dinsdag 9 augustus 2016

Mijmering 93 courgette salade en tipjes van elastiek...


Beste mensen,

Leef zonnig en vrolijk
en zing op de fiets door de straten....

Annemiek.
93 Consumindermijmering 9 augustus 2016.
 
Tip.
Met die dikke post elastieken die je nog steeds op straat vind als de post is geweest kan je heel wat. Zie foto om alle loshangende kabels van o.a. mixer en moulinex en nog veel meer......
Span elastieken tussen grepen of knoppen van dubbele deurtjes waar kinderen niet in mogen komen in badkamer en keuken.
Glijd de snijplank steeds weg? Elastiek om de uiteinden
Garenklosjes met een dun elastiekje, om afwikkelen van de draad te voorkomen.
Stootkussentje en antislip voor de afstandsbediening. Een brede elastiek om beide uiteinden.
Een elastiek van boven naar beneden op een open verfblik. De kwast afvegen kan aan de elastiek en niet aan de rand van het blik waar verf in de groef gaat zitten.
Verf in de groef loopt langs het blik en als de deksel gesloten wordt spat het overal heen.
Ongemerkt wat aangekomen? Een klein elastiekje door het bovenste hemd knoopsgat en om het knoopje. De stropdas erover heen en geen mens die het ziet.
Hetzelfde met een broek of rok al zou ik daar een dikker elastiekje voor nemen of zo’n haar elastiek voor paardenstaarten.
Elastiekjes om plastic doosjes om het deksel te verankeren en om een lepelsteel die daardoor niet meer in de kom zakt.
 
Tip 2
De plantjes van winterbloemkolen van de markt krijgen eerst een tussenstation in potjes om te groeien. Een plantje had een bekneld steeltje en kreeg steun tussen drie stokjes waardoor de stengel zich wellicht weer herstelt weet ik uit ervaring. De plantjes hebben eerst een dag in water gestaan om de wortelkluitjes te vullen met vocht. Er kwam nog potgrond bovenop de kluitjes in de potjes en kunnen ze groeien.
 
Tip 3
Recept courgette salade als bijgerecht voor vier personen of hoofdmaaltijd voor een persoon
 
Ingrediënten:
2 baby courgettes geel en groen.
Die had ik niet dus heb delen van grotere courgettes genomen.
3 flinke takjes verse munt
1 half rood pepertje of 1 kleintje
1 citroen
4 eetlepels goede olijfolie
peper/zout
1 bol mozzarella
 
Werkwijze: De munt wassen en van de stengels rissen, de peper open snijden en van zaad ontdoen. Peper en munt op een snijplank leggen en bestrooien met geraspte citroenschil ( ongeveer de helft van de schil van 1 citroen). Munt en peper heel fijn snijden en overhevelen in een diep bord of lage kom. Het sap van een halve citroen en de olijfolie toevoegen met peper/zout. Alles omroeren en linten van de courget schaven met de kaasschaaf. Van baby courget is het mooiste... dan zijn de slingers niet zo breed en lang. Leg de courgetslingers op de dressing en de in stukjes gesneden mozzarella daar bovenop. Net voor het aan tafel gaan de salade pas mengen. Uiteindelijk heb ik de slingers met
een schaar doorgeknipt in de kom. De courgettes bleken te groot en daardoor de slingers ook, maar de smaak? Bijzonder goed en apart. Bovendien hartstikke gezond. Ik heb de salade met een broodje gegeten als maaltijd en de rest dressing met het brood op gesopt. Zomerser kan het niet zo heerlijk...
Mijn leventje....
Het lijkt of de zomer nu pas echt start. Mijn lievelingstemperatuur is rond de 20 graden want ik hou niet van te warm. Vroeg in de ochtend het hofje zien ontwaken geeft energie. Hier en daar wat bijwerken en vooral bewonderen. Vandaag de bonenplanten uittrekken die de laatste oogst gaven en kan de andijvie op die plek. De zonnebloemen van Jo groeiden tot het dak van het afdak en de vogels zullen blij zijn met de zaden al wil ik ook een paar zaden voor volgend jaar. De mos/hoed wordt door de wilde wingerd omsloten en ik zal zorgen dat hij niet “verdwijnt.”
De windschermen van klimbonen zijn helemaal gelukt en het lijkt of mijn afdak met zitje een prieeltje is geworden zo besloten en knus. Volgend seizoen zal een scherm aan de overkant border geplaatst worden of misschien wel twee. Nieuwe ideetjes ontstaan gaandeweg de zomer en blijft wat een succes bleek te zijn.....
 
Mijn gedachten gaan naar de twee mensen die we met succes afgelopen maand hielpen onderweg naar het arbeidsproces.
Een mevrouw met partner en eigen huis die maar 25 euro leefgeld per week over hielden als alle vaste lastten waren betaald. We hebben het echtpaar  een tijdje ondersteunt met de broodlijn een fiets en “sollicitatie kleding”. Beiden hebben weer werk, meneer iets eerder dan mevrouw die deze week is begonnen. Mevrouw blijft bij consuminderkring 40 die geleid wordt door Brian en Gertie. Ze wil leren consuminderen en sparen zodat bij het volgende levens dal wat reserve de ramp kan verzachten want wie heeft nog een baan voor 40 jaar.
 
De andere meneer is alleenstaand en gaat een eigen zaakje opzetten met tatoeëren. Meneer kan prachtig tekenen, heel fijntjes en sierlijk en kunstzinnig. Hij is bezig de scholing tatoeëren af te ronden en kan zijn zaakje binnenkort starten. Ik kan me voorstellen dat hij heel unieke tattoos zet bijvoorbeeld samen met de klant ontworpen. Hoeveel plaats mijn lijf ook heeft van tatoos moet ik niets hebben maar kan wel genieten van waar een ander zo haar/zijn lijf mee heeft versiert.....zolang het niet uitzakt maar dan kan er een coltrui over. Meneer woont sinds kort in Heerlen op een pleintje en kreeg van ons een inboedel. Zijn stijl is net als hij heel bijzonder en aan de muur heeft hij perzen opgehangen en hij houdt van oude meubels met een verleden. Hij is spiritueel zag ik en hij maakt me heel erg blij als hij op donderdagochtend komt helpen in het
consuminderhuis. Hij sprankelt en springt en werkt zich in het rond in de logistiek. VOOR WAT HOORT WAT heeft hij heel goed begrepen. Donderdag heb ik het laatste wat hij nog nodig had..... een wasmachine en wat zal hij blij zijn. Mijn vriendin de kunstenares  heeft hem een Afrikaans houtsnijwerk geschonken en dat wacht nu op de hereniging met hem.... of niet. Een kunstwerk moet direct bij je binnenkomen en niet zomaar iets zijn. Ik denk dat dit huwelijk wel gesloten zal worden........En als je ooit een unieke tattoo wil van een jonge heerlijke kunstenaar.......mail me dan.
 
Annemiek