maandag 12 februari 2018

Mijmering 14. Wonder schoonmaaktip en carnaval

Beste mensen,

Tijd is geen snelweg tussen de wieg en het graf
maar ruimte om te parkeren in de zon....
en de tijd je werk laten doen....

Annemiek.
 
14 Consumindermijmering 2018.
 
De keuken heeft inmiddels een grote beurt gekregen terwijl ik niets heb gemerkt van schoonmaak stress. ( zie mijmering 13) In de pannenkast vond ik nog een erg aangezet koekenpannetje dat vandaag een SUNSODA behandeling kreeg. Enkele gebakbordjes die ik kreeg en waarvan de onderkanten achterstallig onderhoud hebben kunnen erbij. Als ik toch bezig ben de pannendragers van het fornuis.
Voor de duidelijkheid: Niet IK maar de tijd en de SUNSODA deden mijn werk. Twee grote pannen water werden aan de kook gebracht met in elke pan twee bekers SUNSODA. Het recept vind je onder de volgende link.  http://www.nageluk.nl/2016/04/sunsoda.html 
 
De bordjes en de koekenpan verdwenen in een van de twee grote pannen terwijl het water kookte. Door het water aan de kook te houden krijg je een sneller effect. Met de pannendragers lukt dat niet, Zo’n grote pan bezit ik niet.... maar wel een grote plastic bak. De pannenrekken in de bak en het SUNSODA mengsel erop. Gewoon laten staan......... niets meer aan doen 24 uur lang..... De tijd doet het werk.
 
Op de foto’s zie je hoe de bordjes blinken en de koekenpan weer helemaal schoon werd. Een pannendrager heb ik op moeten vissen omdat ik die nodig had en zie je de aangebakken vetlaag al loskomen. Met een pannenspons werd het vet weggehaald en kon ik koken. De andere twee pannenrekken blijven tot morgen in de bak liggen. Het zijn de meest smerige....
 
Tip 2
De biologische winterpeen in de reclame bij PLUS en de kaas en dikke sinaasappels. Mooi meegenomen. Twee stukken kaas voor twee weken.  De helft van de winterpeen werd gebruikt en kost mijn Leidsche stamppot 50 cent voor drie porties. Twee porties werden ingevroren in bakjes. De aardappels en uien zijn van eigen teelt en de pastinaken niet te vergeten. Het pastinaak zaad teel ik zelf dus kost niets. De pootaardappels plus poot uien zijn vorig jaar gekocht en zal je toch 15 cent voor moeten rekenen
denk ik. Klontje boter en nootmuskaat.... oké... 75 cent dan maar voor drie flinke porties stamppot? In ieder geval biologisch en weet je wat je eet.
 
De aarde was net niet meer op slot en heb ik in de zonneschijn de pastinaken gerooid. Een flinke zak vol om een deel in de inkuil te leggen voor een volgende keer in een soepje of zo. De dikste pastinaken waren voor de stamppot. Met regenwater werden ze met een handvegertje van modder ontdaan en de geweldige kaasschaaf gebruik ik als wortel pastinaak en aardappelschiller. Voor mensen met onwillige handen zoals ik, een uitkomst... kleine dunschillers zijn te onhandig. De uien werden van schil ontdaan en alles gewassen in leidingwater.  De groenten werden in kleine stukken gesneden en in een grote pan met twee bekers water en weinig zout opgezet. Op kookpunt op laag gas gaar sudderen. De stamppot eventueel afgieten ( vocht opvangen) en een klont boter erbij plus nootmuskaat. Met de stamper

grof stampen en zo nodig kookvocht erbij. Ik had nog vegaburgers in de vriezer die zo vanuit de vriezer in een pannetje met een bodempje zonnebloemolie op hoog gas werden gezet om te bruinen. Omkeren en het gas laag en de deksel op de pan. Na 8 minuut zijn de burgers bruin, ontdooit en warm.
Tip: Je hebt geen pastinaken? Vergeet ze maar en neem de dubbele hoeveelheid wortels. Pastinaken zijn niet te betalen in de supers.

Tip: Misschien ga je toch dit jaar die dingen zaaien? steek alvast een reep gazon weg en voer af, of leg op een hoop om te composteren. De graslagen tegen elkaar en opstapelen ergens achterin je tuin. Het strookje aarde spitten komt als de vorst echt uit de grond is. Een rijtje pastinaak is al zoveel en je hebt er geen werk aan. Zaaien in april en laten groeien tot de herfst, en kan het oogsten starten. Ze zijn winterhard dus winterkost.
Tip: Pastinaak werkt positief op een goede spijsvertering. Sommige mensen nemen daar yacult voor wat helemaal niet nodig is met een gezonde levensstijl en een gevarieerd voedingspatroon.
Tip: Laat enkele pastinaken in je tuin staan voor een tweede jaar. Ze gaan doorschieten en bloeien. Pracht snijbloemen en eentje laten staan voor zaad en gratis oogst het jaar erop.
 
Mijn leventje.
Ik heb met een beker SUNSODA mengsel uit de bak het WC vloertje geschrobd met de wc borstel. Soms krijg ik van die invallen. Alles laten weken en met een dweil het sop opgenomen. Even naspoelen met schoon water en weer klaar. Ik was met de wekelijkse schoonmaakbeurt gestart vanmorgen maar werd naar buiten gelokt door de zon. De aangekondigde gladde wegen leek een grap van de weermeneer en ben ik op de fiets boodschappen gaan doen. De strikken en nonnevotten bij de super ( carnaval gebak) waren tegen de 5 euro het bakje en hoop ik dat je appelschijven in beslag hebt gebakken voor een vierde van het geld. Ik ben langs de reclames gelopen en langs de koeling waar opstaat: “We gooien niets weg.” Daar is alles met 50% maar er was voor mij niets bij vandaag. In mijn moestuintje was het gratis....Omdat de bio penen me op een idee brachten heb ik heerlijke stamppot gemaakt plus voor twee dagen eigen gemaakte kant-en-klaar menu voor als ik werken moet. Na een lange dag nog koken kom ik niet aan toe.....
 
Carnaval doe ik niet meer aan en denk met humor terug aan de tijd toen ik stiekem op stap ging als mijn ouders net de deur uit waren. Zaak was om niet in de kroegjes te komen waar zij naar toe gingen. Ze zaten meestal bij de dikke Harie in de stationsstraat dus ging ik naar Jan Trien. Dansen was hossen en daar was ik goed in. Iedereen had in die tijd een gestreept T-shirt aan en een bijpassend petje. Ik herkende een jongen van de fanfare waar ik bugel speelde. Hij was super aardig en heel anders dan bij de wekelijkse repetitie. Toen hij me naar huis bracht zijn we nog even achter de garage van pa blijven staan voor een zoentje. De dag erna zou hij weer bij “Jan Trien” zijn en dat was ook zo. Je moet je voorstellen dat praten niet mogelijk was boven al het mega lawaai...van Mien waar is mijn feestneus.... Bij het afscheid nemen achter de garage bleek meneer wel heel brutaal en heb ik hem een oplawapper gegeven. “Gisteren was je heel anders,” heb ik nog gezegd. “Gisteren?” “Toen ben ik in Geulle uit geweest.” Ik heb de repetitie van de fanfare een week overgeslagen en daarna de trompettist niet aan durven kijken. Hij zal me wel een lellebel hebben gevonden of misschien was hij wel in Beek uit geweest? Al die streepjestruien ook.....
 
Annemiek.