dinsdag 9 januari 2018

Mijmering 4 Januari stamppot recept en duurzaam besjeskransje.....

Beste mensen,

Een beetje liefde kan als een druppel water zijn
die een mens als een bloem de kracht geeft
zich weer op te richten....

Annemiek.
 
4 Consumindermijmering 2018.
 
Op vele plaatsen zitten de besjes in de hedera. Kijk maar eens om je heen en pluk een regiment van de besjes. Korte steeltjes is niet erg want ze worden strak opgebonden op een kransje. Wat je nodig hebt? Een klosje wikkeldraad en verder niets.....
Een mens leert mettertijd en vorig jaar heb ik hederablaadjes ertussen gewikkeld, heel mooi maar voor korte duur. Na verloop van tijd werden de blaadjes lelijk terwijl de besjes prachtig indroogden. “Het is net kunstmatig,” vertelde een vriendin en dat moest een compliment betekenen.... Het is helemaal echt en een cadeautje van moeder natuur. Je hoeft er alleen maar oog voor te hebben.... 
 
Werkwijze: Een stuk wikkeldraad dubbel leggen in de ronde, zo groot als het kransje moet worden. Haal de klos door de dubbele draad en het kransje is verbonden. Leg steeds drie trosjes bessen op de draad en bind tegen de klok in met de steeltjes naar beneden. Goed dicht op elkaar leggen want de besjes drogen veel kleiner in. Aan het einde wordt het moeilijker en schuif je de steeltjes onder de besjes waarmee je begon. De natuur is nooit gelijk dus bind nog een rondje en laat de wikkeldraad tussen de besjes invallen. Op deze manier kan je te dikke delen platter binden. Hier en daar voorzichtig drukken helpt ook, en ja er vallen tot het laats wel wat besjes af tot je ze met rust laat. Kant de draad aan de achterkant af en het kransje is klaar. Je kan een vaas erin zetten of een theelichtje.... laat je fantasie werken..... De besjes drogen prachtig in waardoor het kransje lang houdbaar en iets dunner worden zal.
 
Tip 2
Als de Kerstboom de deur uit is biedt de commercie snijbloemen en planten aan voor in huis. Ik denk er niet aan en geniet de vreugde van enkele gesnoeide magnolia takken uit de tuin. Forsythia doet het ook. De takken in de knop zijn al mooi en ze zullen weldra uitlopen. De zogenaamde “tulpen” komen aan de takken en later het blad als de bloemen zijn gevallen. De houterige stelen flink insnijden met een scherp mes, of met een hamer platslaan zodat de stelen water kunnen opzuigen. Zet ze in een vaas met water (eenmaal per week water verschonen) en zal je de lente in huis zien ontwaken....Kost geen kneup.....
 
Tip 3
De pracht Kerstkrans aan de poort wordt “uitgekleed” en de bladkrans blijft hangen. Zo kan het ook.....
 
Tip 4
Januari stamppot.
 
Ingrediënten:
Boerenkool
aardappels
knolselderij
witte bonen
zout/nootmuskaat
klontje boter
 
eventueel vega of groenteburger
mosterd/honing dressing ( remia)
 
Werkwijze:
Bonen houden je lang warm en dat valt goed in deze koude dagen, bovendien zijn bonen vleesvervangers. Mijn variatie op boerenkoolstamppot heb ik januari stamppot genoemd en smaakt echt heel anders dan de klassieke boerenkool. Volg strak de werkwijze.....
 
