woensdag 8 november 2017

Mijmering 113 Gevulde speculaas.....

Beste mensen,
 
Je geest en je ziel,
hebben veel invloed op je lichaam....
 
Annemiek.
 
113 Consumindermijmering 8 november 2017.
 
Tip.
De tip van Quiche van pompoen lukt prima. De bodem van zo groot mogelijke schijven pompoen van ongeveer 5 cm dik. De vorm invetten en de stukken pompoen zo goed mogelijk tegen elkaar leggen om de bodem sluitend te krijgen. De pompoen moet rauw zijn, daarop voorgekookte broccoli leggen, en weer pompoen maar deze keer in reepjes gesneden. Dan weer broccoli en de kwark eieren kaas, gebakken ui enz.... Zie recept mijmering: 93
De hartjes uitgestoken met een koekjes steker uit pompoen schijf waren een plaaaaaaatje. Alleen vergeten foto’s te maken van het eindresultaat en hij is nu op...... Ik heb hem meegegeven aan mijn zus en zwager.....
 
Tip 2
Eenmaal voor Sinterklaas maak ik gevulde speculaas. Door het recept dubbel te nemen kon ik ook een plaat gewone amandel speculaas maken. Deze keer geen koekjes maar brokken. Dat is een stuk minder werk........
 
Ingrediënten van tweemaal deeg.
500 gram donkere basterdsuiker.
2 eieren
2 theelepels bakpoeder
flinke snuf zout
350 gram boter op kamertemperatuur
ik nam 250 gram en 100 gram blue band
4 eetlepels melk
30 gram speculaas of koekkruiden ( bij de specerijen in de super)
1 kilo bloem en nog wat extra
 
Voor de vulling:
Amandelspijs
 
Voor de decoratie:
2 eieren
amandelschaafsel
 
Werkwijze:
Alle ingrediënten van het deeg in een grote kom m.u.v. de bloem. Met twee messen de boter en margarine in kleine stukjes snijden. ( erwtjes) Gooi een pond bloem bij de ingrediënten en kneed met je handen, steeds bloem toevoegend tot het deeg loslaat van je handen. Om de smaken goed door te laten trekken kan het deeg een half uur in een plastic zak in de koeling. Verkruimel het amandelspijs op een diep bord en meng daar een los geklopt ei door. Meng met een vork.
 
Halveer het deeg en rol een bol uit tot een dunne plak. Zet een platte ovenschaal op de lap en rader met een mes rondom de bak het deeg uit. Snijdt het patroon uit de lap en leg het deeg in de ingevette bak. ( zie foto’s) Het amandelspijs verdelen op het deeg en met je vingers wat plat strijken. De rest van het deeg weer even op/kneden, plat rollen met de deegrol en weer de schaal erop zetten en de vorm uitraderen. De lap uitsteken en op de vulling leggen. Met los geklopt ei het deeg insmeren met je vingers en met amandelschaafsel bestrooien. Direct in een voorverwarmde oven op 180 graden. De tijd van garen van gevulde speculaas is rond de 40 minuten..
 
De andere bol deeg uitrollen en een grote ingevette ovenplaat mee bedekken. Met de rest ei insmeren en eveneens met amandelschaafsel bestrooien... Zet maar even koel met een theedoek erover tot baksel EEN gaar is. Gewone speculaas kan tien minuut korter in de oven dan gevulde speculaas dat is 30 minuut baktijd, al is elke oven anders.......Door de donkere kleur van het deeg is vergissen mogelijk. Probeer een hoekje als je twijfelt. De speculaas is zacht als hij uit de oven komt en wordt afgekoeld iets harder. Wat je ook maakt...Direct uit de oven met een kartelmes in blokjes snijden. Bij gewone speculaas snij ik ook nog eens rechte randen langs de kant ( zie foto) De randjes eet ik het eerst op........
 
Mijn leventje....
Mijn zus of ik kon wel van de melkboer zijn. Ze komt tot mijn schouder en weegt iets meer dan de helft van mij. Ze is hoogblond en ik donker en haar kleur is blauw en de mijne groen. Ik ben van meters maken en grof werk en veel.... zij is van precies peuterig werk maar ook veel. Ik ben een herfsttype en zij een lente type en door de jaren heen komen deze twee vrouwen van uitersten steeds dichter bij elkaar.
We hebben zeker overeenkomsten en zijn hard voor onszelf en pakken aan. Ik ben veel meer versleten en op dit moment ziet mijn een jaar ouder zusje er jonger uit dan ik. Haar man sowieso en geef je zijn 71 jaar niet ondanks zijn nier problemen. Het is wat het is en de strijd des levens tekent de mens..... Als je ouder bent en rijk van groei en ZIJN is het niet meer zo belangrijk hoe je eruit ziet.... Als je maar verzorgt bent en daar zorgen we beiden wel voor.... Mijn zus en ikke.....
 
Annemiek