maandag 23 januari 2017

Mijmering 10 Luxe peperkoek bakken en de was droogvriezen...

Beste mensen,

Het beste moment om uit te rusten is
als je daar geen tijd voor hebt.

Dat noemen ze lief zijn voor jezelf...

Annemiek
 
10 Consumindermijmering 2017.
 
Tip.
Al eens van droog/vriezen gehoord? Als de stoep droog is droogt de was..........en de stoep was droog. In een dag heb ik twee machines was gedroogd tussen 9 en 17.00 uur. De was iets klam naar binnen en het nadrogen was binnen een uurtje gebeurd op stoelen en bankjes.......
 
Tip 2
Ik ben gaan container diven in de olie container van de PLUS. Kannen vol hergebruik frituurolie oftewel vloeibaar vet heb ik opgedoken. De wilgenwand tegen de afrastering werd ermee ingesopt. De schermen staan al langer dan tien jaar en nog geen houtje gebroken. Het is leuk werk en de schermen zijn heel wat mooier dan plastic zeil. De windschermen laten iets wind door en filteren de zon. Bovendien is het natuur.......
 
Aan de stroom frituurolie komt geen einde dus sop de bielzen maar ruim in en de niet geverfde planken van het hekje. De tenen manden en de oppottafel die jaren langer meegaan als ze waterafstotend zijn gemaakt met de olie.....
 
Tip 3
Zelf peperkoek maken met walnoten en dadel vulling is een fluitje van een cent. Je hebt niet eens een mixer nodig en ook geen weegschaaltje. Het beslag maak je met een houten lepel en het recept is als volgt:
 
Ingrediƫnten luxe peperkoek.
 
1 beker bruine basterdsuiker
3/4 beker water
1 beker stukjes walnoten
anderhalve beker bloem
1 zakje bakpoeder
210 gram dadels zonder pit
ik had 150 gram en heb een handje rozijnen erbij gedaan
2 theelepels pimentpoeder
50 gram boter
1 ei.
 
Werkwijze:
Meng de basterdsuiker, in stukjes geknipte dadels, de rozijnen, de boter en het water in een pannetje en breng langzaam aan de kook. Laat afkoelen... Meng de stukjes walnoot met een geklutst ei in een kommetje. In een grote kom de bloem bakpoeder en pimentpoeder mengen met de walnoten en de inmiddels afgekoelde inhoud van het pannetje. Roer met de houten lepel en bekijk of het beslag de dikte van cakebeslag heeft. Er kan eventueel een beetje bloem bij. Het beslag in een ingevette langwerpige cakevorm scheppen die ik niet had. Een vuurvaste schaal doet het ook. In een voorverwarmde oven op 180 graden in ongeveer 50 minuut garen. De peperkoek uit de vorm nemen en af laten koelen. De peperkoek in plakken snijden en besmeren met boter...
 
Mijn leventje...
Ik heb afgelopen weekend de tuinrubriek geschreven voor GENOEGmagazine. Schrijven over de lente midden winter is niet eenvoudig.  Eerst de foto’s maar eens uitzoeken en kom ik langzaam in lente sfeer. In de wollenwinterwoonmantel aan de PC krijg ik bijna last van een hittegolf als ik maar niet naar buiten kijk waar de winterse sneeuw niet wijken wil door de vorst. De handdoeken aan de lijn waaien stijf heen en weer en je zou een handdoek zo rechtop kunnen zetten. Gaandeweg wapperen ze soepeler als het vocht eruit is gevroren. Vriesdrogen noemen ze dat en de fabrikant doet dit met groente voor de vriezer om de groente los te houden denk ik. Geen was

zo fris dan droog gevroren en brengt me een stukje terug in de tijd. Vlekken die niet uit de luiers gingen werden op de bleek gelegd in de sneeuw met een klont sneeuw op de vlek. Ik zie het zo voor me........ Winters weer.... ik ben er blij mee want de natuur maakt korte metten met jong grut van slakken en andere diertjes die wel erg talrijk werden. Overbuurvrouw op de hoek wist dat ik van diertjes hou en ze trof na een regenachtige nacht Floortje aan op de stoep die met een kikker speelde tussen honderden slakken met huisjes op de rug. Tja.......op een gegeven moment heb ik het vangen van slakken en aan de bosrand brengen gestaakt. Ze mochten alles opeten wat ze ook hebben gedaan op wortelloof na aardappelplanten, prei, uien en pastinaak. Die blieven ze niet........en ik wel.
 
Annemiek