Schil en was de aardappels en de knolselderij. Ik nam een op een maar het mag ook meer aardappels dan knolselderij zijn. In kleine stukken gesneden opzetten met weinig water en zout naar smaak. Vanaf kookpunt 10 minuut aan de kook houden op laag gas. Was de boerenkool en knip in kleine stukken met de keukenschaar. De witte bonen heb ik voorgekookt in zakjes in de vriezer en zo’n klompje gaat er zo in en het gas weer hoog. De bonen ontdooien direct... De boerenkool op de bonen leggen en het gas nog steeds hoog laten staan. De kookwekker op tien minuut zetten en als de boerenkool is geslonken en alles aan kookpunt...het gas laag zetten. Is er nog kookvocht in de pan dan kan de deksel schuin. Eventueel afgieten en vocht bewaren. Klontje boter en nootmuskaat toevoegen en met de stamper grof stampen. Eventueel wat kookvocht toevoegen.
 Kort gekookte boerenkool smaakt heel anders dan de lang gekookte uit vroeger tijden en ligt niet zwaar op de maag. De smaak van de selderijknol is verrukkelijk daarbij. Ik heb voor twee dagen gemaakt en ben benieuwd hoe mijn stamppotje morgen opgewarmd smaken zal...... Het waren mijn laatste witte boontjes uit de vriezer en heb ik direct 5 bekers gedroogde witte bonen in een grote pan in de week gezet in 15 bekers koud water. Een dag en een nacht laten staan en aan de kook brengen. Beetgaar afgieten en af laten koelen. Ik ben boterpotjes aan het sparen ( inhoud 225 gram) en kan ik de bonen daarin steeds weer opnieuw invriezen. Beter dan in plastic zakjes. In boterkuipjes ( voor gezinnen) kan natuurlijk ook of een hele hoop kleine bakjes kopen maar dat kan altijd nog nietwaar.
Bij januari stamppot hoort vega of groenteburger en die raken ook op in de vriezer zag ik. Dat recept komt binnenkort in de mijmeringen........
 
Mijn leventje....
Er kwam een meneer helemaal uit Brabant om mijn huurhuis te controleren op energielabel. ( Hebben we hier niet van die meneren?) Er werden foto’s gemaakt van alle ruimtes CV ketel badkamer en zolder. Meneer kon zich identificeren en ik wist dat hij kwam. Er was een kaartje bij zodat ik HEEMwonen kon bellen om na te gaan of alles wel klopte.....
Floor de poes stond alweer klaar op de gangkast om het bezoek te ontvangen met een zoen. Meneer had er geen oog voor en heb ik Floor maar gezoend en geaaid en vooral dat laatste niet vergeten. De krabben op mijn handen zijn aan het genezen en dat houden we zo....
Floor klom direct bij meneer op schoot en ze had “kouwe voeten” vertelde meneer. Ze was immers net buiten geweest.... Samen zijn ze naar zolder gegaan en Floor is daar een tijdje gebleven. Zolders zijn spannend....... Meneer vond mijn zonnepanelen wat karig maar toen ik hem vertelde dat ze ruim voorzien in mijn verbruik hebben we een boom opgezet over energiezuinig zijn en de rijkdom van eenvoudig leven.... Meneer vertelde dat in de toekomst het gas eruit gaat en daar kan ik me iets bij voorstellen na al die aardbevingen in Groningen.
 
Als we nu allemaal eens starten met een woonmantel maken van een wollen deken zijn we al een eind. Je weet niet wat je mist.... Ik zit heerlijk te tikken op mijn toetsenbord in die mantel met vaak ook nog de capuchon op. Behaaglijk warm in wollige weelde en de thermostaat wat lager........(16.5) Voor ik naar bed ga gaat de thermostaat op 7 graden ( vorstvrij) en door mijn goed geïsoleerd huis blijft het rond de 14 graden in de nacht terwijl de combiketel geen enkel maal aanslaat wat ook niet hoeft als ik in mijn warme bed lig. Net voor het slapen gaan en vroeg in de ochtend race ik nog 15 minuut op de hometrainer 35 km per uur met de laatste minuut op 40 km. Dan onder de douche omdat ik het bloedheet heb en transpireer.... Floor bekijkt die hele race bedoening vanaf de strijkplank en kruipt daarna onder het dekbed van het logeerbed.....Geeuw......alweer een dag voorbij.
 
Annemiek