maandag 6 februari 2017

Mijmering 16 Vorstvrij in de inkuil en verzekeringen...

Beste mensen,

Wie zich doodlacht,
leeft het langst....

Annemiek.
 
16 Consumindermijmering 2017.
 
Tip.
Matige vorst gemeld en de aarde gaat weer op slot. Tijd om aardpeer en pastinaak zeker voor tien dagen te oogsten en in te kuilen. De kuil is al meermalen gebruikt voor tijdelijke opslag van de groenten en de beste bewaarplaats met het juiste vochtgehalte koel en vorstvrij. Daar kan geen schuur tegenop en de koelkast al helemaal niet. Als ik die uitgedroogde pastinaken in de super zie die ook nog peperduur zijn hebben onze mensen van het consuminderhuis een goudmijntje in de tuin staan. Maar wel oogsten natuurlijk. Morgen zal ook nog wel kunnen....
 
Als je de rijtjes tot snot bevroren pastinaak bladeren ziet zou je niet zeggen dat er zoveel moois in de aarde van mijn moestuintje schuilt. De nodige pastinaken uit gedaan werden de bevroren winter wortels nog eens bekeken en een deel bleek nog goed of gedeeltelijk goed te zijn. Ze kregen met aanhangende aarde ook een plek in de kuil maar moeten snel op. Een dikke laag aarde er overheen en weer de laag iris blad.( of stro)  Omdat de vorst matig zal worden komt een dekentje van kokosvezel op de kuil ( lag nog in de schuur) met stenen vast gelegd. Floor moest natuurlijk even voelen hoe dat kokos aanvoelt aan haar kontje.
 
Tip 2
Heerlijk weer om al wat te ruimen in de tuin en de spruit en boerenkool stammetjes die bleven staan werden uitgetrokken. Onder wat gedroogd kruipspul schuilt de duizendschoon die vrij werd gemaakt. Ik ruim maar een beetje want de beestjes schuilen in al dat gedroogd spul en we krijgen nog veel vorst. De gedroogde iris stengels zijn best mooi in een lichte pot of kan. Ik heb ze geplukt en bij die van vorig jaar gezet. Het iris blad blijft voorlopig liggen want er huizen vele lieveheersbeestjes in. Later tijdens een droge voorjaarsdag zal ik het inmiddels droge blad verzamelen en in de schuur opslaan in een doos. Mooi spul voor op de inkuil zoals je zag, i.p.v. stro.....
 
Tip 3
Die geweldig grote pastinaak en wat wortels werden met twee dikke uien en aardappels tot Leidsche stamppot verwerkt. Voor drie dagen en hoef ik morgen maar op te warmen. De derde portie gaat in de vriezer. Doen met wat er is brengt deze week zeker nog een keertje pastinaaksoep..... Ook in grote voorraad om in te vriezen.... Verder kan je pastinaak verwerken als puree, in alle wintersoepen en in wok gerechten plus gevulde boeren omelet. Eind maart kunnen ze beter op zijn en blijven enkele mooie exemplaren in de aarde om voor zaden te zorgen in hun tweede groeijaar.......
 
Tip 4
Een plastic cement kuip kreeg gaatjes onderin waar de witte plakkertjes zitten. Onze klusmeneer zette er even de boor in. Koffiedrab verzamelplek naast de GFT container. Nee... geen deksel erop. Het regenwater spoelt onder door de gaatjes weg. Op deze manier koffiedrab bewaren is de enigste manier om schimmel te voorkomen... tussen de jonge sla blaadjes in de lente moestuin komt een dekje drab. Anti slak en het onkruid zal geen kans krijgen. Er zit kalium in en maakt zware klei losser maar mest is het niet echt maar een zegen als de slakjes een omweg maken.....
 
Mijn leventje....
De anti allergie injectie van floor is bijna uitgewerkt merk ik en ze krijgt meer jeuk. De vacht op haar buik wordt flink dunner door al dat likken en morgen gaan we weer een injectie halen bij de dierenarts. Gewoon de injectie.... en die kost 8 euro zonder consult. Je ziet zo wel dat ze kerngezond is en die allergie is gewoon vervelend voor haar. Het is niet te doen te achterhalen
waarvoor ze allergisch is en zeker niet het voer. In zomertijd als ze veel buiten is heeft ze er geen last van. Er wordt veel reclame gemaakt voor een zorgverzekering voor dieren zodat je niet voor verrassingen komt te staan. gewoon altijd geld reserveren voor eventuele ziektekosten is beter. Het is als bij een begrafenisverzekering voor mensen. Ik zou er nooit meer aan beginnen als ik nog jong was. Als ik bedenk hoeveel geld ik al betaalde tijdens mijn leven kon ik drie keer begraven opgegraven en weer gecremeerd worden...
 
Ik heb met een meneer van mijn begrafenis verzekering al eens door gesproken waar het geld voor gebruikt wordt als je geen dure kist, geen opbaren, geen bezichtiging, geen missen, geen koffietafel en geen advertentie en bidprentjes wil zoals mijn wens is. Evenmin een bloemstuk op de kist die van mij een kartonnen doos mag zijn want die geeft ook nog heerlijk mee als je Rubensvrouw bent........Meneer stelde voor dat de nabestaanden rouwkleding konden kopen van het overige bedrag. Tja.... daar kan je nog mee naar een Nieuwjaarsborrel of een party waar smoking en black dress gewenst is. Een decolleté kan tijdens de begrafenis met een vestje bedekt worden nietwaar..... In ieder geval is in ons land van verzekeringen de meeste verzekering overbodig. Alleen WA en eventueel brandverzekering. Maar als er brand komt en mijn inboedel maar 2700 euro waard is volgens het programma HOEVEEL BEN JE WAARD heb ik daar ook al veel teveel voor betaald tijdens mijn leven. Het duurste was mijn fiets en die rij je toch gewoon de schuur uit bij brand. Wat me echt dierbaar is kan niet vervangen worden. De geëmailleerde kommetjes en kannetjes. De oude waterketel en het pijpenrekje en nog zo het e.e.a. Verzekeren? Bezin voordat je begint........
 
Annemiek