dinsdag 12 september 2017

Mijmering 92 Herfstsoep, kleursalade, zaden strooien, stofzak en een zeurchauffeur.

Beste mensen,

Een tevreden mens
is een stukje hemel in op aarde..... 


Annemiek.
 
92 Consumindermijmering 2017.
 
Tip.
Ik heb wat kalebas zaden gestrooid in een opening tussen trottoirtegels op het pad naast de compostbak...ergens in de maand mei. Op dat deel wordt nauwelijks gelopen en met een glimlach heb ik de groei en bloei van de plant gezien. Er werd me wel eens gevraagd wat dat was en dan keek ik alsof ik het in Keulen hoorde donderen. De plant is tegen de compostbak opgeklommen en heeft een speels tintje gegeven aan de composterende zooi. Inmiddels zijn er kalebasjes aan de plant gekomen met twee kleuren en voordat de halve straat ze meeneemt van dit stukje niemandsland heb ik ze geoogst....
Leuk om deze tip op een tippenlijstje te zetten voor je agenda 2018........
 
Ik heb in de vrije natuur zaden gestrooid van de beschermde kaardenbol... een jaar of tien geleden. Op die plek groeien inmiddels vele kaardenbollen en help ik daarmee moeder natuur een beetje. Afgelopen week heb ik weer een regiment gezaaid op een plekje waar nooit iets aan wordt gedaan... de regen deed de rest en ga ik over twee jaar eens kijken.......als “God beleef”.... Het zaad heb ik van mijn eigen kaardenbollen in mijn tuin. Geteeld van “geleend” zaad dat ik nu met rente terug betaal.........Dit noemen ze WILDZAAIEN een woord ter plekke uitgevonden...
 
Tip 2
De bonen laat gezaaid zijn opgekomen... nou ja anderhalf rijtje en de resterende vier rijen niet. Na drie weken geen opkomst van plantjes, dan kan je ervan uitgaan dat de bonen zijn verrot. Een enkel boontje heeft het gered in de rijen.... Oud zaad dus weinig kiemkrachtig........Maar die anderhalve rij wordt zeker nog wat als de herfst milder wordt en de nazomer een doorstart maakt...
 
Tip 3
De winter voorraad in de moestuin werd bekeken als een voorraadkast...... en dat is hij ook. Bonte wortels, winterwortels, peterseliewortel, topinamboer, boerenkool, spruitkool, pastinaak, bietjes en knolselderij. In de schuur aardappels. De uien werden geoogst en te drogen gelegd onder het afdak. Helaas kan ik ze niet opbinden tot vlechten want de stengels zijn te ver vergaan. Er zijn nog wat bietjes en koolraapjes in de volle grond die uitgedeeld worden in de broodlijn van het consuminderhuis want we vriezen niets meer in. Seizoengroenten is veel lekkerder vers of komende winter uit de inkuil die geen stroom kost..........Deze winter gaat de vriezer uit.....
 
De peterseliewortel selderijknol en wortels krijgen bij melding vorst aan de grond, een plek in de inkuil met stro afgedekt want ze zijn vorstgevoelig. Tijd om binnenkort die kuil te graven, het hoeft maar klaar te zijn. De rest van de wintergroente blijft lekker in de tuin in voorraad staan. Geen betere bewaarplek dan de volle grond voor winterharde groente. 
 
Tip 4
Prachtig weer om de eerste linzensoep te maken en er kan heel wat in te beginnen met:
 
1 grote beker linzen
1 grote of 2 kleine uien
knoflooktenen of loof
1 pepertje
wat paprika
knolselderij
bladselderij
3 groentebouillontabletten
olijfolie
 
werkwijze:
De ui snipperen en in olijfolie fruiten. Even later de gesnipperde tenen knoflook erbij. Afblussen met anderhalve liter water... de beker linzen toevoegen en aan de kook brengen. De rest van de groente in stukken gesneden toevoegen met de bouillonblokken. Vanaf kookpunt op laag gas beetgaar sudderen in ongeveer 30 minuut....eventueel water toevoegen.
 
De wortels waren bonte en winterwortels en je ziet hoe mooi drie winterwortels met elkaar verstrengeld raakten en je mag je fantasie laten werken.
De rode peper zo uit de tuin werd van zaden ontdaan en in stukjes geknipt. Drie zaden in de soep en de rest te drogen gezet in een schaaltje. De zaden worden gezaaid rond de kerst in closetrolletjes gevuld met potgrond. De zaden blijven pittig en je kan ze ook gedroogd gebruiken in gerechten i.p.v. peper.
De wortels werden niet geschrabd omdat ze biologisch zijn en alleen gewassen. Natuurlijk kan je
groente van mijn lijstje weglaten en bonte wortels kan gewone wortels zijn... en knolselderij hoeft ook niet en kan alleen bladselderij zijn of lavas. Doe het met wat je hebt als er maar linzen inzitten. Je blijft lekker lang warm door die linzen die nooit voor geweekt hoeven te worden en zo gaar zijn. Je hebt groene en blonde linzen en ze zijn het goedkoopste in een Turkse winkel. Ook daar zijn prijsverschillen per winkel dus zoek en je zult vinden. In de herfst sla ik altijd een voorraad bonen kikkererwten en linzen in. Ze hoeven maar in huis te zijn als de kou start... Linzensoep is een geweldige restverwerker met stukjes stronk van bloemkool en stengels bleekselderij, een verdwaalde wortel en een eenzame prei....
 
