zondag 5 maart 2017

Mijmering 26 Pompoen, maaltijdsalade en lente geluk.....

Beste mensen,

Vriendschap draagt bij tot geluk en vermindert verdriet,
doordat het plezier verdubbeld en het verdriet gedeeld wordt....

Annemiek.
 
26 Consumindermijmering 2016
 
Tip:
De zon op het glas van de “koude kas” brengt groeiwarmte en de blaadjes van de tuinbonen kleuters drukken tegen het glas dat wordt verwijderd. Ze zijn duidelijk de babykamer ontgroeit. Bij gemelde nachtvorst komt er een dekentje op stokjes over de plantjes........
 
Tip 2:
De tomatenplantjes zijn flink gegroeid achter de ramen en de pubers gaan uit huis op kamers wonen. Elk plantje haar eigen appartementje en daar groeien ze van..... Het zijn net mensen. Floor kijkt een beetje op van de bezette vensterbank waar ze niet meer op past en wandelt op hoge pootjes langs de rij...
 
Tip 3:
Op de markt staat de zaad/groente/kruiden plantjes kraam alweer en ik kocht tien sla plantjes en 10 peterselie plantjes. Elk 20 cent per stuk en het is mijn eerste sla oogst als de zelf gezaaide nog niet aan oogsten toe zijn. Ze kregen eerst een badje om de droge wortelkluit vol water te zuigen. Eigenlijk is het voor de leuk die plantjes want ze zijn te duur en net genoeg om alle potjes pannetjes en bakjes voor op de sla ladder te vullen. Groeien doen de plantjes prima tegen de gevel waar de zon gevangen wordt..... Bij gemelde nachtvorst komt er een fleece deken over de sla ladder...Zo van de top erover heen gegooid.
 
Tip 4
Alleen piepkleine potjes vul ik helemaal met potgrond en de grotere pannen en bakken onderin met aarde uit de tuin. Daarop wat compost ( van de hoop uit de compostbak) en als top potgrond maar wel de goede soort van POKON. ik heb genoeg van de goedkoopste potgrond waar paddenstoelen tussen de opkomende plantjes groeien en zurige schimmel draden... Op bovengenoemde manier potten vullen betekend meer doen met minder en met een grote zak potgrond kom je heel ver... Na het potten vullen wordt de moestuin pas ingezaaid omdat ik dan geen aarde meer hoef te “lenen.” Elk jaar leen ik aarde uit een ander border....( wisselteelt).
 
Tip 5
Er werd raapsteel gezaaid in een pot en in de “koude kas” tegen de gevel is nog niets te zien van jonge sla blaadjes maar dat komt wel..... Op de markt kocht ik rode Desiree winter pootaardappels en Frieslander vroege soort. Van elk een kilo en dat is voor 20 vierkante meter aardappelveldje en dat is precies waar ik een jaar
mee uitkom....De pootaardappels liggen nu te sluimeren op een hooibedje in de logeerkamer. Tot net voor de 19e maart mogen de scheuten groeien om voor Sint Joep in de moestuin een plaatsje te krijgen...
 
Tip 6
Op de markt kocht ik drie netten van anderhalve kilo pers sinaasappels voor 2 euro en ze kwamen als geroepen om van de laatste bewaar pompoen super de luxe marmelade te maken. Om weg te geven en om te gebruiken in de kookworkshops en voor mezelf tot de nieuwe oogst in oktober. Eerst maar de sinaasappels persen en het vruchtvlees komt bij het sap wat tweeĂ«neenhalve liter sap opbracht. De kleine pompoen werd verwisseld voor de grote die heel mooi is door het graveren maar hij wordt toch verwerkt want hij brengt wel 30 potten marmelade. Op drie kilo schoon gemaakte pompoen komt anderhalve liter sap met vruchtvlees. Aan de kook brengen en garen tot de pompoen zacht is. De blender erdoor en heb je sap plus pompoen samen viereneenhalve liter moes.  Hetzelfde aantal pakken geleisuiker 2:1 bij de moes kieperen en aan de kook brengen. Vier minuten op kookpunt goed door laten koken en kan de marmelade in schone potten die direct werden gesloten en op de kop gezet.
 
De pitten van de pompoen werden afgespoeld en te drogen gelegd op een krant. Het zijn de zaden voor oogst 2017 en worden over een maand al voor gezaaid.....
 
Tip 7
Enkele stukken pompoen heb ik achter gehouden en werden gebakken in ietsje olie in de wok met zeezout. Warm op de sla verbind de pompoen de winter met het voorjaar......Ik kan me voorstellen dat je geen bewaar pompoen ergens hebt liggen en neem in dat geval gebakken champignons.
Een halve ijsbergsla werd grof gesneden gemengd met een klein gesneden paprika plus een conference peer voor de zoet en wat kruidenazijn olijfolie peper/zout....Kokend heet de pompoen ( of champignons) op de sla direct serveren.
 
Mijn leventje...
De prachtige zaterdag heb ik tot de bui viel op het hofje gewerkt en dan vergeet ik alles. Floortje de poes steeds aan mijn zij, bekijkt vol interesse wat ik zoal doe. Ze zou zo een moestuin kunnen aanleggen of geheimpjes verklappen.
 
Theo was zo  aardig drie zakken potgrond te gaan halen en kreeg het zo warm dat hij zijn jas ergens op een stoel hing. Een droge niet te koude dag in maart moet je direct de handen uit de mouwen steken en zaaien poten en werken in de tuin. Het brengt energie en levensgeluk en daardoor loop ik wel eens een beetje hard van stapel gewoon van zotte blijheid.....
Na een bezoek aan de kapper om acht uur in de ochtend ben ik direct door boodschappen gaan doen bij de super en door naar de markt een dorp verder. Berg op en af en flink mee trappen anders is de accu te snel leeg van de E-bike. Thuis gekomen direct de tuin in en daar ben ik niet meer uitgekomen tot de bui viel. Vanmorgen was ik een beetje stijf maar daar sla ik dan geen acht op. Dertig potten pompoen verder ben ik op de fiets naar een lieve vriendin gegaan en toen ik daar gezellig aan de koffie zat met rijstevlaai draaide mijn rug me een loer en kwamen de bekende uitvalverschijnselen in mijn linkerbeen. Eigenlijk moest ik op dat moment direct plat in mijn sta-op-stoel om erger te voorkomen. Die stoel had ik dus niet bij de hand onder de snelbinder of zo en ben ik abrupt weggegaan want ik moest nog op de fiets naar huis....... Moeizaam op de fiets geklommen wist ik dat ik bij geen enkel kruispunt eraf kon tot ik thuis was en met zelfspot ben ik enkele keren ongewenst rechtsaf geslagen omdat ik  de weg niet over kon steken. Het begon te gieten en uiteindelijk ben ik in het paadje beland achter mijn huis en kon bijna stilstaand me tegen de schuurmuur laten glijden. Even later heb ik de lieve vriendin gebeld liggend in mijn stoel onder het dekentje en uitgelegd waarom ik opeens weg moest.....Dit mens heeft weer geleerd geen 30 potten marmelade te maken voor een fietstocht in tegenwind...... Door al die voorjaarskriebels wordt ik wel eens overmoedig....goed dat ik het zelf opmerk.......... Nooit te oud om te leren nietwaar.
 
Annemiek