zondag 29 januari 2017

Mijmering 12 Tips in huis en tuin en zaaien

Beste mensen,

Humor... de gave om, om het leven te kunnen lachen
is even belangrijk als de liefde...

Annemiek.
 
12 Consumindermijmering 2017.
 
Tip:
Binnenshuis zaai ik verder met het aanrecht als oppottafel. Nog enkele bakjes tuinbonen die na het inzaaien buiten onder het afdak worden gezet. De zaaibakjes  in een bigshopper waarin eerst een laagje hooi komt. Daarop het bakje of bakjes en rondom de bakjes hooi. De bigshopper omvouwen tot bakhoogte en een glasplaatje erom met wat klinkertjes. De bigshopper eventueel wat optrekken waar het kan. Lekkere broeikasjes als de zon erop schijnt........Ingezaaide tuinbonen nooit binnenshuis zetten. Andere bonensoorten pas zaaien in april of mei.
 
Binnenshuis op de vensterbank staan twee ingezaaide bakjes met tomaatjes en een met paprika afgedekt met glas of plastic kunnen de zaadjes kiemen. Op een bakje waar gemiddeld 28 rolletjes inzitten komt 2 dl water oftewel een glas water direct na het inzaaien gelijkmatig verspreid.  Dat is voorlopig genoeg tot de plantjes opkomen.
 
Eerst in bakjes zaaien en dan verspenen is voor mij te secuur en druk ik de stengeltjes plat en breek worteltjes door mijn slechte motoriek. Daarom zaai ik in closetrolletjes en hoeft niet te verspenen.  Het heel fijne zaad met pincet zaaien lukt ook niet maar hierbij de tip. De zaadjes op een bordje strooien en met een natte vingertop twee paprikazaadjes opnemen en in de aarde afvegen..... Deze manier lukt natuurlijk met alle fijne zaad. vorige jaren zette ik de bakjes voor het achterraam omdat het zo slordig staat aan de straat, maar daar heb ik ook geen boodschap meer aan. Aan de straatkant is meer zon en kiemen de zaadjes beter als ik overdag weg ben en de verwarming uit... is zon wel een voordeel voor warmte minnend zaad. Er zijn elektrische vensterbankkasjes en dat gaat me allemaal te ver net als kassen en tunnels. Op een simpele manier moestuinieren zonder toeters en bellen lukt ook weet ik inmiddels. Je kan nu ook al sla zaaien maar die moet later buiten in een koude kas worden opgekweekt........ Teveel werk en omkijken? Zaai dan pas in maart in de volle grond....
 
Tip 2
Misschien heb je de magnolia tip gemist direct na de feestdagen... Het tuincentra vaart wel bij planten en bloemen kopende klanten om de gaten in huis op te vullen na de Kerst. Enkele takken snoeien van de magnolia brengt de lente gratis in huis. Snoei kruisende en/of lage takken en snijdt ze diep in zodat de houterige takken goed water kunnen opnemen. Zoals je ziet bloeien de takken en het is een pracht op tafel. Het kan ook nu nog....
 
Tip 3
De volle eierschalen vergiet wordt leeg gemaakt door de eierschalen te vermalen tot kalk in de keukenmachine. De lege vergiet weer buiten in de border. De kalk werd verstrooid op het deel moestuin wat het meest zuur is. Mest komt daar dit jaar niet in omdat de aarde wat over bemest was zag ik door de grote bladeren groei en de kleine kooltjes en bietjes enz.... Dit stukje moestuin wordt ook niet omgespit en ga ik mulchen..... http://rauwdouwers.nl/mulchen/ Na het inzaaien komt een deel van de halfvergane compost uit de compostbak op dit stukje aarde.
 
Tip 4
Na sneeuw kwam de regen en de plastic schaal in de vogelvoerhanger kreeg rondom gaatjes met een verhitte breinaald. De breinaald op een gaspit verhit smelt de gaatjes van onder naar boven zodat aan de bovenkant schaal geen braampjes ontstaan. Dat bevorderd snelle afvoer hemelwater dat op de schaal valt. De ochtend na de regenbuien bleek de tip te werken. De vogels gaan op deze plek ( in een boom) beter aan het voer. Onder het afdak was niet zo aantrekkelijk voor de gevederde vriendjes........
 
