woensdag 9 november 2016

Mijmering 132 Pittige Pastinaaksoep en wortels inkuilen zoals in de oertijd......

Beste mensen,

Het leven van een mens
is wat zijn gedachten ervan maken...

Annemiek.
 
132 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
Vroege vorst in november doet denken aan winters van weleer. In ieder geval wil ik de winterwortels in de inkuil hebben en regen of niet... de wortels werden gerooid. Er staan twee rijen pastinaken naast de winterwortels die blijven mooi staan. Ze kunnen wel wat vorst hebben en worden alleen in delen gerooid als de aarde op slot dreigt te gaan bij gemelde matige vorst.
Pastinaak rooien met de hakbijl in bevroren grond is niet mijn ding...
 
De pastinaken steken me de ogen uit en ter plaatste wordt het menu voor vandaag bepaald. Pittige Pastinaaksoep........  maar eerst naar de winterwortels. De  gestaag stromende regen kan mijn blijdschap niet wissen als ik even later  de mooiste winterwortels in de inkuil leg. Het loof werd net boven de wortelhals afgedraaid. Nee niet snijden, dan schiet het loof te snel weer uit. Er komen ook wat pastinaken in de kuil zo dichtbij de keukendeur. Lekker bij de hand.... keukendeur open, even graven en voilà... wat pastinaak voor een Leidsch stamppotje of in een wok gerechtje of in de soep . Pastinaak is multi inzetbaar in winter menu. Terug naar de inkuil...  Op de wortels/pastinaak komt een laagje aarde en een dekje van gedroogd blad van de irissen in de voortuin die ik o.a. voor dit doel bewaarde. Het werkt hetzelfde als een dekje stro of hooi. Nat of niet... de vorst komt niet aan de groente in de kuil. Bij voorspelde vorst beneden 5 graden onder nul worden de binnen een week nodige topinamboer geoogst en ook even in de kuil bewaard tot de dag dat ik ze nodig heb. Topinamboer moet wel vrij snel opgemaakt want ze blijven maar enkele dagen na oogst mooi...
 
Tip 2
Voorbereiding voor pittige pastinaaksoep
Werken aan de inkuil brengt me altijd terug naar lang vervlogen tijden. De regen deerde de mensen toen ook niet en ze deden het met wat er was. Hemelwater om groenten te wassen of uit de sloot of rivier. Met regenwater uit de ton heb ik de modder van de pastinaak geschrobd en de pracht exemplaren op het bedje van wortelloof gelegd. In de pre historie was er geen serviesgoed en werden bladeren gebruikt, zelfs om voedsel mee in te pakken en als bordje gebruikt. Het wortelloof is dan ook prima om de pastinaken op te schillen en de verzonken wortelhals te verwijderen en dat allemaal in de regen en nee ik ben niet gek. Ik heb geen scherpe steen bij de hand zoals de oermens dus wordt het mes en de dunschiller gebruikt. Ik dwaal zomaar de eeuwen door en de geschilde pastinaken komen in het geëmailleerde bakje uit de vijftiger jaren gevuld met drinkwater uit 2016. Wat zijn ze moooooi he...die pracht pastinaken. Pastinaken zijn in Nederland bekend vanaf 1573 bij
Leiden ontzet. De Spanjaarden brachten de wortels mee naar ons land.
 
Al mijmerend droog ik mijn haar en mijn oude fleece trui en met warme slofjes aan komen de overige ingrediënten voor de soep binnenshuis aan de rij.......
Ingrediënten pittige pastinaaksoep:
Klont boter of wat olijfolie
1 gesnipperde ui
2 gesnipperde knoflook tenen
veel pastinaak
1 dikke aardappel
1 eetlepel kruidenbouillonpoeder of blokken
halve eetlepel kerrie
scheut slagroom of kook room of koffiemelk.
 
