maandag 9 januari 2017

Mijmering 5 Geloogde meubels vetvrij en gratis lenteboden op tafel.....

Beste mensen,

Het is zonder twijfel onze taak om niet eerst te kijken wat allemaal mogelijk is
maar te doen wat er gedaan moet worden....
Daarna kan je vol vreugde gaan spelen in de speeltuin van je leven......

Annemiek.
 

5 Consumindermijmering 2017.
 
Tip.
Geloogde meubels zijn gevoelig voor vetvlekken en eigenlijk voor alle vuil. Zo’n vuilak als ik die af en toe met handen vol deeg nog een zak bloem uit de kast haalt heeft na jaren een probleem...........Vetvlekken rond de handgrepen.
De kast zou opnieuw geloogd moeten worden of in ieder geval grondig vetvrij gemaakt en dat doe ik wel zelf.......met SUNSODA. Eerst maar een nieuwe lading SUNSODA maken en even de blender erdoor na 24 uur afharden. Geen klontjes in het middel is ideaal om te gebruiken in lege afwasmiddel flacons met doseerdopje. Die flacons heb ik overal staan. in de badkamer bij de wasmachine en in de keuken. Het vullen van de flaconnetjes deed ik voorheen met een trechter maar dat hoeft niet eens. Als je de flacon onderdompelt in de bak SUNSODA en je knijpt op de flacon vult hij zich vanzelf. Probeer maar eens. Dopje weer erop draaien en voilĂ .... Je bent het recept van SUNSODA kwijt? google maar en komt het weer op je pad...
Terug naar de kast. Een deur/deel heb ik een dag van te voren op proef schoongemaakt en je ziet een wereld van verschil. De kast heb ik jaren geleden van een kennis over gekocht en mevrouw heeft gerookt in de ruimte waar de kast stond dat is me nu wel duidelijk....
Hoe maak je een vieze geloogde kast schoon op de SUNSODA manier?
Warm water in een bak, SUNSODA en een doek en spons bij de hand. Pure SUNSODA op de zeer natte spons en de kast behoorlijk nat met het middel inzetten. Neem maar een deur/deel van boven tot onder. Steeds weer opnieuw SUNSODA op de spons en gelijkmatig verdelen op het hout. Bij hardnekkige vetvlekken even goed wrijven eventueel met het groene sponsje. Een minuut of twee laten intrekken en met een doek de losgekomen smurrie verwijderen. De doek steeds uitspoelen. De hele kast zo behandelen in delen. steeds schoon water nemen. Als laatste nogmaals schoon water nemen en met een schone natte doek het hout neutraliseren dat wil zeggen de laatste resten sop en vuil met schoon water afnemen. Goed drogen en met een handdoek nadrogen. Geloogd hout droogt snel en binnen enkele uren is de donkere natte houtkleur weer licht.......
 
Tip 2
Tijd inzetten helpt bij het schoonmaken van de vloeren. Eerst stofzuigen en de matten eruit. SUNSODA op de vloer en scheuten warm water. Met de dweil om de vloertrekker het water en middel verdelen en in laten trekken. De tijd weekt vlekken los en maak ik ondertussen de plee schoon met een oud afwasborsteltje onder de randen en onderin het waterslot kom je met dit borsteltje overal bij. Je zou er zo soep uit kunnen eten zo schoon is de plee en Floortje is het helemaal met me eens.......
De WC borstel gebruik ik nooit in de toiletpot daar heb ik het oude afwasborsteltje voor. Toch is een WC borstel voor mij een belangrijk schoonmaak attribuut.
Alleen al  voor de lange steel die eraan zit en de harde borstel. De schroeven/doppen aan de zijkant pot worden ermee geschrobd maar vooral vlekken in het tapijt met de borstel behandeld. Beetje SUNSODA  op de vlek en met een bak water en de WC borstel aan de slag en de vlek verdwijnt als sneeuw voor de zon. Ik leg badhanddoeken op de plek en terwijl ik daarop loop wordt het vocht met het vuil als transport opgenomen...
 
Tip 3
De Kerststukken geruimd staat er niets op tafel en de commercie verwacht de klant in de tuincentra en bloemenwinkels.....Deze consumindermens doet daar niet aan mee. De magnolia in mijn voortuin snoei ik elk jaar rond deze tijd en eigenlijk mag dat pas in het voorjaar. Als je geen dikke hoofdtakken snoeit kan het prima rond deze tijd. Ik snoei steeds lage takken en kruisende takken en zet de takken in een grote kan met een stuk gaas erin. De houterige stelen schuin afknippen met de snoeischaar en behoorlijk diep inknippen
het liefst kruislinks zoals te zien op de foto. Het is de enigste manier voor de steel om vocht op te kunnen nemen. De takken in de gaasmazen blijven mooi staan waar je ze wil. De takken met knoppen zijn al een pracht om te zien en na enkele weken gaan de knoppen open en komt de bloem........ Prachtige lentebodes uit eigen tuin die weken staan en geen cent hebben gekost........

Mijn leventje....
In gemakkelijke werkkleding niet opgemaakt en mijn melkboerenhondenhaar op half zeven wilde ik geen boodschappen meer gaan doen en heb een warm winter linzensoepje gemaakt van de resten die aanwezig waren. Ui en knoflook fruiten en anderhalve beker linzen met twee liter water erbij. er was een gerimpelde paprika en een pittig pepertje. Een bosje lente ui en een bakje haricots vert.... Wat wortel en pastinaak uit de inkuil en uit de bloempotten op de vensterbank selderijgroen....... Drie bouillonblokken en een heerlijk pittig soepje op tafel binnen een half uurtje waar wentelteefjes bij werden geserveerd. Hoe je die maakt? Sneetjes bruinbrood door losgeklopte eieren met peper/zout slepen en in de koekenpan bakken.........
Ik ben geweldig trots op die metamorfose van de kast die nu mooier is dan ik hem kreeg. De benedenverdieping is weer helemaal uit de achterstallig onderhoud opgelopen door de drukke decembermaand. Het bijhouden is een peulenschil en neem ik nu elke dag een stukje keuken weer in groot onderhoud. Elke dag na de afwas een stuk tegelwand of de kasten. Het wordt automatisme en van al dat schoon kan ik zo blij worden.....
 
Annemiek