zondag 25 juni 2017

Mijmering 66 Frambozenazijn, courget in een jasje en het dorpsfeest....

Beste mensen,

Neem de tijd voor een luisterend oor of om een goed woord te zeggen....
Het zijn kostbare minuten voor de eenzame mens....

Annemiek.
 
66 Consumindermijmering 2017.
 
Tip.
Steeds weer met nieuwe ogen kijken brengt tips. Het stukje novilon waar Floor haar etensbakjes op staan kan beter. Het ding is met veel buk werk, schoon te maken. Eerst de bakjes verwijderen en dan het stukje novilon afsoppen bijv. op het aanrecht en de onderkant goed laten drogen voordat het weer op de plaats kan, anders gaat het schimmelen. Wat een werk....  Een dienblad met een heel klein opstaand randje is veel gemakkelijker. In een greep alles opgepakt en af gewassen dagelijks met het laatste afwas sop... Het dienblad afdrogen en voilà alles kan direct weer erop en op de plaats gezet...
 
Tip 2
Floortje haar zomerhuisje is aan vernieuwing toe en voordat ze bij Japie gaat wonen heb ik een mooi nieuw mandje opgescharreld. Onderin gedroogd iris blad en de bovenlaag zacht hooi. Ze kreeg een bredere glasplaat als afdak en een glasplaat om uit de wind te zitten. Een nieuw miniset tafeltje waaruit haar “zomerhuisje” bestaat staat nu op haar verlanglijstje, vertelde ze me nog. De middelste plank is eruit gevallen en die zal ik met een latje en een paar spijkers wel repareren. HERGEBRUIK Floortje en niet “nieuw, nieuw, nieuw.”! Een latje is zo gevonden bij het consuminderhuis of in mijn schuur.
 
Tip 3
Van de laatste frambozen wordt o.a. frambozenazijn gemaakt en dat doe je als volgt: De overrijpe framboosjes door een fijn zeef drukken met een klein pollepeltje of zogenaamd juslepeltje. Het sap werd in een melkkannetje gegoten en door het tuitje kon ik het sap goed gieten..... in een mooi karafje waar bloemen op staan gegraveerd. Evenveel rode wijn of rosé toevoegen en de dop op de karaf. Je mag ook een deel azijn toevoegen maar wijn wordt vanzelf azijn als hij lang staat. Het bederft niet, ook al is het flesje niet vacuüm noch de inhoud gesteriliseerd en blijft jaren goed....
 
Omdat ik tien pannenlikkers aan mijn handen heb werd het sap schaaltje helemaal schoon en in het melkkannetje kwam een scheut yoghurt en kwam na roeren frambozenyoghurt tevoorschijn. Met een lepeltje erbij kwam het goed...en een van de tien pannenlikkers...
 
Tip 4
De rode kruisbessen zijn klein dit jaar en komende herfst ga ik de struik uitgraven en omzetten. Hij krijgt te weinig vocht op die plek en staat ook te dicht op de frambozen. De lichte kruisbessen zijn mooi groot en als je ze overrijp laat worden tegen het gele aan zijn ze zelfs zoet. Dus niet te vroeg plukken... en mengen met de rode kan natuurlijk... Met een schaar de “kopjes en kontjes” afknippen en na kort afspoelen invriezen in ongeveer taart hoeveelheid in zakjes. Heerlijk op harde wenerbodem met al of niet een custard/pudding/laag en schuim of slagroom erop.
Kruisbessen ingevroren kunnen zo uit de vriezer in de pan op laag gas ontdooien en verwarmen. Een eetlepel aardappelzetmeel op twee eetlepels water in een kopje mengen en toevoegen als de kruisbessen aan de kook zijn. Omscheppen, weer aan de kook brengen en op laag gas het “papje” een minuutje laten garen tot helder. Daar hoef je geen dure taartina voor te kopen die de commercie je aan wil smeren........
 
Tip 5
De eerste courget was oogst klaar en werd een compleet menu. Er kwam geen gif of insecticide aan te pas dus bio en bleef de schil erom. En passant werd een bos bloeiende munt als boeket op de tuintafel gezet.

