zondag 8 januari 2017

Mijmering 4 Gasfornuis duurzaam schoon, chaote, en lekker opruien.......

Beste mensen,

Van de mensen die je in je leven tegenkomt,
ben jezelf degene die het langst bij je zal zijn.
Zelfkennis bij de hand om bijvoorbeeld zelfredzaamheid te leren...

Annemiek.
 
 
4 Consumindermijmering 2017.
 
een gasfornuis duurzaam schoonmaken betekend lange tijd weinig onderhoud tijd en schoonmaakmiddelen hoeven in te zetten. Een waslaagje op het fornuis stoot vet en vuil af en is vuil met een veeg verwijderd. Wat een werk zal je denken maar dat is niet zo want de tijd doet het meeste werk....
 
start met in de avond voor je naar bed gaat de branders in een sopje te zetten. Warm water met afwasmiddel in een afwasbak, de branders erin zodat ze net onder staan en naar bed gaan.  De tijd weekt ingebrande vuil los en kost het verwijderen weinig moeite.
 
Alle knoppen van gasfornuizen kan je zo eraf wippen oude en moderne modellen, maakt niet uit. Zet de rand van een lepel erachter en trek maar. De knop kan in sop in de week gezet en het fornuis op de plaats waar de knoppen zaten veel gemakkelijker schoon te maken....
 
Zoals je ziet was er een ongelukje gebeurd met mijn wokbrander die onder de pit behoorlijk is ingebrand. Pure SUNSODA met een sponsje erop en laten weken.... De tijd en het schoonmaakmiddel maken het vuil zacht. Oké het is niet helemaal verwijderd maar grotendeels en volgende keer de rest. Ik ben tevreden met het resultaat en eis niet het onmogelijke van mezelf. Blijf tijdens het verloop van de klus bepalen of je nog een stapje verder gaat of stopt. Je lichaam vertelt je wel of je verder kan of niet. Morgen is er ook weer een dag en elke ochtend een uur aan een klus werken brengt hetzelfde resultaat dan in een keer drie uur. Tijd management weet je nog? Als je nu stopt, wel morgenvroeg weer verder aan de klus...en niet laten afweten.
 
Ik wilde verder en kon dat ook, mijn lichaam liet het toe. De vuurvaste glasplaat in de ovendeur werd losgeschroefd door twee schroeven los te draaien en de plaat eruit gehaald en met SUNSODA in de week gezet waar vuil zat ingebrand. Met de kokosborstel de kruimels uit de rubber rand geborsteld. Op een gemakkelijke manier kon de ovendeur schoongemaakt worden. De oven was van binnen al schoon, en blijft schoon door altijd kunststof duurzame vellen bak folie te gebruiken op roosters en bakplaten als ik vermoed dat iets gaat lekken....
 
De glasplaat weer in de ovendeur gezet en de deur dicht kon de afzuigkap met SUNSODA in het sop gezet. Je voelt het vet loslaten onder dit pracht hoge PH-waarde middel dat je zelf maakt en 18 cent de twee en een halve liter kost. Ik ben er lekker royaal mee. Onderdelen van aluminium van afzuigkappen niet met dit middel behandelen De meeste roosters zijn van aluminium en bij mij de achterwand tussen fornuis en afzuigkap. Soda oxideert op aluminium. Roestvrijstaal zoals fornuizen en afzuigkappen kan prima.
 
Terug naar het schoonmaken. Het vuil verwijderen en met schoon water de kap en fornuis afnemen, drogen en met een oude theedoek nadrogen.
Geëmailleerde fornuizen en afzuigkappen met auto was en een vochtige schone doek inwrijven en even later uitwrijven. Het spul heeft nu een waslaag en als je eenmaal per week de afzuigkap afstoft is dat voldoende schoonmaak. Als de kap weer plakkerig wordt dan met SUNSODA na de afwas even soppen en dat is zo gebeurd omdat het vettige vuil niet in kon trekken.
 
Randjes en gleufjes schoonmaken kan met een mes of steker rond een vaatdoek. De branders met staalwol schuren en door het inweken vraagt dit weinig moeite. De knoppen uit het sopje vissen en met een borsteltje schoonmaken of een tandenborstel. Afspoelen en afdrogen. Je kan ze zo in de gaatjes schuiven en valt de klus reuze mee, met groot resultaat.........
 
Tip 2
Miranda stuurde voor sinterklaas een pakje dat enthousiast door Floor de poes werd uitgepakt. Floor was vooral blij met het piepschuim vulmiddel in de doos waar ze dagen mee speelde. De chocolade kikker heb ik opgegeten en onderin het pakje lag de verrassing. twee Chayote vruchten. Voor mij totaal onbekend en volgens gebruiksaanwijzing heb ik ze op een donkere plek gelegd achter het overgordijn op een tafeltje in de logeerkamer waar het meestal schemerig is. Eenmaal per week kom ik even de stekgeraniums gieten op de vensterbank en bekijk de chayote waar uit een plooi een plantje moet gaan groeien. Het begin is er en ik zal het verloop delen in de mijmeringen. Zie link wat je allemaal met chayote kan doen en hoe hij groeit........
 
Mijn leventje....
Afgelopen jaar heb ik veel geleerd over zelfredzaam blijven en met weinig ingekochte huishoudelijke hulp uit kunnen komen. Door tijdmanagement in te zetten kan je heel veel.....Om te beginnen werd veel overtollig spul uit mijn huis afgevoerd. Wat je niet hebt hoef je niet schoon te maken... Een mens denkt veel nodig te hebben en kan met weinig uitkomen. De commercie praat ons belachelijke zaken aan om ons maar geld uit de zak te kunnen kloppen.

