dinsdag 14 november 2017

Mijmering 115 Stamppotje, huidverzorgingtipjes en schoonmaaktruukjes

Beste mensen,

Elke dag voor het slapengaan je zegeningen tellen
brengt een glimlach en een goede nacht...

Annemiek
 
 
115 consumindermijmering 2017.
 
Tip.
Maandag wekelijkse schoonmaakbeurt in mijn huis. Door het ontspullen ben ik in twee uurtjes klaar. Wat er niet staat hoef je niet schoon te maken. Verder wordt ik steeds handiger en sneller o.a. door automatisme en nieuwe ideetjes. Zie badkamer: De douche wordt altijd op zondagochtend gedaan in mijn blootje net voor het douchen of eigenlijk tegelijkertijd. De tegels en de douchebak..... Die schrappen we al van de
weekbeurt.....net als het toilet want die wordt dagelijks gedaan met het laatste afwaswater en de vaatdoek van die dag die dan de was ingaat( d.w.z. op het lijntje om te drogen en dan in de was.)
 
Er staat naast het bad een klein rotan bakje waar de dagelijkse benodigdheden inzitten. Föhn, haarborstel.... Dat was eerst een grote bak die vol rommel slipte. Dat bakje pak ik op, plus de wasmand die in het bad staat, in die wasmand zit de vuile was. Dan is de badkamer al leeg in een minuut en wordt gestofzuigd. Het heerlijke kleine bezempje ( van handveger en blik) kan ik niet meer missen en sop het bad en de tegels rondom mee in en spoel met de douchekop af. Laat maar druppen en werk verder...De zwaartekracht lost die klus grotendeels op. 
 
De vloer eerst maar insoppen en met het bezempje kan ik zelfs tussen wasmachine en bad, tussen buizen en in hoekjes zonder te bukken want dat gaat bijna niet. Het bad en de tegels zijn al bijna droog en worden met een handdoek droog gewreven terwijl de vloer inweekt...

 De handigheid van vloer dweilen en in hoekjes komen zonder te bukken is
wederom het bezempje. Een uitgewrongen dweil als een sjaal om het bezempje slaan en dweilen. Dweil uitspoelen uitwringen en weer opnieuw. Fluitje van een cent..... Met een mop of wisser is het maar aan klungelen in zo’n kleine ruimte... Waar het sop van is gemaakt?

Restjes zeep in een washandje en het washandje in het schone water heen en weer bewegen en uitwringen boven het bakje inclusief zeep die verder oplost. Een soortement hedendaagse zeepklopper. Het “emmertje” is een kruidenbakje van de PLUS gevraagd op de vleesafdeling. Er hoort een deksel bij en wie aardig vraagt bij de PLUS.... Het bezempje past er net in. Soms moet je materiaal zoeken dat bij de ruimte past. Geen gesjouw van emmers en uitwring systemen....Badkamerbeurt in een kwartiertje....
 
Verder alles afstoffen met een uitgewrongen doek en steeds uitspoelen in een sopje... jawel van de "zeepklopper." De bovenverdieping langs de trap naar beneden. Stofzuigen maar en komt het bezempje weer te pas om de laminaat van mijn slaapkamer te wissen. In hoeken onder de bedrand onder de gleuf van de kast en floor kijkt toe........
 
De “zeepklopper” oftewel washandje met zeeprestjes wordt passant over de mouweinden van de regenjas gehaald. Die moet straks de was in want zomerjassen tijd is voorbij. Schoon in de kast is een vereiste...De mouwranden zijn altijd flink vuil en de tijd weekt het vuil los. De eindjes worden in een bakje met warm water in de week gezet.... de rest van de dag. Laat in de avond in daluren stroom zet ik de wasmachine aan met jas en de hoes van het matras. De meeste hoezen hebben een rits en ze worden toch wel smoezelig al ben je nog zo secuur........ Het bed werd zonder matrashoes opgemaakt en Floor zocht een ingang om onder die sprei te komen. Even later zie ik een klein heuveltje onder de sprei schuiven. De rest van de dag komt ze daar niet meer vandaan. Ach...waarom niet...
 
