maandag 14 augustus 2017

Mijmering 82 Jasje oppimpen en regenboogsnijbietpasta....


Beste mensen,

 
Geluk zit niet aan de overkant,
het zit in jezelf....
 
Annemiek

 
82 Consumindermijmering 2017.
 
Tip.
Oubollige chiecke jasjes kunnen opgepimt worden naar een dagelijks draagbaar vlot modelletje zie voorbeeld......
Ik hou van zwart en heb voldoende feeling om daar iets moois van te maken met een beige broek, een zwart shirt een beige hanger in de kleur van de broek!  Met een heel licht grijze broek , zwart shirt en een licht grijs sieraad idem....met kralen zo groot als dikke spruiten, kort op de hals liggend. Groot hoort bij mij....Vorige week vond ik onderin de sierraden lade  een streng koordjes met een beige gemêleerde parelmoer schijf eraan. Mooi bij de licht beige broek op een zwart shirt en zwart jasje toen het een dag wat koeler was. We kregen bezoek in het consuminderhuis van twee dames uit Rotterdam en mijn kleding was in elk geval in orde.... Toen ik na mijn werk thuis kwam zag ik dat de hanger zich verdraaid had tijdens mijn druk bewegen en op een groen stickertje stond duidelijk RECLAME 3,95 euro. Daar kan ik me dan een deuk om lachen........ Gemêleerde parelmoer was gewoon goed nagemaakt plastic.......
 
Terug naar het oubollige jasje.
De “gouden” knopen werden eraf geknipt, het jasje gaat net dicht en dat doe ik dus niet om niet op een opgestopte worst te lijken. De schoudervullingen eruit geknipt vielen de mouwen nog wat langer  en werden naar buiten omgeslagen. Ik heb schouder genoeg van mezelf en hoeft geen vulling erin. Met een steekje in de naad werd de omslag vastgezet.  De revers wat meer open gevouwen en ook op twee plaatsen vastgezet met een steekje. Ziet er heel vlot uit moet ik zeggen en er kan hooguit een effen sjaaltje onder als het kouder
wordt.... maar liever niets of een zwart effen sjaaltje op een zwart shirt. Wat een vrolijkheid die bonte omslagen........ Een al wat ouder shirt eronder valt niet op met korte of lange mouw of zelfs een topje, dus is het jasje heel lang door te dragen....
 
Tip 2
De regenboogsnijbiet kan gedeeltelijk geoogst worden want een derde van het blad heeft dikke ribben. oftewel bladstengels. De regenboog snijbiet teel ik voor de ribben en de groene snijbiet voor het blad. Een pracht om te zien die bonte kleuren maar vooral de smaak van die ribben in pastasaus is heerlijk. Recept als volgt:
 
Ingrediënten:
Scheut olijfolie
spaghetti
regenboogsnijbiet
3 kleine uien of een grote
eventueel knoflook
1 paprika rood geel of groen
2 pepertjes
1 tomaat
half doosje gezeefde tomaten.
Enkele blaadjes groene snijbiet.
wat geraspte kaas.
 
werkwijze:
Knip het blad rond de regenboog snijbiet ribben ( bladnerven) weg en was de ribben. Knip de ribben in stukjes met de keukenschaar. Snij de paprika en pepers open, verwijder de zaadjes, was de groente en knip in kleine stukken. Schil de ui en snipper in kleine stukjes. Fruit de ui in de wok in de olijfolie en voeg eventueel knoflook toe. Voeg de paprika peper en de regenboog snijbiet toe. Even op hoog gas met wat peper/zout roerbakken en op laag gas met de deksel op de wok sudderen. Ondertussen de groene snijbiet wassen en in kleine stukjes snijden of knippen. Dat wassen gaat bij mij snel/snel even onder de kraan en zie.... Jetje slak had de douche doorstaan tussen het blad. Net voor ik het mes in het blad zette kon ze het vege lijf redden. Ik heb haar maar tussen de sla in de border gezet om op verhaal te komen........ De gesneden snijbiet kwam in de wok en werd het gerecht nog eens omgeschept.

Er werd een tomaat van een plant geplukt en in kleine stukken gesneden. Samen met een half doosje gezeefde tomatensaus omgeschept en heel even sudderen tot de tomaat beetgaar was en de saus warm. Ondertussen had ik spaghetti gekookt en door het vergiet gekieperd. Terug in de pan enkele druppels olijfolie erdoor geroerd om plakken te voorkomen. De spaghetti op een diep bord serveren met in het midden de saus. Er kan geraspte kaas bovenop........... De dag erna heb ik de groente die over waren koud op een geroosterde boterham gegeten....als lunch.
 