Kort afgespoeld werd de courgette op het hofje zo van de plant in schijven gesneden. Er werd een stevig beslagje gemaakt van zelfrijzend bakmeel snuf zout, een eitje en wat melk. Het beslag moet om de schijven courget blijven zitten, zo niet doe er dan wat meel bij. In iets zonnebloemolie werden de courget pannenkoekjes gebakken in de wok. Van een deel van de rosé die over was, heb ik een glas Hugo gemaakt en die was me toch lekker, zodat het er twee werden en alles een rozig tintje kreeg omdat ik geen alcohol ben gewend. Receptje? 
Eierdopje vlierbloesemsiroop, bekertje water of mineraalwater met bubbels en afvullen met rosé. Zoek je eigen hoeveelheden van meer of minder water rosé en vlierbloesem. Er kan een takje munt bij.... Rose over? Voor morgen kan het ook nog voordat je alles dubbel ziet en na een week is
de rosé wijnazijn.... dus gewoon laten staan om in de sla op te maken.......dit geldt natuurlijk voor alle restjes wijn....
 
Tip 6
Duizendblad is een plant met sterk geurend blad en zuiver gele bloemen. Het blad van de bloemen rissen van net onder de bloemkop naar beneden en de bloemen bundelen. Gedroogd wordt de kleur iets fletser en ze zijn prachtig in droogboeketten en herfststukken. De bos bijeen gebonden hang ik in de woonkamer aan de grote staande lamp. Daar komt lavendel bij en later nog lampionnetjes ... zomersouvenirs als de zomer al lang verdwenen is....en de bos aan de lamp mijn hart verwarmd...
 
Tip 7
Net voor de eerste bui heb ik de gedroogde zaadhulsjes van de pot met raapsteelplantjes gehaald. Van de plantjes heb ik meerdere malen gegeten en zijn er voldoende blijven staan om in bloei te komen en zaad te brengen voor volgend jaar...
 
Mijn leventje...
Waubachs dorpsfeest mag ik niet missen. Vroeg op zondagochtend geeft de harmonie een concert in de kiosk op het plein en ik was erbij. Ik ga tegenwoordig alleen zodat geen mens tegen me spreekt tijdens dit concert en ik volop kan genieten hoelang het ook duren mag. Meegesleurd worden door kooplustige vriendinnen of naar de eettenten verlangende vrienden daar moet ik niet aan denken. De geur van oude olie is voor mij al genoeg eten en drinken tegelijk. De eerste trompettist van de harmonie, die niet voor niets vooraan de rij zit was geweldig en kreeg ook een lang applaus bij zijn vele solo’s. Ze speelden eerst wat klassieks en later evergreens. Van die harmonieklanken wordt ik altijd emotioneel. Het is iets uit vervlogen tijden, en de klanken verwaaien over het plein de heuvels en het limburgse land... waar harmonieklanken zo bij horen....
 
Ik kwam veel mensen tegen die ik ken vanuit het consuminderhuis en eentje heb ik eens goed omhelst, omdat ze er nog is en een tijdje slecht heeft gelegen. Natuurlijk moest ik bij de goede schoenwinkel binnen die grote opruiming houdt tijdens dit dorpsfeest en heb wolky sandalen gevonden met 60% korting. Ik kan er voor niet uitschuiven want er zit een leren bandje tussen mijn tenen . Een stevige enkelband geeft de nodige steun en geen mens die ze kocht want het is
maat 43 en die heeft niemand en heb ik dus mazzel. Bij De scouting JONG NEDERLAND heb ik een leren werk/tas gekocht voor twee euro en mijn klappers om de kring te geven passen er allemaal in. “Voor mijn werk,”vertelde ik aan de “verkoopster”.””Het consuminderhuis,”wist ze en ik ben bekend als de bonte hond..... Die klinknagels op de voorkant van de tas komen misschien nog eens van pas als ik in nood ben en beter dan zo'n sprayflesje die je niet mag hebben. Wapens kom je overal tegen en denk ik even aan de film van de vrouw die haar man de hersens insloeg met een ingevroren schapenbout. Het wapen was ontdooit opeens verdwenen in een stoofgerecht en niet te traceren... 
 