Tip 2
In het kader van de KOOP-NIETS-WEEK staat Leidsche stamppot op het menu. Enkele winterwortels opgegraven uit de inkuil en wat pastinaken uit de moestuin gewipt. Drie uien uit de schuur en wat aardappels. De wortels en pastinaak schil ik niet eens. Goed afborstelen die biootjes... is voldoende. Eerst met regenwater en daarna met leidingwater afspoelen. De aardappels werden geschild en alles samen in kleine stukken gesneden in de pan met weinig water en zout. De uien in grove stukken bovenop...... De boel garen en eventueel afgieten al hoeft dat bij mij niet. Ervaring leer me als alles gaar is, is het kookvocht opgenomen. De stamper erdoor en een klontje boter. Er was nog yoghurt en de laatste framboosjes aan de struik maar wie weet rijpen nog een paar van die goudklompjes als de vorst achterblijft.........Winterkost.......Voor twee dagen en dat komt goed uit morgen als het druk is...
 
Tip 3
Vanzelf sprekende consumindertipjes:
Plaatselijke vlekken in kleding in de week zetten met gewone zeep of afwasmiddel en de tijd hoog inzetten... dus een dagdeel niet naar omkijken.
 
Je schrale handen een nacht in de vaseline of uier crème.
Hetzelfde met je voeten en dunne sokjes aan in bed.
Olijfolie uit de keuken om je make-up te verwijderen. De olie is rijk aan vitamines mineralen en natuurlijke vetten die de huid verzorgen. De olie is ook nog eens rijk aan antioxidanten waardoor het reinigt en verouderen van de huid tegengaat.  Maar je kan er meer mee.....
Als dagelijkse nachtcrème want olijfolie trekt snel in en je wordt wakker met een zijdezacht huidje....
 
Je haren grotendeels natuurlijk laten drogen... na het douchen in model kammen met foam ( misschien bij jou geen foam) aankleden verzorgen opmaken, je brood smeren je spullen opruimen of bij elkaar zoeken.... en even een minuut de föhn door je haar. Spaart haren en stroom.
 
Na de dagelijkse grote boodschap voor het doortrekken de drol uit Floortjes kakdoos erbij. ( de kattenbak staat in mijn huis een meter verder) grit gaat langer mee.
 
Koffiedrab door de afvoer om vetaanslag te voorkomen.
 
De closetrol platslaan dan rolt hij minder gemakkelijk.
 
Halfvolle flacons shampoo aanvullen met een vierde water en schudden
 
Een stuk toiletzeep gaat veel langer mee dan douchegel
 
Een yoghurtemmertje gevuld met azijn in de douchebak waar de douchekop eens per kwartaal een nachtje in verdwijnt. Ontkalkt en verfrist de kleur van de douchekop, daarna....Deksel op het emmertje en weer in de kast voor jaaaaaaaarenlang hergebruik.
 
Mijn leventje....
In de inkuil kwam ik wat bietjes tegen en het menu voor woensdag zit al in mijn hoofd. We struinen buurten af voor groen Kerstspul...en Gerda kon haar buurman overhalen vandaag de conifeer te snoeien. Morgen de hulst van een vriendin. We adopteren een boom en snoeien die jaarlijks in november. De doorgeknipte lekke luchtbedden van DECATHLON zijn fantastische zakken om naast elkaar met verschillende groensoorten in de workshops in te zetten. We rollen de randen naar buiten om naarmate de zak leeg raakt. De zakken zijn zo naar binnen en zo weer buiten gezet..... De oase staat al in de week in badjes en curver bakken. De workshop van morgenavond zit vol en gaan we morgenmiddag wat voorbeelden maken. Zal wel moeten om er even in te komen. Elk jaar werk ik op gevoel en meen dat ik een nieuw idee heb. Kom ik wederom tot de ontdekking dat ik dezelfde kleuren heb gebruikt dan vorig jaar en het jaar ervoor.....mijn smaak verandert nooit.... Dat hoeft ook niet. Wijnglazen en andere soorten glazen en glaasjes kan je op schalen lijmen met kit van de action. De glazen half vullen met schelpenzand en theelichtjes erin. Beetje mos rond de voetjes van de glazen. Ik heb ook eens een jaar voeten van glazen getikt, konden ze zo als steker in de oase. Oude theedoek erover en het hamertje...Tzak..Was ik handig in... maar niet aan te raden....Je merkt het al... het knutselvirus is er weer.........
 
Annemiek