Tip 3
De bolklimcourget en de chayote langs een touw leiden kan wel eens misgaan. Zeker als het een oud touw is. Ik heb rond het touw een kunststof oranje touw gewikkeld want stel je voor dat de hele zooi naar beneden komt. Een gebroken hoofdstengel en de oogst is verloren....
 
Tip 4
Water wordt bij mij drie of viermaal hergebruikt....en in deze tijd is het eindstation altijd de potten waar ik groente in heb geteeld. In augustus komen al wat potten leeg zoals van de kerstomaten planten. De aarde wordt in de tuin gekieperd op een hoop. De planten gaan in de compostbak en de potten moeten schoon maar wel met zo weinig mogelijk energie. De tijd neemt een belangrijk deel van het werk over dus in de week met die potten en onderzetters....
 
Afwas sop waar de plee nog mee is schoongemaakt wordt buiten in het groene teiltje gegooid. De onderzetters van de potten die al leeg zijn gemaakt worden daarin in de week gezet.
 
Dweilwater wordt over gegoten in potten die schoon weken.
Groente waswater komt in een pot waarmee planten worden begoten.
Het eerste water dat uit de warmwaterkraan komt is koud schoon drinkwater en wordt opgevangen voor koffie en thee of koken. Het staat in de oranje/rode melkkoker op het aanrecht met deksel erop.
De thermoskan die na gebruik uitgespoeld wordt, krijgt water uit de melkkoker en wordt ermee gevuld en gaat in de kast tot het volgende bezoek...
De drinkfles voor fietstochten idem. Als beiden weer gebruikt worden komt het water in de pot voor de planten.
 
Tip 5
De zaadjes van de puntpaprika werden in een bakje te drogen gezet onder het afdak. De peper idem.... In januari kan al gezaaid worden in bakjes op de vensterbank binnenshuis.......Wel etiketjes plakken op de bakjes want peper en paprikazaad is niet van elkaar te onderscheiden. De opkomende planten evenmin....
 
Mijn leventje....
Floor de poes krijgt tegenwoordig pilletjes tegen haar allergie omdat geen mens er meer een spuit in durft te zetten. Het is te proberen nietwaar en zoek ik nog naar de juiste dosering. Die pilletjes krijg je niet in haar keel zonder beten en krabben dus de trukendoos werd erbij gehaald. Een pilletje in een stukje gelei van het voer gestopt lukte maar een keer. De keer erop likte ze de pil mooi schoon, at het voer erom weg en liet de pil liggen. Ze keek me daarbij aan alsof ze wilde zeggen; “Om me te bedotten moet je eerder opstaan.” Dat flikt ze ook met hardvoer waarvan ze de gele brokjes het eerste eet en de groene bolletjes laat liggen. Ik vind het een wonder dat een poes zonder “handjes” of een lepeltje zoiets kan uitzoeken alleen maar met haar bekje. De tweede dag heb ik het pilletje fijn gewreven tussen twee lepels en het poeder tussen twee brokjes nat voer gedrukt. De twee brokjes liet ze liggen..... Ze kreeg gewoon niets anders en in de nacht heeft ze haar bordje leeg gegeten. Honger maakt zure rapen zoet nietwaar. Dat verstoppen van het pilletje zal ik voortaan tegen de avond doen en kan ze overdag naar hartenlust eten. Ze krijgt toch wel iets binnen van de medicijn want de jeuk is weg zo te zien en op haar blote buikje groeit alweer haar.
 
Ze is nog steeds een beetje boos op me omdat ze vorige week een nacht in de schuur heeft doorgebracht en wist ik veel........ Trouw de schuur op slot gedaan toen het donker werd heb ik haar geroepen om naar huis te komen. Mijn stem draagt nogal ver en de buren zullen er wel gek van zijn geworden. Ik deel mijn zorg steevast met de woensdagvriend die dagelijks belt en zegt hij steevast hetzelfde: Kind ga naar bed...Floor kan onder het afdak op de bank of in haar zomerverblijf.” Het is immers niet koud... en tegen 1 uur ben ik maar gaan slapen. Vroeg in de ochtend stond ze nog steeds niet aan de keukendeur en zag ik al vrachtwagens die over haar lijfje waren gereden of een marter of zo die de strijd aan was gegaan. De weg kwijt.... verdwaald.... Tot ik op het idee van de schuur kwam... Ze heeft de hele dag lekkere hapjes gekregen en gegeten en in het mooie logeerbed geslapen als een prinsesje op een erwt....
Volgens mij vond ze de onterechte straf van eenzaam in de schuur op een stapel hooi helemaal niet erg....
 
Annemiek