maandag 16 oktober 2017

Mijmering 103 Zomerse salade met pompoen en herfst ingredienten....

Beste mensen,

De wind bladerend in de zomerse herfst...,
ontdekte het eikenblad dat  nog niet vallen wil....

Annemiek.

103 Consumindermijmering 2017.

Tip.

Rood kleurt de wilde wingerd en oranje/rood rijpen de tomaatjes onder het afdak.  Rood kleurt een verlaat aardbeitje en de herfst framboos. Zomer in de herfst en het voelt heel onwerkelijk. Een zomerse salade past helemaal bij deze hoge temperatuur....Maar dan wel met herfst ingrediënten.

De punt van een Chinese kool fijn gesneden en als slabedje midden op een schaal.
Een krans van slablaadjes op de schaalrand.
Een blikje tonijnmoot verdelen op de slablaadjes afgewisseld met partjes gekookt ei en tomaat.
Een deel van een muskaat pompoen van zaden en schil ontdoen, in parten snijden en klaarleggen om te bakken.

Dressing maken van scheut olijfolie kruidenazijn ( of wijnazijn) wat zout/peper/mosterd en wat zoetigs.

Eventueel een stukje koolraap en wortels raspen en mengen met dressing.
Als je chioggia bietjes hebt dan twee stuks schillen en raspen.
Mengen met dressing....maar eerst wat schijfjes schaven van deze pracht bietsoort, voor de sier...met de kaasschaaf.
Wat hoopjes van je gemaakte rauwkost hier en daar op de schotel leggen en dressing over het geheel sprenkelen..

Bak de pompoenparten in een koekenpan in zonnebloemolie en leg ze kokend heet in het midden van de schaal op het Chinese koolbedje.... Wat zeezout over de pompoenparten en direct aan tafel..... De warmte en iets aanhangende olie van de pompoenparten geeft smaak aan de Chinese kool en al die verschillende smaken van de overige ingrediënten brengen een herfst wandeling gevoel op je bordje. Vooral de aarde smaak van de bietjes past bij herfst. Laat ik nu vergeten zijn stokbrood te halen.... Een cracker deed het ook....
 
Tip 2
De overige pompoen delen werden in parten verdeeld en in hergebruik broodzakken verpakt in de koeling gelegd. Aangesneden pompoen blijft gekoeld wel een klein weekje goed. Bij mij worden broodzakken wel driemaal hergebruikt. Voor o.a. pompoen delen en mijn boterham naar mijn werk. Daarna krijgen de zakken een plekje onderin de kast in een speciaal daarvoor bestemde pot. Het zijn de zakjes voor derde keer hergebruik voor de vieze dingetjes zoals een echt smerige poetslap die nu wel weg kan of de zakjes gebruiken als “handschoen” bij het schoenen poetsen of koper poetsen.. Na driemaal hergebruik kan het zakje wel weg in de Hero plastic.......

Tip 3
De klimrekken waar de bonen tegen groeiden worden mee en mee geruimd. Uit de border getild staan de handzame rekken een verdieping lager op het stoepje en zijn gemakkelijk leeg te halen door te keren. Boon en blad eraf geplukt krijgen de rekken een plekje tegen de muur van buur half achter de seringenboom verstopt. De geplukte bonen die nog groen zijn hebben zachte droogbonen in hun schil. Even in de koeling kunnen die bonen eerdaags in een linzensoepje of in de puree. De bonen met bruin gedroogde schil worden gedopt en bewaard. Ze zijn hard en droog en blijven jaren goed....

Tip 4
Van de top van Chinese kool kan je heerlijke sla maken dus rauw gegeten. Je zou niet zeggen dat het kool is. Van wat overbleef van de Chinese kool  kan stamppot gemaakt. De kool vanaf kookpunt 8 minuut koken met aanhangend water op laag gas en bij kokend hete aardappelpuree scheppen......( waarbij de bovenstaande bonen met de aardappels worden meegekookt. Plantaardig eiwit...)

Mijn leventje....
Alle onderdelen van mijn zomerse herfstsalade klaar gezet hoefde alleen nog maar de pompoen in de pan. Even Antonia opbellen dat ik er zo aan kwam want ik wilde de salade met haar delen.... We hadden zoals gewoonlijk weer genoeg gespreksonderwerp en de tijd aan de telefoon verstreek.... Floortje vond delen met Antonia blijkbaar geen goed idee want ze zat stralend op het aanrecht de tonijn soldaat te maken.... Er werd niets meer gedeeld en Antonia had nog wat in de vriezer vertelde ze.... Ik moest gewoon rustig thuis blijven vandaag en veel sla met een miezerig klein deel tonijn eten... Floortje hoefde even niet... die had al gegeten en ging een dutje doen op de wollen woondeken in de zon...


Een fietstocht door het heuvelland waar paddenstoelen stonden en akkers omzoomd met bomen en vallend blad. terrasjes/weer en wilde ik even de markt in Sittard aandoen met de gezellige cafeetjes voor een cappuccino. Dichterbij het centrum leek het wel carnaval... Mannen in lederhosen en wit/rood geblokte hemden. Vrouwen met korte rokjes en witte kanten bloesjes met vooral
veel decolleté..... Wat was er toch aan de hand? Het straatje door... de hoek om gefietst kwam ik opeens in een lawine van lawaai. Tiroler muziek van boeren blaaskapelletjes en een kermis met mega zweefmolen. Overvolle terrasjes en zot verklede mensen...Oktoberfest begreep ik.... Pal voor mijn neus ontdekte ik een gezette oudere dame van rond de 80 jaar met melkwitte mega borsten vol blauwe adertjes gescheiden door een lijntje rimpeltjes. Ze vielen bijna uit haar bloes met kort mouwtje en heb ik niet verder meer gekeken.. Verbijsterd raakte ik helemaal de kluts kwijt van zoveel zottigheid en koos ijlings een rustiger wijkje op. Aan een tafeltje bij Bagels & Beans  heb ik cappuccino besteld. Na veel te lang wachten kwam de bestelling in een voetbad. Alsjeblief!!.... 2,85 euro...even later keilde de serveerster nog een chocolaatje op tafel. De cappuccino was lauw en opeens was ik het spuugzat, heb de zooi laten staan en ben weggegaan........

In het stiltegebied op een bankje was het goed bijkomen van al dat geweld. Er zat een mueslibol in de fietstas en water met een takje munt in mijn bidon. De stilte en de natuur maakten alles weer goed en kwam een mevrouw bij me zitten die vertelde hoeveel er in een jaar gebeuren kan. Vorig jaar had ze op dit bankje nog met haar man gezeten die er niet meer was.... Ze kwam van Landgraaf met de auto vertelde ze en daar was toch zoveel veranderd. Je kon niet meer zomaar de hei op waar de tennisbanen waren... Bij de ontmoetingsplek van de mannenliefde vulde ik aan... “Bent u bekend in Landgraaf?” “Ik kom er net vandaan,” vertelde ik... Met de fiets zeker lachte ze.... tja...en even later zette ik een extra spurtje erin en verdween richting Doenrade, Jabeek, Onderbanken, Schinveld, Brunssum en Landgraaf waar Floor op het huis paste en we samen een dutje deden in de grote stoel....

Annemiek