissen en op een stukje bakpapier leggen of bak folie.
 
Mijn leventje.....
Terwijl afgelopen zaterdag de storm mijn wasje droogde ( nee de onderbroeken vlogen niet in de kersenboom) hoefde ik even een dag niets van mezelf en bakte laat in de middag een appelpannenkoek. gewoon beslagje van zelfrijzend bakmeel, eitje melk en stukjes appel en helemaal genoeg. baaldag van niets hoeven en willen en met een boek in de luie stoel doorbrengen onder een dekentje. Baaldagen hebben een functie en helemaal niet verkeerd als je maar de voetsteunen om eruit te komen weer vind. Als zoiets me overvalt geef ik er een dag aan toe om de dag erna mezelf weer bij de oren te pakken... Pas op de plaats en doordenken noem ik ijkpunt. Terugblik en vooruit zien en vooral naar jezelf kijken. De speculaas bakkerij en het eerste advent verhaal afgelopen zondag zette me weer in de koers en de reacties op het verhaal zijn hartverwarmend. Ik sta er niet alleen voor en de mijmering lezers zijn gestart met doneren......Daar kan ik zo heel erg blij van worden en als onze penningmeester de namen voorleest raak ik emotioneel en stijgt de energie naar ongekende hoogten........ Vanavond geef ik een workshop natuur adventstukken maken en leer de mensen voor bijna nop je huis in Kerstsfeer brengen met alleen de kosten van een stukje oase. Even van te voren zal ik eentje voor mezelf maken en vastleggen hoe dat gaat. Dat deel ik weer in de mijmeringen morgen zodat jullie aan de slag kunnen gaan.......De geur van ceder conifeer en spar in je huis maakt blij ook al heb je dierbaren verloren en zat niet altijd alles mee.... Je bent er nog en kom maar overeind om je mooie kleuren te laten zien..........
 
Annemiek