zaterdag 24 december 2016

Kerstgedicht en dankwoord.....


Vrede

 

Vrede is de weg naar huis in de schemer,

De stilte van het weggetje binnendoor

Het kind in mij dat de kaarsjes aan mag steken.

En de vechtlust en humor die ik nooit verloor…

 

Vrede is gelukkig zijn met weinig…

Na een periode van ziekte weer op de fiets.

Floor de poes die een zoentje meegeeft

Wat je echt blij maakt…kost helemaal niets…

 

Vrede is een lichtje in het diepste duister,

Een luisterend oor van een goede vriend.

De eindjes weer aan elkaar kunnen knopen

en de rust krijgen die je daardoor verdiend...

 

Vrede is wat kerstgroen en een kaarsje,

een boek, een woonmantel en een warme plaid.

Groenten uit je eigen moestuin

en zelf geteelde kruiden voor de thee...

 

Vrede is blij zijn met wat er is gebleven,

gezondheid en een dak boven je hoofd.

Kijken wat je nog kan en niet wat je hebt verloren.

En een aantal dromen waarin je gelooft.....

 

Vrede is een Kerstlied door de wind gedragen,

en in ogen lezen wat een mond niet zeggen kan.

Een bed een bank en een kerstboompje brengen

en de ellende van een mens een einde vond…

 

Vrede is zilverdraadjes in levens tapijtjes weven

die schitteren in alle grijs en zwart.

Hand in hand in een kring rond de aarde.

Samen zijn in donkere nacht…

 
 
Annemiek.
 
 
De laatste bigshoppers zijn uitgegeven en blijven nog enkele shoppers voor de komende week want crisis blijft. De vriezer is leeg gemaakt die vol zat met vlees vis en gebak. Het hoeft maar bij de mens in nood te zijn. Wat is eenmaal per week een tas voedsel mogen ophalen als je gezin vijf mensen telt en geen geld binnenkomt de komende maand. Wat is dan een krop sla en een pak melk. Dan geef je voor elke dag voedsel mee en heb ik deze laatste dag voor Kerst samen met Roel en Theo de mensen overladen en de blijheid was groot........
 
Soms komt de humor om de hoek kijken die relativeert de ellende.... Er was een mevrouw met een taalbarrière en stond ik een koe uit te beelden door in het magazijn bij de vriezers te staan loeien. Het geluid van een kalkoen ken ik niet dus heb ik eens aan mijn hals geplukt. En welk geluid schapen en geiten maken weet ik weer wel dus leek er een kudde in het magazijn te huizen. Wat een grote dankbaarheid toen vriezers en kratten leeg waren, maar het kan ook anders.....
 
Een gezin in een leeg huis..... een echtpaar met twee kinderen en een bed. Daar sliep de dochter in... en de rest  van het gezin lag op dunne matrasjes op de vloer waardoor de zoon een longontsteking opliep. Het consuminderhuis zit behoorlijk vol mooie spullen dus heb ik vanmiddag samen met Roel en Theo tijd gemaakt om nog een inboedel te kunnen brengen.... Meneer in nood kwam zelf uitzoeken wat hij wilde hebben...... Alles was te oud en niet de kleur en werd afgekeurd. Meneer vertelde dat zijn vrouw alleen wit en IKEA wilde. De meest prachtige bedden werden niet goed bevonden en ben ik in vijf minuten klaar met meneer. Hij mocht gaan.....en vroeg ik hem vriendelijk het pand te verlaten. ik vertelde hem dat hij terug mocht komen als hij lang genoeg op de grond had gelegen.......
Zo ben ik ook.......een tweede kans geven als de kapsones voorbij zijn........
 
We zijn nog een pakket gaan brengen.... naar een echtpaar dat geen kerst viert omdat meneer zeer ernstig ziek is. Even laten weten dat je aan ze denkt en meeleeft en dat betekend veel.....en liep de middag ten einde ....De laatste loodjes leg ik meestal af met collega en vriend Theo....en wordt het consuminderhuis gesloten tot tweede Kerstdag als we de uiterste datum spullen weer mogen ophalen bij de supers........
 
Kerstavond aangebroken wil ik jullie allemaal bedanken voor alle giften en goede gaven waar we zo heel veel mee konden doen. Ontroering en dankbaarheid troost hoop en liefde hebben we mogen ontvangen en doorgeven. Er is nog wat over van de giften waarmee we ons winkeltje weer kunnen vullen met basis boodschappen en nog wel een tweede keer....... Crisis komt immers ook in januari en februari en komt de Kerstman opeens op 5 maart of zo. Daar kan ik niet genoeg dankbaar voor zijn en na alle leed en blijdschap verhalen start ik over enkele dagen gewoon weer met de bekende mijmeringen........maar even rust en wens ik alle mijmeringfans fijne Kerstdagen en een goed gelukkig 2017 met een goede gezondheid en vooral liefde van en voor elkaar.....
 
Annemiek