zaterdag 9 december 2017

Mijmering 122 Twee Kerst deurkransen voor 50 cent en winterzonnewende........

Beste mensen,

In de natuur woont herinnering en wijsheid.....
en veel meer milde gaven voor nop.

Annemiek.
 

122 Consumindermijmering 2017.
 
Tip
Hoe maak je twee Kerst deurkransen voor 50 cent?
 
Door hergebruik materiaal en in dank aannemen wat moeder natuur je gratis geven wil.
 
Benodigdheden:
fietswiel
klos wikkeldraad ( kost 50 cent)
Snoeisel van hulst of ander blad al of niet met rode besjes.
 
Werkwijze: Mijn oorspronkelijke “krans” is een kinderfietswiel gratis bij de ijzerboer of fietsenmaker of bij kennissen die een kinderfietsje wegdoen. De spaken heb ik met een nijptang uit het wiel geknipt en dat lukt als je het wiel op een stoepje legt en de tang om een spaak vlakbij de velg met een dikke steen eronder. Een flinke tik op de zijkant tang en de spaak is over. Je kan ook spaken uit het wiel draaien maar is niet zo mijn ding omdat het meestal roestige spaken zijn en oh zo vastzitten......
 
Mijn wiel heb ik allang niet meer gezien omdat seizoenen lang het wiel Kerst voorjaar zomer en herfstkrans werd. Het laatste heeft hedera erom gezeten dat ik met een gehandschoende hand eraf pluk. In de zomer wikkel ik wel eens twee of drie lagen van de krans en rol het wikkeldraad om een leeg stokje. hergebruik wikkeldraad en de krans is daarna wat dunner. In deze kou heb ik daar geen zin in dus wikkel ik de gesnoeide takken gewoon over alles heen. Eerst heel grof de langere mindere takken om een ondergrond van groen te krijgen. Je stelt je voor dat de krans een klok is en begint om tien voor tien tegen de wijzers in te wikkelen. De steeltjes van de takken naar beneden en steeds drie takken tegelijk. De takken heb ik zomaar voor het grijpen gekregen uit een hoop snoeisel op het pleintje. Iemand is aan de slag geweest een tuin leeg te snoeien en wel heel grof en rigoureus. Ik reed met de fiets bijna middenin die reuze hoop gisterenavond toen ik in het donker thuis kwam. Wat een rijkdom....... Vanmorgen om acht uur heb ik twee bigshoppers takken uit de hoop gesnoeid en er ligt nog heel veel. Terug naar de krans.......
 
Natuurlijk kan het snoeisel hulst zijn of conifeer dat houdt ook lang of ander spul. Na de grove bedekking waarbij ik mooie takjes opzij leg komt de tweede ronde en het fijnere werk. De krans wordt daardoor verfijnder. Ik bewaar al jaren lang een langzaam terug naar de natuur gaande kerstklok van wilgentakjes. Hij kan nog mee en ik moet in de zomer eens een nieuwe maken. In de Kerstklok heb ik een klepel gehangen van een of ander bolletje aan ijzerdraad. De klok werd in de krans gehangen met een stukje wikkeldraad. Twee dikke dennenappels met ijzerdraad onderin de krans geduwd en bij het ophang draadje een grote rode strik....... Kost geen kneup die krans en oh wat is hij mooi geworden.........
 
Tip 2
Mijn krans voor aan de voordeur is van origine kunst troep dennengroen. Naar mijn mening niets lelijker dan kunstkransen en met weinig moeite maak je daar toch iets echts van........
Zoals je ziet heeft de krans een klok van papier-maché en tot mijn verbazing is die klok taai en alleen maar van kleur verandert en naar mijn mening daar alleen maar mooier van geworden.
Op de krans heb ik eens stukken kronkelige takken en dennenappels gestoken met een flinke steker. Stekers maak je zelf op maat van spandraad die je ook weer met de nijptang/hamer truuk in stukken knipt. Vrouwenwerk maar helemaal goed. Mijn nijptang is alleen een beetje beschadigd aan de zijkant. Dit basismateriaal zit al jaren op de krans. Elk jaar komen daar verse takjes hulst of ander mooi blad op en wat skimmia takjes zonder blad. Misschien kom je wel op ideetjes bij het zien van mijn kransen.........Een kind kan het maken........
 
Mijn leventje....
Voor je het weet geef je rond Kerst veel meer geld uit dan de bedoeling was. De bekende kerstmarkten waar in schemering alles mooier lijkt dan het is en je bij vol daglicht schrikt van de deurkrans of kerstattribuut dat je kocht. Als ik al ga voor de gezelligheid trek ik een dikke postelastiek om mijn portemonnee. Als ik die zie denk ik eraan dat de “waar” misschien wel tegen zal vallen bij daglicht en of ik het echt nodig heb, en misschien zoiets al heb. Soms koop je om te kopen omdat de ander ook koopt....
 
Maak een boodschappenlijstje en schaf alles aan voordat de grote run in de winkels start en je over de koppen kan lopen.  Ik vier geen Kerst maar winterzonnewende dus blijf ik uit de winkels vanaf half december tot begin januari. Ik heb een doos melk gekocht en een stapel pakjes koffiemelk en koffiebonen, bloem en suiker en zout was er nog en de voorraad verzorgende spullen ook.
 
Winterzonnewende met de terugkeer van het licht valt op 21 december op de kortste dag die duurt van: 8.46 uur tot 16.27 uur. Daarna worden de dagen weer langer.... Onze kerstboom komt voort uit de midwinterboom en het zonnerad is overgegaan in de kerstkrans en wordt bij het blazen van de midwinterhoorn de geboorte van Jezus aangekondigd. Het vieren van zomer en winterzonnewende in Scandinavische landen zoals Zweden, Noorwegen, Finland IJsland is ver over de duizend jaar oud. Ook in Nederland viert men de terugkeer van het licht met de viering van Sint Lucia in Beek Limburg. Lucia is afgeleid van lux wat licht betekend.... Lucia leefde in 284/305 en is de marteldood gestorven net 21 lentes jong, meer daarvan op link http://www.meertens.knaw.nl/bedevaart/bol/plaats/60 
 
Iets heel anders......
Goedkope heerlijke kerst tradities zijn als volgt: Lichtjestoer wandelen fietsen of met de auto langs met lichtjes versierde huizen waar jij de stroomrekening niet van hoeft te betalen. Kerstfilms kijken met netflix of de gewone TV met lekkere hapjes erbij en warme chocolademelk of glühwein....... Maak kerstkoekjes met je kinderen of geef een pot kerstkoekjes ingrediënten weg, zie link http://www.laurasbakery.nl/pot-vol-kerstkoekjes/  Een boswandeling is naar mijn mening nog de leukste Kerstinvulling met bij terugkomst wat hapjes en een goed boek.........
 
Annemiek onderweg naar winterzonnewende