Tip 5
De bonte wortels en een stuk koolraap werden geraspt en de kleurenpracht maakte me helemaal blij. Er is nog een stuk koolraap over en daar maak ik morgen weer een heel nieuw gerecht van dat we volgende week in de kookworkshop van het consuminderhuis gaan maken. Er zijn nog zoveel koolraapjes in de moestuin en veel teveel mensen weten niet wat ze daarmee aan moeten........
 
Terug naar de bonte wortels en de koolraap geraspt...Mengen met een scheut olijfolie en kruidenazijn. Peper/zout en een schepje suiker of ander zoetje. Even mengen en laten intrekken.....In een schaal scheppen met een deksel of bord erop en in de koeling zetten.  Je heerlijke bij/groente of snack in de avond en deze keer niet in oranje wit maar geel oranje wit....
 
Tip 6
Tegenwoordig maak ik de stofzuigerzak leeg als hij ongeveer halfvol zit. Dat leegmaken is beter na de stofzuigbeurt en ben je ervan af. Starten met stofzuigen door de zak te legen is niet zo fijn en wordt het daardoor meestal achterwege gelaten. Waarom halfvol al legen? Dan komt er geen druk op de zak en gaat hij langer mee. De zak leeg ik door met een knijper ( zie foto) door het gat de zak te legen. Het werkt perfect. Als laatste even schudden zodat losse korrels ook uit de opening vallen. De tang oftewel knijper daar moet je misschien even voor zoeken op de rommelmarkt of zo... maar zeker de moeite waard want hij bespaart je geld.........De bumpers van de stofzuiger zijn gemaakt van een doorgeknipte tocht rol. De eindjes dicht genaaid en voorkom je stukken stoten uit deurkozijnen en plinten. Ze zitten met postelastiek om de buik van de stofzuiger.
 
Mijn leventje.....
Het nagerecht van vandaag pompoen marmelade yoghurt.  Dat kwam omdat de pot van de marmelade leeg was. Dus niet........ want met een flinke scheut yoghurt erin en de deksel erop heb ik al schuddend met de pot de samba gedanst. Het is gemakkelijker om het onderste uit de kan ( eh pot) te halen als daar een dunnere vloeistof bij komt...
 
Ik ben vandaag op stap geweest en met stok en paraplu is geen doen in de storm en de stromende regen naar en van openbaar vervoer. Mijn geweldige flyer e-bike kan met dit weer ook al niet, want ik waai zo van de weg weg. Door mijn handicap mag ik gebruik maken van regiotaxi als ik waar dan ook... naar toe wil, tot een bepaalde afstand natuurlijk. Dus heb ik de regio taxi gebeld met dit hondenweer, die me van Landgraaf naar Geleen brengt voor 3,90 euro. Het verste aan kilometers dat ik rijden mag. Daar halen of vrienden of mijn zus en zwager me op.

In Geleen is het Zyderland Ziekenhuis en ideaal als overstapplek want daar kan ik schuilen in de hal warm en droog en uit de wind op een gemakkelijk stoeltje. Ik zou er zomaar kunnen aanschuiven in de wachtrij van de gynaecoloog de neuroloog of de uroloog zonder ooit aan de beurt te komen, maar ik wacht in het zitje in de hal.  Vandaar wordt ik dan opgehaald door vrienden of zus en ik zit er op mijn gemakje. Daar weer afgezet kan de regiotaxi me ook weer ophalen en ik wordt meestal binnen een kwartier weer opgepikt door zo’n taxi. Deze keer vroeg de chauffeur naar meneer van Deursen en vroeg ik of het ook een mevrouw mocht zijn....De mevrouw aan de telefoon van de taxicentrale had ook al zo vreemd gedaan en had met me te doen dat mijn ziekenhuis bezoek zolang geduurd heeft van half tien in de ochtend tot 18 uur in de namiddag zag ze op het scherm. Ze moest eens weten hoe ik die tijd heb ingevuld en liet ik haar in die waan.

Op de heenweg was ik alleen met een boeiende chauffeur die klaagde over klagende mensen met gezeur over hun ziektes, het weer en dat ze lang moesten wachten. Al klagende vertelde de meneer allemaal anekdotes over vervelende mensen waarvoor het nooit goed leek te zijn. De chauffeur raakte hoe langer hoe meer in woede en ik vreesde voor zijn hart. Tijd om hem te onderbreken met een positief rondje en merkte ik op dat ik nooit iets te klagen heb op regiotaxi. Ik zit droog en warm en wordt gereden voor weinig geld naar heel ver en aardige chauffeurs doen me de veiligheidsriem om omdat ze denken dat ik dat zelf niet kan. Ik ben toch al oud en heb dus tijd genoeg orakelde ik verder en kwam goed op dreef. ... Ik kan wachten omdat oude mensen toch niets anders te doen hebben nietwaar? Ik sleepte nog net geen rollator mee...en speelde verder moeiteloos mee in het toneel stuk positief-oudere- chauffeur- vriendelijke- regiotaxi klant zijn..... Bij het uitstappen maakte ik ruim gebruik van meneer zijn sterke arm en heb hem stralend bedankt met een knikje en een heel fijne dag toegewenst....Waarom meneer keek alsof hij bij de neus was genomen weet ik ook niet.........
 
Annemiek