maandag 23 oktober 2017

Mijmering 106 De klad erin, tipjes en lijnen doortrekken en stabiliseren...

Beste mensen,

Wanneer je aan iets werkt wat echt belangrijk is
zul je ook de kracht vinden het af te maken....

Annemiek.
 
106 Consumindermijmering 2017.
 
De SUNSODA is op en er ligt nog een zak hotelzeepjes van mijn pedicure gekregen. Ze gaat veel op vakantie en spaart die dingen omdat ze nu eenmaal zo’n typ mens is. Ik zou ze laten liggen als ik ze niet nodig had om die mensen van het hotel wat te gunnen....In ieder geval zijn de zeepjes veel te klein voor mijn onwillige handen om mezelf mee te wassen. De zeepjes worden geraspt....Vijf zeepjes voor een machine bonte was. Toiletzeepjes zijn PH neutraal en die bonte was moet wat meer hebben, dus gaat er een klont soda in waardoor de PH waarde  verhoogt wordt naar 7/8. Als je dan ook nog de wasmachine uit zet na 5 minuut kan het wasgoed lekker weken in water soda en zeep. Kan je de temperatuur op 40 graden zetten. Na drie uur zet je de machine gewoon weer aan door de stekker er weer in te duwen of aan het touwtje trekken van de stroom. Groot resultaat voor weinig geld.......
 
Tip 2
Af en toe loop ik weer alles na... De kasten en de lades de hoeken en manden want ik ben een rotzooimaker. Altijd vind ik wel weer iets voor in de
bananendoos naast de kast in de gang. Als de doos vol is gaat hij naar het consuminderhuis. De lijnen worden weer doorgetrokken als volgt:
 
Ik spaar eierdozen voor hergebruik en die gaan weer naar de PLUS super waar losse eieren worden verkocht van de goeie plaatselijke eierfarm Pennartz. Alleen vergeet ik ze steeds mee te nemen en ze worden verzameld en in mijn fietstas gedaan. De mand waar de tassen ingaan puilt uit en er moeten wat tassen in de la en naar boven.... Het zaad verwerkt in potten en opgeborgen en zaad gezeefd. Ik wilde wat lampionnetjes met besjes aanrijgen en DOE DAT DAN METEEN ANNEMIEK. Er is een kring roest op de vensterbank en die gaat eraf met azijn. Het is maar dat je het weet.......
 
Tip 3
De klad was erin gekomen en ik had al veertien dagen niet meer gestoft. Het sanitair (pleetje) hou ik net nog bij na de afwas met het laatste sop en soms stond ik nog om middernacht af te wassen. Er was teveel werk en leuke zaken wat LEVEN heet. Vroeg in de ochtend een schone aanrecht ontmoeten is echt noodzakelijk..... Vandaag werden alle randen en richels en kasten stoelen en en... gestoft. De ramen buitenom even met de plumeau en de vensterbanken met een vochtig doekje.... Dat was het laatste van de stof veeg sessie en ging de stofzuiger nog erdoor..... Het leed is geleden en alles weer op niveau.....
 
Tip 4
Voor de winter wordt mijn fiets nog eens goed gepoetst. De stof eraf en met een vochtige doek in de autowas gezet. Dat brengt een beschermlaag zodat de pekel van strooizout geen schade brengt aan de lak...
Tip 5
Je kent het wel van de weersberichten. “gevoelstemperatuur.” Zo werkt het ook in huis. De muren geschilderd in warme kleuren geven een warmer gevoelstemperatuur dan geschilderd in ijsblauw of antraciet of grijs. Een vloerkleed op de vloer in warme kleuren geeft letterlijk en figuurlijk
meer warmte. Gordijnen zijn warmer dan lamellen. Kussens op de bank en een plaid in warme tinten en je woonkamer stijgt in gevoelstemperatuur. Je hebt niet eens een warme man nodig....  wollen sokken en ruime sloffen aan met een extra vachtzooltje erin.......doen het ook. Die maak je van een oude voering van een jas of zo’n schapenvacht waar velen zich aan hebben verkocht........
 
Tip 6
Je hebt nog geen woondeken? Zoek een fleece broek twee maten groter dan je hebt en trek die over je kleding aan. Heerlijk warm en ook een uitkomst op de scooter of fiets nu het al kouder word. Een ruime fleece trui over alles heen is ook niet weg..........
 
Tip 7
Een halve fles wijn over? Giet maar in een ijsblokjeshouder en vries in. De blokjes later in een plastic diepvrieszak. witte wijn kan in uien en pompoensoep. Een vriendin met weinig diepvriesdozen maakte steeds grote porties stamppot die ze in een diepvrieszak in een doos drukte. Invriezen en de zak uit de doos. Zo bouwde ze haar diepvries bouwstenen van stamppot. Gemakkelijk te stapelen zonder ruimteverlies en weinig dozen....
 
Tip 8
Teveel overrijp fruit? Snij maar blokjes van het fruit, doe er een scheut sinasappelsap bij en je hebt een heerlijke frisse fruitsalade....
 
Tip 9
Tijd om frambozen en bramenstruiken te verplaatsen. Maak een flink gat en gooi er water en koemest in of koemestkorrels. Een laagje aarde op de mest en daar de wortelkluit van de stek op. Het gat dichtgooien en met je voeten aandrukken. Nog een beetje water geven en dan pas de struik snoeien tot 50 cm boven de grond. Alle kracht zal nu in het “aangaan” en het wortelen van de struik gaan zitten....
 
Tip 10
Zet in de buurt van je ramen viooltjes in bakken op je hofje of terras. Ze bloeien nog tot de vorst komt, dan krijgen ze een groeistop en in het voorjaar nog een groei en bloei scheut in maart....
 
Mijn leventje....
Ik heb in het weekend de temperatuur in huis zien zakken van zaterdag 19 graden tot vandaag 15.5 graden. De keukendeur staat nog steeds open tot het donker wordt en omdat ik steeds bezig ben voel ik geen kou. De woondeken wordt opgeduikeld voor als ik aan de PC zit en voel ik me heerlijk warm........ Zoals je ziet valt hij ruim over mijn voeten en nee rennen kan je er niet mee en dat is ook niet de bedoeling.....Als je de deken goed bekijkt weet je vanzelf hoe hij genaaid moet worden........Ik geloof dat ik hem zelf heb gemaakt en Fieke er later gebreide mouwen aan heeft gezet. Ik sluit hem ruim over elkaar vallend en zet hem vast met die grote kilt speld. Als ik in de kou op de fiets ben geweest zet ik soms de capuchon op als ik de woondeken aantrek en heb zo een warm kupke........De keren dat ik in het ding in slaap val zijn niet te tellen......... Ik kan veel missen maar niet mijn woondeken.......
 
Annemiek