Werkwijze: Smelt de boter op middelhoog vuur of warm de olie. Fruit de ui ongeveer 5 minuut tot ze zacht is en iets bruin. Voeg halverwege de knoflook toe en de kerriepoeder en bouillonpoeder om de smaakjes los te maken. Blus af met 1 liter water en voeg de geschilde en in stukjes gesneden pastinaak toe. Schil de aardappel... snij in stukjes, voeg eveneens toe en breng aan de kook. Laat de groenten 25 minuten garen op laag gas en haal de pan van het vuur. Pureer de soep en voeg water toe tot de gewenste dikte en zet de pan weer op het vuur. Maak de soep af op smaak met peper/zout en eventueel nog wat bouillonpoeder en/of kerrie. De soep moet dik blijven dus ben voorzichtig met water toevoegen. in de soepkop een scheutje room op de soep, al of niet in een figuurtje. Om de soep extra pittig te maken kan een heel fijn geknipt ( julienne) hoopje verse of gedroogde rode peper in het midden. Wel zonder zaadjes........
 
Mijn leventje...
In gedachten ben ik nog bij de oermens die voedsel vergaarde voor de winter. Net zoals de eekhoorn noten in de grond bewaarde werkte de oermens wellicht rond zijn “huis” voorraadjes wortels in de grond. De mens leerde immers van de dieren....In vorige eeuwen deden ze dit in ieder geval nog steeds.... ook met dierenvoer... De oermens overwinterde natuurlijk in holen in rotsen en terwijl ik onder mijn heerlijk dak en dekentje in mijn stoel lig bedenk ik dat de oermens vachten moest regelen voor de wintertijd en misschien gedroogd blad en/of hooi of stro in zomertijd opgeslagen ergens achterin die rots. Je kon alleen overleven in groepen en een eenling moest vele kwaliteiten bezitten om te kunnen overleven. Het leven was hard en tegen de 30 jaar waren de mensen oud en afgeleefd een “hoog bejaarde” zoals ik ( 66) was een hoge uitzondering of kwam gewoon niet voor.
 
Als de bel gaat ben ik weer in 2016 en neem ik een pakje aan van een meneer met een flinke baard en als hij geen oranje regenpakje aan zou hebben maar een vachtje om paste hij zomaar in mijn verhaal. We hebben niets besteld Floor en ikke en zijn razend benieuwd wat in het pakje zou zitten...... Een pracht quilt komt tevoorschijn... gemaakt en opgestuurd door Liane Schofer. Het dekentje is gemaakt van de blouse van haar overleden vriendin waarmee ze meer dan veertig jaar bevriend was. De vriendin hield van katten en wat past die uitstraling van het stofje goed bij Floor en dit consuminder mens. Hergebruik en dierenliefde in een dekentje verweven. Wat een eer en hoe mooi gemaakt. Nadat het dekentje op mijn stoel werd gelegd is Floor erop gaan liggen en niet meer opgestaan. Ik laat het maar zo en ga werken aan de pc nu mijn stoel in bezit werd genomen.........  Floor en ikke zijn duidelijk ontroert door het pracht cadeautje en morgen bij klaarlichte dag zal ik de pracht eens goed fotograferen om jullie mee te laten kijken hoe dat quilten is gegaan.......
 
Annemiek anno 2016 door de regen ( consuminderhuis) in een warme winterjas en gelukkig niet met een vachtje om en een knuppel tegen de vijand onderweg. Het kacheltje aan en de koffie klaar gezet door Carina...en als de mensen binnen komen wacht hen een warm onthaal.......
 
Tijdens de kring werd armoede besproken en vertelde ik even over mijn terugblik door eeuwen heen. Er is een meneer in de kring die 35 euro leefgeld per week heeft en het daar prima mee doet. Mijn leefgeld was afgelopen maand ook 35 euro per week omdat ik boodschappen voor mijn zoon kocht en meestal ben ik beneden 20 euro per week kwijt omdat ik vegetariër ben, niet rook, weinig alcohol drink (1 fles of 2 port per winter) en de meeste groenten zelf teel. De soep van vandaag en morgen is gratis nou ja....bijna. De zaden
voor de pastinaak zijn ook zelf geteeld. Er is een mevrouw in de kring die leeft van 80 euro per week met een gezin van vier personen en de kinderen zijn pubers. Ze spaart er nog van en ook haar man heeft een moestuintje inmiddels. Het gevoel van armoede is voor deze mensen vreemd........
 
Annemiek