woensdag 30 augustus 2017

Mijmering 88 De beerput, een hedera besknop krans en een maaltijdje.......

Beste mensen,

Vriendelijke woorden kunnen kort zijn en gemakkelijk uitgesproken,
maar hun echo duurt eindeloos voort.....

Annemiek.
 
88 Consumindermijmering 2017.
 
Tip.
De hedera heeft uitgroei en door de lange uitschieters af te knippen hoef ik nog niet de hele muur te snoeien. Bij het moestuintje valt teveel schaduw door alweer een uitgroei hedera die van de buren komt en de kop kan eraf........Omdat daar bessenknopjes inzitten top ik eerst de takjes met de knopjes en gaan die op een hoop apart. De krans aan de poort is nog van de kerst en de hulst al tijden gedroogd en bruin maar nog een hele tijd mooi gebleven. Dat is nu voorbij en de grootste bladeren worden eraf gesnoeid........
 
De lange uitschieters van de hedera worden ruw erop gebonden om een beetje groene ondergrond te hebben, Daarna bosjes met topjes met de bes knopjes. Beginnen om tien voor tien op de krans en tegen de klok in werken steeds met de steeltjes naar beneden. Kijk maar op de foto’s. Vijf of zes takjes verdelen over de breedte van de krans zodat buiten, midden en binnenkant goed bedekt zijn. Het volgende bosje met de bes knopjes op de binddraad leggen enz. Bekijk af en toe je werk op een afstand....... Er mogen geen gaten ontstaan dus regelmatig binden..
 
Aan het einde de stengels onder de bes knopjes schuiven waar je mee begon. De wikkeldraad aan de achterkant tot een ophangoog verwerken en de krans ophangen. Daarna nog hier en daar bijknippen of wat takjes bijsteken. Dat kan prima met de stevige takjes......... natuurlijk blijft hedera niet lang groen en verkleurd naar bruin. daar is niets mis mee en zelfs mooier dan het groen. Je kan de krans zelfs in gedroogde vorm bespuiten met bronskleurige verf of zo...  Hergebruik wikkeldraad en hergebruik krans en snoeiafval. De krans was oorspronkelijk een stuk spandraad en er zit al van jaren Hedera en hulst in lagen op gewikkeld......Als ik een keer zin heb wikkel ik hem af en heb weer binddraad dat op stokjes wordt opgewonden.
 
Tip 2
Af en toe haal ik de dikste wortels uit de rij. De riek in de grond dichtbij de wortels en even heen en weer bewegen. De aarde raakt wat losser en kijk ik welke wortelkop het dikste is of het dikste loof heeft....die moet ik hebben. Door zo te dunnen in de rij hebben de kleintjes weer meer plaats om te dikken. Ik dicht het wortel gat om de kat (wortelvlieg) niet op het spek ( wortel) te binden... Ik heb gisteren van de heuvel een dikke Rode Desiree meegebracht om te proberen. Die werd samen met de wortels afgeschrobd met de kokosborstel. Heb je die niet dan kan een pannenspons uitweg bieden. Wel alleen voor groente houden en goed uitspoelen. Voor de eerste wasbeurt gebruik ik regenwater. Daarna in drinkwater nawassen en de wortel in vingerkootjes lange stukken snijden. Dikke wortel halveren in de lengte of vierendelen. De wortels opzetten met weinig water en iets zout. De aardappel in zeer dunne
plakken snijden. Enkele champignons afborstelen en met de eiersnijder in plakjes verdelen. In de koekenpan in olie de champignons bakken met iets zout en kerrie naar smaak. De champignons warm houden en de aardappelschijven in gedeeltes bakken. Diepvrieserwten bij de wortels voegen halverwege de kooktijd en dat is ongeveer na vijf minuut vanaf kookpunt. weer op kook punt brengen en op laag gas nog acht minuten aan de kook houden. De erwten/wortels afgieten door de vergiet en weer in de pan. Een stukje roomboter en een schepje suiker toevoegen. Versnipperde verse peterselie toevoegen........Er kwam rabarbermoes bij en yoghurt met vlierbesjam....
 
Mijn leventje....
Vanmorgen vroeg toen ik langzaam wakker werd zag ik de klink van de deur naar beneden gaan. Een inbreker? Die zou bot vangen want ik heb nooit veel geld in huis en mijn sierraden zijn van weinig waarde hooguit 3,95 per stuk. Mijn bezit zit in de grond rondom mijn huis en dat zijn wortels pastinaak boerenkool en spruiten. Sinds ik in de ban van ontspullen ben is de inboedel ook nog geen stuiver
waard. Mijn schatkist zijn de flessen met bonenzaad en de doos met zaaigoed gekregen van Miranda maar dan moet je wel een consuminder inbreker zijn met groene vingers. De deur ging op een kier en toen ik de loop van een machinegeweer verwachtte kwam trut Floor binnen en sprong op mijn bed om een zoen te geven. In dit huis van uitvinders vind zelfs de poes wel eens iets uit. Ze leert snel...en onthoud wat ze uitvind dus zal ik vannacht de kast tegen de deur moeten schuiven....
 
Dat brengt me bij de mail van Marianne die mijn mijmering had gelezen waarin Floor in de nacht in mijn voeten bijt als ik naar het toilet moet. Marianne raadde me een po stoel aan dat was je van het.... Tja... ik zou nooit een po stoel kopen als ik hem niet heel erg nodig had. Ik heb mijn plastuitjes......en ga in de nacht alleen voor grote boodschappen naar het toilet bij buikgriep of zo... De consumindermens koopt geen po stoel en laat geen toiletpot op de eerste verdieping erbij maken. De consumindermens knipt een lege melkflacon van anderhalve liter middendoor zodat je een lekker soepel bakje hebt.  Die klem je tussen je benen op kruishoogte en voilà........ een rolletje closetpapier bij de hand is wel nodig om na te deppen. Wat water bij de plas en door de wasbak spoelen. Andre Hazes plaste ook altijd in de wasbak in zijn kleedkamers zelfs in het concertgebouw, maar die had geen plastuitje nodig. Je kan de plas ook met toevoeging water laten staan en de volgende morgen in de tuin bij de blommen gooien. Gratis mest........ Bij de bloemkolen heb ik nog niet geprobeerd....ze zouden eens geel kunnen worden. Twee generaties terug leegde men de beerput op de akker of de moestuin. Dikke aardappels was het resultaat......
 
Annemiek