woensdag 18 januari 2017

Mijmering 9 Appel tartumble en tomaten en tuinbonen zaaien...

Beste mensen,

Het leven is een experiment.
Hoe meer je experimenteert hoe beter...en je mag daarbij best fouten maken.

Annemiek.
 
 
9 Consumindermijmering 2017.
 
Tip.
Het midden tussen een crumble en een appeltaartje voor vier personen gaf ik de volgende naam:
 
Appel tartumble
Ingrediƫnten deeg:
Klein vuurvast schaaltje maakt niet uit welk model.
half pakje roomboter op kamertemperatuur
1 klein ei
75 gram suiker
half pakje bakpoeder
snuf zout
2 eetlepels water
bloem
 
Voor de vulling:
6 kleine appeltjes ( ik nam bewaar appeltjes gekregen van Wiel uit Thorn)
beetje kaneel
handvol rozijntjes
schepje suiker
eetlepel water.
 
Werkwijze:
Maak eerst de vulling door de appeltjes te schillen, in partjes snijden, van klokhuis ontdoen en elk partje in drie stukjes snijden. In een pannetje de appelstukjes mengen met de suiker kaneel en rozijntjes plus de eetlepel water. Op hoog gas opwarmen en eventjes op laag gas blancheren tot de stukjes appel nog bite hebben. Dat duurt ongeveer vier minuutjes. Gas uit en af laten koelen.
 
Zet de oven aan op 180 graden...Meng in een deeg/kom alle deeg ingrediƫnten met ongeveer 200 gram bloem. Eerst de boter met twee messen klein snijden en vervolgens met de hand kneden. Bloem toevoegen tot het deeg loslaat van je handen. De vuurvaste schaal invetten met boter en de deegbol uitrollen tot een dunne lap waar je de schaal mee bekleed. De deegranden afrollen met de deegrol en de appeltjesvulling op het deeg. De resten deeg in de deeg/kom met twee messen in stukjes snijden tot grove kruimels en op de vulling leggen. Afbakken tot lichtbruin in ongeveer 50 minuut. ( ligt aan de oven.)
 
De tartumble blijft na het bakken in de vuurvaste schotel. Warm is de tartumble het lekkerst en de deeg zacht. Met een mes in de vuurvaste schotel een stuk afsnijden en met een taartschep uit de vorm scheppen. een beetje slagroom en een kop koffie en kan het feest beginnen. Als de tartumble afgekoeld is wordt de deeg hard en bros en kan in mooie stukjes gesneden worden. Een plastic zak om de ovenschaal en je hebt morgen ook nog wat.....
 
Twee tartumbles bakken kan natuurlijk ook en een in de vriezer met vorm en al. ( na het afkoelen)  Diepvrieszak erom en bij onverwacht bezoek kan de zak eraf en de vorm zo in de oven om te ontdooien en op te piepen. Je eigen voorraadje gebak altijd bij de hand.
 
Tip 2
In elke winter zit een voorjaar verborgen en we gaan aan het zaaien, in de groene bakjes gekregen van de PLUS ( vleesafdeling, er zaten specerijen in).
Een laagje van 10 cm goede potgrond in de bak en zoveel mogelijk closetrolletjes rechtop in de aarde drukken. Potgrond over de rolletjes strooien tot de top en de bak zeker viermaal hard neerzetten zodat de aarde goed in de rolletjes zakt tot 80%. eventueel wat bijvullen indien nodig. Tomaten zaadjes zijn zeer fijn en de woensdagvriend gebruikt een pincet voor het zaaien terwijl ik die pincet niet eens vast kan houden dus heb ik een truukje bedacht. Weinig zaadjes in een plat schaaltje strooien en het schaaltje wat bewegen. Met een natte wijsvingertop twee zaadjes “plakken” en boven een rolletje met de duim “afvegen.” Daarna een laagje potgrond op de rolletjes strooien tot de rolletjes bedekt zijn. Waarom twee zaadjes? Als er twee opkomen trek je het meest iele plantje uit. Op de potgrond gelijkmatig een flink glas water verdelen. Er werd een bakje gele en een bakje rode kerstomaatjes gezaaid en op de vensterbank van de woonkamer gezet. Er hoort een glasplaat op maar als je die niet hebt kan een plastic zak uitkomst bieden. ( zie foto).
 
Tip 3
Tuinbonen worden gezaaid in januari buiten in de koude kas. De mensen die me al jaren volgen weten dat ik elke keer een ander soort “koude kas” uitvindt. Het bekende groene bakje werd wederom met een laag potgrond en de closetrolletjes gevuld en in elk rolletje kwam een tuinboon op z’n kant in de potgrond gedrukt. Laag
potgrond erop en een beker water. De bak werd in een bigshopper gezet waar onderin een laag stro kwam en rondom de bak stro. De tas werd naar buiten omgevouwen en kreeg de bak een glasplaat waar twee jute zakjes opkwamen zolang de vorst duurt. De bigshopper staat buiten onder het afdakje en dat is voldoende. Kan best zijn dat de hele zaak bevriest bij matige nachtvorst maar dat kunnen de zaden hebben.
Ze gaan wel weer ontdooien en kiemen als ze zin hebben en het is nog nooit misgegaan. Bij zon overdag haal je de zakken maar van de glasplaat en kan de zon erop schijnen. Morgen nog twee bakjes inzaaien als ik nog wat closetrolletjes heb van het consuminderhuis.

Waarom zaaien in closertolletjes? Elk plantje haar eigen wortelkluitje dat niet verstrengeld met de buurplant. Met rolletje en al in de volle grond in april, in gaten gemaakt met een bollenpoter heeft de plant geen groeistop door wortelbeschadigingen.
 
Mijn leventje...
De middag gisteren in het huis waar ik een groot deel van mijn jeugd doorbracht was een openbaring. De draad van mijn levenstapijt  terug volgend naar mijn kindertijd bracht heel veel duidelijkheid. Er vielen puzzelstukjes op z’n plaats en veel bewustwording waardoor ik een totaalbeeld kreeg van het tapijt tot nu toe. 
 
Meestal zit je zo dicht op je leven dat je het totale beeld niet ziet. Ik kreeg inzicht waarom de grillige patronen liepen zoals ze zijn en is het aan mij hoe het patroon zich in de toekomst zal ontwikkelen. Ik weet nu ook waardoor mijn hang naar de vijftiger jaren is ontstaan... en ik ben nog wel weken bezig gebeurtenissen uit het verleden met nieuwe ogen te bekijken. Uiteindelijk zal het innerlijke kind in mij thuiskomen.... Velen zullen niet weten waar ik het over heb en velen wel. Het was in ieder geval heel gezellig bij Ietje en Stan en het “buurmeisje” van weleer. Iedereen onthoud zo zijn eigen stukje en ik weet veel meer... Vooral in de kelder waar weinig was veranderd vond ik veel terug van toen.... Nogmaals heel veel dank aan de mensen die dit mogelijk maakten.... Petra, Ietje, stan en leny.
 
Annemiek