Tip 5
De decoratieve pompoen met viooltjes is nu tot snot bevroren en het kluitje aarde met viooltjes en mos werd in een nieuwe pompoen gezet. Ik heb even gewacht tot het in de nachten niet meer vroor maar kan zomaar weer komen..........we zien wel en er is nog pompoen.
 
Tip 6
Een postelastiek om de stekker van kleine elektrische apparaten zoals sinaasappelpers of moulinex houdt de kabels rond het apparaat. Gemakkelijk in keukenkastjes...
 
Tip 7
Een bleekselderij uit de super wordt per stuk berekend en neem je natuurlijk de zwaarste mee. De groente blijft maanden goed als je hem met de kont in een beker water zet op de vensterbank. Er komen wortels aan de plant. Elke week het water vernieuwen en als alle stengels zijn verbruikt zet je de plant in een pot met aarde op de vensterbank. Tegen die tijd heeft hij meerdere wortels en brengt gratis bladselderij voor soep en cup a soep. Cup a soep maak je van wat verknipt blad en een kwart bouillonblokje in een beker kokend water....
 
Tip 8
Afwasmiddel bijna op? Of dressings en sausen in fles of flacon? Zet maar op de kop in een afgeknipte hoge plastic fles en de tijd doet de rest om het onderste uit de kan “eh flacon” te halen.
 
Tip 9
Je ziet op mijn aanrecht een flaconnetje afwasmiddel op de kop en daarnaast een hergebruik flaconnetje met SUNSODA gebruikt als allesreiniger werkt het beter dan welke allesreiniger dan ook. De Flacon handzeep daarnaast bevat ook SUNSODA want de mens wil bedrogen worden en zeep is zeep. SUNSODA niet voor de afwas gebruiken.... dat werkt niet.
 
Tip 10
Voor moeders van kinderrijke gezinnen met een voorkeur voor dure merk shampoo de volgende truuk... Driekwart lege flacons bij vullen met goedkope doucheschuim van eigen merk KRUIDVAT of zo. De geur van het dure blijft toch wel aanwezig. Een half lege doucheschuim flacon met water bijvullen en flink schudden werkt ook.......
 
Tip 11
De chayote heeft een merkwaardige kiemstengel gekregen die rond groeit en eraan trekken zou breuk betekenen. Ik heb de chayote in een pot aarde gezet op de vensterbank aan het licht. Ik hoop dat de stengel recht trekt en als Miranda meekijkt kan ze me misschien vertellen of de chayote verder in de aarde moet? Mooi deze groente van de Azteken.... Nu nog aan krijgen en buiten laten klimmen in de moestuin......
 
Mijn leventje...
Zaaien binnenshuis betekend dat je in het vroegste stadium van de plantjes bescherming bieden kan tegen kou en duiven die jonge blaadjes wel lusten. Voor zaaien kan de oogst vervroegen maar het meest telt voor mij de zorg en bescherming. De eerste tomatenplantjes komen al op en omdat de aarde in de rolletjes best vochtig is gaat de plastic eraf en kan wat vocht verdampen. De zon schijnt nu op de bakjes en komt het goed ook zonder elektrisch verwarmde zaaibakjes die geld kosten en in de weg staan het hele jaar. Als de aarde droger wordt en wat vocht nodig lijkt ga ik sproeien met sprayflacon. Water gieten doe ik nooit op kiemend zaad en jonge plantjes..... want we willen stevige planten met korte stengels dus begint harden al vanaf de baby tijd bij de plantjes....
 
Omdat ik met tijdmanagement werk, twee uren werk half uur pauze kan ik heel veel verzetten en Floor weet al heel goed wanneer er pauze is.... Dan wordt ze geknuffeld en lees ik in het grote boek met illustraties uit 1940. De reclames zijn lollig en de verhalen kostelijk en dagelijks worden meerdere halve uurtjes doorgebracht met het boek...... Ieder zijn/haar eigen sprookje nietwaar.......
 
Annemiek