dinsdag 15 november 2016

Mijmering 134 Pompoenmarmelade, billenwarmers beenwarmers en colletjes voor nop.

Beste mensen,
 
Men moet hooien als de zon schijnt
en billenwarmers maken als het vriest...
 
Annemiek
 
134 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
Pompoenmarmelade in de voorraadkast is een grote rijkdom. De marmelade is multi inzetbaar. Op brood beschuit in de yoghurt op ijs maar vooral als taartenvulling crumble vulling en om te mengen met abrikozen uit blik. De abrikozen in stukjes knippen en het sap binden met aardappelzetmeel. Met een pot pompoenmarmelade mengen en je hebt een heerlijke vulling voor kruimeltaart. De bik abrikozen iets kleiner dan literblik is gemengd met de marmelade voldoende voor een mega grote taart. We hebben de kosten berekend van een pot pompoenmarmelade en dat is 22 cent per pot. De pompoen is gratis en ze groeien op elke grondsoort als je de zaden maar voor/zaait binnenshuis eind maart om als plant na half mei in de volle grond uit te planten. De planten klimmen zelfs tegen hekwerk op of bonenstaken als je ze opbind. Langs vaste planten in de blommentuin en tussen groentebedden op het stoepje ( de ranken) en op de composthoop. Ze leggen liefdevol blaadjes op rommel en onkruid en de bloemen zijn een sprookje.......
 
De pompoen die ik gebruikte was een volmaakte muskaatpompoen. Zacht zoet en grof van structuur dus elke zaad wordt bewaard om weer te zaaien in maart. De zaden werden afgespoeld en te drogen gelegd onder de kast in de woonkamer. Als ze droog zijn worden ze met papier en al gestapeld op de hoge kamerkast om na te drogen. In februari komen ze in open conserven potten. Natuurlijk beschrijven op het droogpapier ( en de potten) wat het is........
 
Terug naar de pompoen...
In stukken gesneden en van schil ontdaan werd drie kilo schoongemaakte pompoen afgewogen en met anderhalve liter sap van sinaasappel in een grote pan aan de kook gebracht. Er moet nog ruimte zijn in de pan. Natuurlijk is het sap niet zo geweldig maar voldoende. Als je het heel lekker wil maken kan je pers sinaasappels uitpersen tot je anderhalve liter hebt. Dat is een stuk duurder maar op de markt wellicht? Of half/half? Als de pompoen gaar is de blender erdoor en tot moes malen.......
Je hebt dan vier en een halve liter prut. De pompoen en het sap samen. De geleisuiker is 2: 1 dat wil zeggen op twee pond ( dus een kilo) een pond/pak geleisuiker. Dat is op deze hoeveelheid vier en een half pak maar ik doe er vijf in omdat ik graag dikke marmelade wil hebben. Duidelijk kan ik het niet schrijven dacht ik. De pompoen prut met de geisuiker weer aan de kook brengen en drie minuut aan de kook houden. De marmelade kokend heet in schone potten gieten en de deksel erop. Ik gebruik daarvoor de vuurvaste theekan. Die doop ik zo in de pan en veeg hem af aan de rand van de pan. De potten een dagdeel op de kop zetten. Gebruik nooit andere geleisuiker 3:1 blijft niet zolang goed en 1:1 is veel te zoet. De marmelade zijn pracht cadeautjes voor kerst. Een paar potjes ( met landelijk stoffen dekje) in een mandje met hooi en wat gedroogde zaden in een mooi zakje erbij met de zaai instructies. Je zou een klein pompoentje erbij kunnen doen voor soep met het recept.... Kost geen kneup en oh zo origineel..........
 
Een billenwarmer beenwarmers en colletjes..........
Heb jij ook zo’n leuk kort winterjasje en blauw bevroren billen als het vriest? Heb jij ook altijd blaasontsteking in de winter en een bevroren doosje? Met de volgende tip komt daar een einde aan.....
Er is eens een tijd geweest dat heren coltruien in de mode waren. Onder een colbert sportief en chiek draagt geen mens ze meer maar je kan er echt je slag mee slaan en billenwarmers maken. Op de scooter mag het zelfs een wollen trui zijn als je maar twee truien hebt ongeveer van dezelfde maat. XL of zo want de buikomvang moet een soort rokje worden die je over je kleding trekt. Je korte jasje erover en het lijkt of je een lange trui aanhebt. Op een scooter trek je het “rokje” dus de billenwarmer over je knieën.
 
Hoe maak je een billenwarmer:
Knip de mouwen van de trui af en de col en de schouders open. Je hebt nu een rechte bovenkant. Doe met trui twee hetzelfde. Stik de zij naden door waar de mouwen zaten zodat je een soort rokje hebt. De zoom van de trui is de onderkant. Naai de bovenkanten van de “rokjes aan elkaar... daarvoor moet je ze in elkaar schuiven met de rechtse kant op de rechtse kant tweede trui. Dicht stikken en keren. Trek altijd aan de stof als je naait anders breekt de draad bij het aantrekken van de billenwarmer. Naai een tunneltje bovenaan en laat een stukje open waar je een elastiek door kan rijgen of een koord. Wat je maar wil. Je kan de billenwarmer optrekken tot boven je borsten of tot in de taille of heupen waar maar behoefte aan is. Zo kan je de billenwarmer langer of korter maken. Trek het ding uit samen met je jas en vergeet hem niet weer aan te trekken want het is een geweeeeeeeeeeldig attribuut waar je niet meer zonder kan. De colletjes heb ik met zigzag afgewerkt en trek ik zo aan als het erg koud is zomaar onder een jas. Twee kan ook als je gaat schaatsen of zo...... De mouwen heb ik op dezelfde manier in elkaar genaaid als de billenwarmer en zijn beenwarmers geworden. Mooi setje op de fiets. Dezelfde “trui”onder je jas uitkomen als de beenwarmers. Weten ze veel dat het eigenlijk twee herentruien waren.......
 
Mijn leventje......
Nu heb ik een beenwarmer aan om te testen of die dingen echt warmer zijn. Ik heb de billenwarmer niet meer uitgedaan en zit ermee aan de PC. Wat een heerlijkheid. Een klein vrouwtje heeft van een wollen herentrui een lange rok. Dat haal ik niet met mijn 1.76 meter maar de billenwarmer in de taille komt hij toch over mijn knieën. Zwart is de beste kleur want dat staat overal bij. De ene kant is grijsblauw en kan weer op jeans dus je kan wisselen. Ik heb alweer een ander ideetje maar dat zien jullie later wel..........De billenwarmer kan natuurlijk ook door mannen gedragen worden al hebben die meestal minder bil.
Op die strakke dunne jeans broekjes en al die niets voorstellende leggings toch een heerlijkheid die warmers lijkt me zo.....
 
Annemiek in de gloria. Waar zou mijn zoon dat uitvinden van hebben?