Natuurlijk moest ik de pletskeskoek proberen en koffie drinken in het clubgebouw even later en die kost bij elkaar maar een penning en dat is 1,60 euro. Ik stap op want binnen zitten kan altijd nog en alweer iemand die me even later herkent als de vrouw van het consuminderhuis.  Ze komt zomaar bij me aanschuiven als ik op een terrasje mensjes zit te kijken. Ze betaald ongevraagd mijn kop koffie die net wordt geserveerd, samen met een bestelde voor haarzelf. Mevrouw vertelt uitgebreid over haar problemen met haar autistische zoon en hoe ze het kind altijd voor zijn vader moest beschermen. Die man vond dat het kind gewoon een goed pak slaag moest hebben op z’n tijd. De mevrouw is inmiddels 76 en haar man is gestorven en nee ze heeft hem niet vermoord... Haar zoon woont onder begeleiding en zijn zus en neef zijn voogd en voogdes, vertelt ze. De mevrouw kan zonder zorgen sterven zegt ze en ik probeer zonder schuldgevoel op te staan als ik vind dat het wel genoeg is. Mevrouw kijkt beteuterd als ik aankondig nog naar de opticien te willen. Ik had die kop koffie niet moeten aannemen, het geld op tafel leggen of zo, maar wilde niet grof zijn. Die koffie lijkt opeens een soort “betaalmiddel” om ongelimiteerd problemen te spuien op een zondags terras en wil ik dat wel ? nou ja eventjes wel, gewoon zonder betaalmiddel, maar hoe lang....als het een ongevraagde aangeschoven kennis is?? Assertief zijn Annemiek...
 
Even bedenk ik dat vroeger de mannen die me trakteerden op een drankje ook meestal wat meer verwachten dan een gesprekje. Toen had ik dat nog niet in de smiezen. Dan stond ik uitgebreid te vertellen hoe zaden van de lupinen zo mooi opkwamen en voelde ik opeens de rits van mijn zondagse dans jurkje open gaan. Maar dat was niet de bedoeling.... De mens wil nog steeds waar voor zijn geld merk ik al is het op een andere manier, maar toch...
 
De opticien op de hoek wil mijn uit model brilletje wel recht buigen en merkt op dat ik er deze keer lang mee doe. Tja dat komt omdat ik nu een leesbril heb voor in bed met een stevig montuur. Vroeger ging ik nog wel eens op mijn goeie bril liggen vertel ik ( waarmee ik in bed las) en braken er onderdelen af... Meneer stelt me voor aan zijn vrouw die voor de zaak zonnebrillen probeert te verkopen... “Annemiek van Deursen, van het consuminderhuis,” zegt hij.... Ik maak even een praatje dat een beetje lijkt op een presentatie in het kort....
 
Terug naar het dorpsfeest kom ik de eenzame meneer tegen die we hebben ingericht in een ochtend. Hij bezat nog geen kneup, en ook geen geld....Ik zie hem te laat dus kan geen omwegje meer nemen en hij  klampt me aan en zo ken ik hem ook. Hij was weg gelopen bij zijn vrouw die haar zoon (uit een vorige relatie)  in huis had genomen en er dagelijks grote ruzie was. De zoon en meneer konden niet door een deur en moeder duldde teveel. Meneer wil gewoon zijn ei even kwijt merk ik, ik ben maar op zijn uitnodiging ingegaan voor de inmiddels derde kop koffie. Ik vroeg of hij spijt heeft, dat hij weggelopen was, nu de eenzaamheid zo schrijnend voelt. Toen liepen er wat tranen over zijn stoppelige wangen en ja die zoon he.......die gaat niet weg en als die niet was gekomen...
 
Maar ik was toch ook alleen en zo’n mooie vrouw, merkte meneer op. Tja ik weet al lang dat mannen van alle leeftijden gek zijn op wilde Rubensvrouwen van alle leeftijden, zelfs als ze thuis een mooie slanke echtgenote hebben zitten. Juist dan........ Meneer zou zo graag een praatmaatje willen, zegt hij,  al legt hij wat te vaak zijn hand op mijn arm. “Je bent zo warm” zegt meneer, “en zo bruin.” Toen vond ik het hoog tijd worden om verder te gaan. Meneer bedankte zich hartelijk en ik vertelde dat het heel gezellig was geweest. Toen ik even naar het toilet ging heb ik de rekening betaald....duidelijkheid! Bovendien heeft meneer 50 euro leefgeld per week en rookt zo graag sigaartjes weet ik..... Het was een dorpsfeest met gemengde gevoelens en het stukje luisteren heb ik graag gedaan omdat ik afgelopen vrijdag heerlijk heb zitten zeuren tegen Moniek die tijd voor me nam....dat vergeet ik niet. Rust en tijd om te luisteren is van onschatbare waarde voor de medemens en steeds moeilijker om aan te komen...
 
Annemiek