zondag 14 augustus 2016

Mijmering 95 reifkoekjes van courget... poten en zaden oogsten...

Beste mensen,

De mens is meer dan een stukje materie
een mens is geest in een bezield lichaam
en soms is een geestelijke aardbeving nodig
om duidelijker te kunnen zien waar je staat....

Annemiek.
 
95 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
Er stonden wat gedroogde stengels in de tuin met zwarte bonen eraan..... de zaad tuinbonen en warempel bijna vergeten te oogsten. Een leger slakken is erover heen gekropen maar de gedroogde bonen in de peul zijn helemaal intact. Zaaibonen die in januari weer gezaaid worden voor oogst 2017.
 
De melde zit in het zaad en als de zaden zalmkleurig worden mogen ze naar binnen om verder ergens opgebonden te drogen. Melde geeft binnen een jaar oogst en zaad. De chioggia bietjes doen daar twee jaar over.
 
De chioggio planten die doorgeschoten dit tweede jaar bloem en zaad kregen worden dagelijks bekeken. De bruine rijpe zaadkorrels zijn goed. Door met twee vingers langs de stengels te schuiven (met een opvangbakje eronder) laten de rijpe zaden los...... net voor ze door de wind worden meegenomen.
 
Het wondertje van dit jaar is wel de sier\erwt die gewoon tussen de klinkertjes is opgekomen en langs de paal van het afdak is opgeklommen waar ik hier en daar de stengels vastbond. Af en toe gooi ik een klets water op de klinkers waar de stengel ontsprong.
 
De jonge andijvieplantjes zijn aan gegaan en kregen vanaf het poten twee dagen water. Daarna moeten ze zelf grondwater zoeken en worden daar sterk van. Ze hebben de tijd net als de sla boontjes ernaast. Tijd van groeien brengt meer smaak en maakt het grote verschil met voortgedreven waterige groente die in de super te koop is.
 
Het stuk courgette geel en groen wat nog in de koeling lag werd tot reifkoekjes verwerkt. Zoon Samir die even langs komt en Theo die administratie af komt geven eten van de berg reifkoekjes mee en wordt alles schoon opgemaakt.
 
Recept courget reifkoekjes.
Ingrediënten:
1 courget
1 ui
beetje bloem
peper/zout
1 ei
zonnebloemolie
 
De ui snipperen en de courget raspen met schil en zaad. Zaad is goed voor de stofwisseling. Peper/zout toevoegen en het ei. Met je handen alles mengen en de nodige bloem toevoegen tot de substantie wat dikker is. Olie in de wok en hoopjes courget verdelen. Op hoog gas de koekjes dicht smoren en losmaken van de bodem door de wok te bewegen. De koekjes omkeren en op laag gas garen.
 
Mijn leventje...
Ik maakte een stukje voortuin onkruidvrij wat op de planning stond. Koolraapjes voor de herfst oogst komen op die plek en Samir maakte op mijn aanwijzingen pootgaten en de planten werden gepland. Wat water erbij en droge aarde rond de plantjes geharkt zodat het vocht niet verdampt. Twee dagen krijgen de plantjes water en moeten het verder zelf doen. Het zaaibed van de gele koolraap werd geruimd omdat daar spruitkool komt. De mini koolraapjes die aan de plantjes zitten worden geschild en in stukjes gesneden. Even afkoken en in de vriezer voor in gevulde boerenomelet met tuinbonen champignons en erwtjes. Net ingevroren rammel ik met de zak en vriezen de blokjes niet aan elkaar. Dat noemen ze los ingevroren.
 
Ik heb door mijn handicap geleerd te vragen en dat gaat me goed af tegenwoordig. Mijn zoon heeft een hekel aan tuinieren maar wil best iets voor me doen. Met een steel van de schoffel maakte ik een richeltje en gaf aanwijzingen hoe ver de plantjes van elkaar af horen te staan. Omdat de wok voor de reifkoekjes al op het gas stond gaf ik Theo aanwijzingen de reifkoekjes te keren en verder te bakken. Er stond ook nog water op voor de koffie die even later door Samir werd gezet. Een mini maaltijdje delen op het hofje en een diepgaand gesprek met z’n drie. Even was mijn zoon weer vier jaar en ging bij buurman Theo  “op bezoek” die in die tijd onze buur was. Het vertrouwde bracht openhartigheid en nog meer bewustwording bij mijn zoon die onderweg is naar zichzelf. Kostbare momentjes tijdens een zondag namiddag omzoomd met een gouden randje....
 
Annemiek