Een senseo apparaat hoef je niet als een steelpannetje en een filter op een beker of thermoskan in evenveel tijd koffie brengt. Vers gezet van bonen koffie die ik maal in de ouderwetse elektrische wand koffiemolen van DE. is goedkoper en lekkerder koffie dan met zo'n pad. Een voetbadje of kruidenknipschaar een tosti ijzer...je hoeft het allemaal niet. Tosti maken kan in de koekenpan en kruiden knip je met een gewone grove keukenschaar waar je ook nog groente mee kan knippen... Een bubbel voetenbadje staat in de weg. je voeten een keertje in de week zetten kan in een oude afwasbak tijdens reclame kijken op TV over onnodige prul kopen.

Kattenspeeltjes zijn gedroogde bonen in peul en een sok met een prop papier erin al of niet aan een elastiek aan de deurklink.  Een lege doos waar Floor de poes in en uit kan en gedroogde korenaren heb ik ontdekt. Verder is Floor gek op pakjes uitpakken dus pak ik die in en zij weer uit. steeds weer hetzelfde pakje want ze weet wat erin zit om mee te spelen. Dat is wat spullen betreft en mijn lijst is heeeel lang zoals je wel vermoeden zal. Allemaal hergebruik en geen overtollige troep die weer schoon moet blijven....of schoon gemaakt........
 
Toen ik niet meer bukken kon en de hoeken schoonmaken minder werd kreeg ik van WMO huishoudelijke hulp maar daar was ik niet blij mee... Wisselend hulp waarvan de thuiszorg bepaalde wie er kwam en ik een DING was geworden met een dossier, wat verzorgt moest worden en raadde MEN me aan in een flat te gaan wonen, misschien met een geranium op de vensterbank? Er kwam een blaag van 21 op de stoep die belerend met me sprak en me “mevrouwtje” noemde. Er is nog een hoorzitting geweest door mij aangevraagd om steeds dezelfde hulp te mogen houden. Tijdens die zitting werd ik erg onfatsoenlijk en kleinerend behandeld en heb ik WMO achter me gelaten. Ik hoefde geen hulp van de gemeente meer....Ik heb jarenlang een heerlijke hulp zelf betaald die eenmaal per twee weken enkele uurtjes kwam.  Ze is nu al een hele tijd ziek en komt af en toe wisselend iemand helpen wanneer het nodig is in tuin hofje of in huis en dat is voor het zware werk zoals het spiraal optillen van mijn bed, het vloerkleed erin of eruit, meubels versjouwen en in hoeken dweilen als ik zelf de vloer in de week heb gezet en het vuil alleen maar opgenomen hoeft te worden. De hulp zoek ik uit en hoelang maak ik uit.

Ter waarde van het vroeger betaalde uurloon krijgt hij of zij cadeaubonnen van bijvoorbeeld de PLUS. Die hoef je niet op te geven als inkomen en is fraude plegen niet aan de orde...Als je maar af en toe hulp vraagt is dat geen probleem. Je zou voor de mevrouw of meneer ook kunnen koken in ruil voor huishoudelijk werk maar dat gaat me te ver en doe ik alleen met vrienden. Je moet de regels in acht nemen en die zijn soms vreemd.  Een vriend mag twee nachten bij je blijven slapen per week zonder als inwonend gezien te worden. Als je niet alleen wil wonen zou je drie vrienden per week kunnen nemen..... Vrienden op bezoek die niet blijven slapen mag wel en met een minnaar/vriend kunstjes uithalen kan immers ook overdag nietwaar...maar dan moet je niet opeens de lamellen overdag dichtmaken zoals ik altijd deed. De overburen wisten dan hoe laat het was.

Nog een ergernis die door mij inmiddels als humor wordt gezien? De regiotaxi die ik kreeg toegewezen van de gemeente, waar ik overigens wel blij mee ben. Ik maak er zo weinig mogelijk gebruik van, maar soms moet het even als het een tijdje zeer slecht gaat. Als ik een rit reserveer is de mogelijkheid om gebeld te worden als de taxi binnen enkele ogenblikken arriveert. Je hoort dan een tekst: “Doe u jas aan, pak u tas, houdt gepast geld en uw pasje bij de hand.” Of je zo op de deurmat moet gaan staan met uitgestoken hand met geld en pasje weet ik niet meer, dus misschien is deze tekst binnenkort voor mij ook nodig?

Doet me weer denken aan die mevrouw in Brunssum die incontinent is en tweemaal per week een onderbeurtje krijgt van een meneer van de thuiszorg en eenmaal per week geholpen wordt met douchen. Als het onderbeurtjes/dag is wordt er gebeld op wisselende tijden ( dus wachten geblazen)  en trekt mevrouw de panty en directoire naar beneden en wordt het pruimpje gewassen en gedroogd waarna meneer weer verder gaat naar de volgende klant.... Welk gesprekthema je tijdens het pruimwassen zou kunnen nemen? De gladde wegen misschien? Verder is er een zieke mevrouw in consuminderkring 38 in ons consuminderhuis die met een rollator loopt. MEN vind dat mevrouw best reclame kan rondbrengen en dat heeft ze lange tijd gedaan.....met de rollator en als ik haar zag lopen brak mijn hart..... Genoeg gezeurd en ben ik wederom afgedwaald maar wel met humor nietwaar en zelfspot relativeert.....Maak iets moois van de regels die je maar hebt te nemen en blijf in ieder geval zelfredzaam door teveel spul te lozen en je eigen regisseur te zijn........Ik blijf je wel aanmoedigen tot ik 120 ben of zo.......
 
Annemiek