woensdag 15 maart 2017

Mijmering 30 Hoe behoudt je vrienden en worden je klussen gedaan....

Beste mensen,

Om een vriend te vinden moet je een oog sluiten,
om hem te houden, twee.

Behandel je vrienden als kunst
en plaats ze in hun beste licht....

Echte vrienden zullen dit bij jou ook zo doen.

Annemiek.
30 Consumindermijmering 2017.
 
Tip.
De voor gezaaide erwtjes plantjes zijn naar de volle grond verhuisd. Geen dag kon ik ze langer binnenshuis houden. De rankjes raakten met elkaar verstrengelt en het weer is goed. Waar vorig jaar de wortels pastinaken en aardappels stonden staan nu de klimrekken voor de erwtjes want we doen aan wisselteelt. Peulgewassen vormen stikstof bolletjes aan hun wortels waarna met nog wat bijmesten volgend jaar de kool op die plek kan staan. Daarna de bladgewassen, de vruchtgewassen, de wortels, aardappels en weer peulgewassen........Een tip is foto’s maken van de moestuin en het jaartal vermelden bij de titel van de foto, dit vergemakkelijkt onthouden waar wat stond vorige jaren......
 
Tip 2
Onze tuinmeneer James heeft de kindjes erwt gepoot volgens mijn aanwijzingen. Met een bollenpoter een vrij diep gat maken tegen het rek aan en twee closetrolletjes erwten plantjes in een pootgat. Dat is vier op een rij omdat in elk rolletje twee plantjes zitten. Het volgende pootgat direct ernaast zonder tussenruimte. Vrij dicht op elkaar zal je zeggen, als je direct in de volle grond zou zaaien kwam je ook op deze plantafstand. Omdat ik eens wil kijken hoeveel weken we de oogst vervroegen door voor te zaaien wordt zaterdag aan hekje twee direct in de volle grond gezaaid en zaai data beschreven op de moestuinkalender..........
 
Tip 3
Omdat in de moestuin van het consuminderhuis haagwinde woekert moeten we wel spitten om te voorkomen dat de haagwinde de tuin overneemt. Mulchen is niet aan de orde. Bij elke schop aarde moeten de wortels van haagwinde verwijdert worden. De rabarberplant loopt al mooi uit en gaf vorig jaar behoorlijk oogst. Het is nu nog niet te laat om te mesten en een kraag koemest rond de plant te leggen of een flinke dosis koemestkorrels. Dat mesten begon al in de late herfst toen van blad niets meer te zien was. Een schep koemest op de plant met een dekje van stro tegen de winterkou. Daar is nu niets meer van te zien en vergaan door sneeuw en regen.
 
Tip 4
De lente ui of stengel ui die van vorig seizoen bleven staan zijn opnieuw uitgelopen en ik gebruik ze in de keuken. Niets mis mee........Snel opmaken voordat ze door gaan schieten wat tweedejaars groenten steevast doen.....
 
Tip 5
In mijn huis heb ik vele jaren geleden prachtige spagtelpoets op kleur door een stucadoorsbedrijf laten aanbrengen en ik voel me daar heel goed bij. Geen behangen meer en de warme kleur vraagt geen schilderwerk of verder onderhoud. Er wordt nooit gerookt in mijn huis en het enige wat er gebeurde was het verhangen van een rek waardoor er gaatjes in de muur gedicht moesten worden. Dat zou met plamuur kunnen maar krijg je niet mooi in dezelfde structuur en uitsmeren is zeker uit den boze. Een tube witte tandpasta brengt dan uitkomst. Het gaatje vullen met een nagelvijltje of zo en zeker niet glad maken. Om de zandkleur te verkrijgen van de rest werd een beetje zand in de tandpasta gedrukt. Drogen maar en zijn de gaatjes nauwelijks te zien........
 
Tip 6 en mijn leventje....
Communicatie storingen brengen altijd weer ruzie tussen familie vrienden en kennissen. Duidelijkheid en assertief zijn voorkomt onenigheid . Misschien kan je van het volgende verhaal iets leren........
 
Er was een tijd dat de woensdagvriend de klusjes in mijn huis deed. In die tijd deed ik ook nog veel zelf.... Mensen worden ouder en erg technisch was ik nooit. Mijn zoon woont in Eindhoven en heeft noch tijd noch zijn hoofd naar klusjes staan bij zijn ma. vrienden die dichtbij wonen wil ik niet vragen klussen bij me te doen. Ik vraag ook niet aan vrienden met een
auto om me ergens heen te brengen. Ze hebben die auto niet aangeschaft om taxi te rijden. Met een aanhanger is het al net zo. Heb je een bestelbus dan is de vraag om te helpen met verhuizingen bekend. Mensen die geen NEE kunnen zeggen hebben nooit meer vrije tijd en worden uitgebuit en laten zich vaak uitbuiten omdat ze niet assertief zijn. Vaak betekend dat einde van een vriendschap.......
 
Als ik met een vriendin die een auto heeft samen een dagje uit ga betaal ik de helft van de benzinekosten. Brengt ze mij naar het station of naar huis dan betaal ik de gehele kosten 19 cent per kilometer brengen en terug want ze rijdt immers voor mij. Uit vriendschap investeert ze de tijd en die vergoed ik niet. Liever reis ik met openbaar vervoer of de regio taxi die ik kreeg van WMO.
 
Kom ik weer op de oplopende klussen in huis. Een meneer die door zijn handigheid ook steeds weer werd uitgebuit  heb ik gevraagd om de klussen in delen aan te pakken in mijn huis. Niet om hem uit te buiten maar te betalen. We zijn daarvoor aan tafel gaan zitten en hebben wat kleine klusjes besproken en de vergoeding daarvoor ....we zijn eruit gekomen. Meneer werkt per klus en niet per uur...duidelijkheid voorop......... Meneer komt wanneer hij wil ( wel in overleg) en werkt op zijn gemakje tot de klus af is want meneer is ook iets beperkt. Als ik meneer in geld zou uitbetalen moet hij dit opgeven als zijnde inkomsten dus dat doen we niet. Meneer krijgt ter waarde van het loon boodschappen oftewel een waardebon van de PLUS. Cadeaubonnen en waardebonnen hoeven niet opgegeven te worden als zijnde inkomen zodat er geen belasting over hoeft te worden betaald en niet gekort hoeft op een uitkering. Natuurlijk zijn het geen grote klussen zoals een schuur bouwen maar wat reparaties of gaatje boren dus de klussen komen sporadisch voor.
 
Meneer en ik krijgen daar geen onenigheid over want we waren duidelijk vanaf het begin. Als iemand gratis iets voor me wil doen uit vriendschap ben ik daar heel blij mee maar het moet geen eenrichtingsverkeer worden. Ik kan weinig terug doen door mijn beperktheid en heb amper tijd door mijn werk als coördinator uitvoering van het consuminderhuis. De weinige vrije tijd heb ik nodig om te herstellen van waar mijn prioriteiten liggen. Duidelijkheid en communicatie houden onenigheid buiten familie en vriendschappen kennissen en collega’s.........Natuurlijk maken we wel eens fouten en kom daar ook voor uit. Biedt je verontschuldiging aan en probeer uit te vinden waar de denkfout ontstond. Durf te bedanken en koester je vrienden....Door goed met ze om te gaan. 
 
Annemiek