zondag 7 augustus 2016

Mijmering 91 Grote extra schoonmaakbeurten in een half uurtje....


Beste mensen,

Het gewone algemene verwondert ons niet
maar daarom kan het wel een wonder zijn...

Annemiek.
91 Consumindermijmering  2016.
 
Tip.
Deze zomer van veel regen heeft als gevolg dat de snij sla snel de geest gaf. Na drie keer knippen kwam hij niet meer op en de slakken ruimden uiteindelijk de boel. Tijd om sla voor de herfst teelt te zaaien. Er kwam een laagje potgrond op de bestaande laag in de kratten en in geultjes werd gemengde kleuren snij sla gezaaid. Beetje rood en beetje groen. Geultjes dichten en  platdrukken zodat het zaad de aarde raakt. Wat water uit de regenton regelmatig verdelen over het zaai/vlak......... Er werd rucola gezaaid en nog wat chicorei oftewel rood/lof waar ik meestal tot eind december nog van oogst...
 
Tip 2
Het schoonmaak schema van MIJMERING 75 juni ( even opzoeken) wordt al goed opgevolgd. Velen hebben baat bij het wekelijkse schema.... Hierbij wat twee maandelijkse extra beurten die in een half uurtje zijn gedaan. Bij enkele beurtjes doet de tijd je werk als jij van de zon geniet..... Zoals je weet is regelmatig onderhoud veel beter dan uitstel. Uitstel brengt achterstallig onderhoud dat veel tijd kost en je goede spul aantast omdat je agressief duur schoonmaak spul moet gebruiken... slecht voor je huid, spullen en het milieu... Een rondje van een half uurtje afgelopen zaterdag bracht groot resultaat. Je hoeft maar te weten hoe het werkt... Doe er je voordeel mee.......
 
Eenmaal per twee maanden:
start je half uurtje “groot onderhoud.”
Met een oude dweil het waterslot in de toiletpot leegmaken en onderin azijn gieten, een bekertje is meestal genoeg. Als de zijkantjes ook plekjes kalk of urinesteen vertoont met een velletje closetpapier gedoopt in de azijn “behangen.”
 
Zet een steel pannetje water op en kook tot kookpunt. Neem een zak soda en knip een punt van de zak. Strooi op afvoer douche bad en alle wasbakjes in huis een handvol soda. Inmiddels kookt het water en giet direct een flinke scheut kokend water op alle afvoeren. Laat maar lekker weken.... De tijd doet de rest. Door deze handeling eenmaal per twee maanden zal de afvoer niet verstoppen en verstopte afvoer is duur want het kost je caustic soda ( ontstopper) die de leidingen aanvreet slecht voor het milieu is ook nog levensgevaarlijk. Soms is zelfs een loodgieter nodig ....
 
De douchekop.... een emmertje met azijn kan steeds opnieuw hergebruikt worden. Zet het emmertje in de douche en leg de douchekop in het emmertje...de tijd doet de rest.
Ga maar even verder het halfuurtje opvullen tot de tijd je klussen deed.
 
Wekelijkse extra beurt:
Indien nodig de zak met plastic afval vernieuwen. De GFT schaal met deksel die op het aanrecht staat legen in de GFT emmer of de compost. Er zijn verschillende graden van schoon en omdat de kom alleen voor GFT gebruikt wordt voldoet schoonmaken met regenwater. Het vuile regenwater wordt gietwater voor de hortensiastruik en dat kan best want het is maar GFT terug naar de aarde....
 
Het restafvalbakje werd geleegd in de restafval container en omdat ik een jaar doe met die container vullen wordt het afval in goed gesloten hergebruik zakjes of melkpakken gestouwd. De zakjes vul ik steeds bij tot ze vol zijn maar van onderuit de container vissen om bij te vullen is me te moeilijk. Aan een haak hangt het zakje zo bij de hand. Goed dicht geknoopt mag het zakje onderin de container als het echt vol is en dat is na drie weken of zo.......Dus.....zoek een
haak of buig een stuk spandraad tot haak. Het restafvalbakje werd eveneens met regenwater schoon gespoeld en dat is voldoende. Daar besteed ik geen drinkwater aan, er hoeft immers niet uit gegeten te worden...
 
Terug naar de toiletpot want het half uur is om. De velletjes toiletpapier eruit vissen en met een oud schuursponsje even proberen of alle kalk en/of urinezuur loslaat en dat is meestal zo na die tijd. Als alle vuil weg is kort doorspoelen en voor twee maanden weer oké.......
Door naar de douchekop. De vieze randjes met een oude  tandenborstel even wegschrobben ( kan zonder moeite) en rond de gaatjes. De douchekop is weer schoon en sproeit weer prima. De afvoerputjes  met soda spoelt wel na als je de kraan gebruikt........ Het emmertje met douchekop/azijn kan weer in de berging en wordt steeds weer hergebruikt jaaaaaaarenlang. De azijn van de toiletpot had ik met de dweil op gesopt en ik heb de RVS spoelbak van het aanrecht mee gedaan. Na het ontvetten met SUNSODA of afwasmiddel de azijn met een schuursponsje verdelen en afspoelen drogen en opwrijven. Glanst weer als een spiegel......De natte doeken en dweil zijn gedroogd in de zonneschijn en kunnen droog in de wasbox voor als er voldoende bonte was bijeen is gespaard....
 
Tip 2
Een klein kopje met een beetje azijn in de koelkast neemt vervelende geurtjes weg.
Vieze ui geurtjes in plastic doosje of schimmelgeur? Zet maar leeg in de vriezer een nacht of zo en de geur is weg...
Stukjes gebruikt aluminiumfolie? Vouw de folie twee of driedubbel en knip met de schaar in smalle snippers. Dat heet scharen slijpen ....
Stickers resten verwijderen van ruiten? Aan de randen wat azijn en met een oud bankpasje de lijm met weinig moeite wegschrapen.
Mooie perzen die wat dof werden met een zachte borstel opborstelen met een mengsel van twee kopjes azijn op twee kopjes water. De kleur van de pers komt weer mooi op.
Een stoombeurt voor de magnetron. Zet een schaaltje met een vierde kop azijn en een kop water in de magnetron op de hoogste stand. Als de vloeistof is afgekoeld tot lauw neem dan de wanden van de magnetron af met een doek en de vloeistof.
 
Mijn leventje....
De grote schoonmaak was in mijn jeugd vooral met bruut geweld. De matrassen naar buiten op keukenstoelen en met de mattenklopper erop. Keren en wederom de mattenklopper eroverheen. De matrasbeschermers van jute tijken over de klop lat en de dekens aan de lijn waarna ze door twee zussen werden uitgeklopt door ieder twee punten vast te houden en tegelijk de handen omhoog en omlaag te bewegen. Ik was altijd zo boos over dat vreselijke werk dat ik de altijd fijnere zus omver trok met deken en al. Het was een hele organisatie....De bedden uit elkaar en afsoppen en de gordijnen wassen. Ik had er een schurftige hekel aan want de vriendinnekes speelden buiten en ik moest meewerken. Als ik dacht dat het wel onderhand voorbij was moest de kleerkast nog uitgeruimd schoongemaakt en weer ingeruimd.

De plinten en het “zeil” nog gedweild en geboend met “hartedief” boenwas evenals de dorpels. De bedden weer in elkaar en opgemaakt rook alles fris en was de dag om. Als moeder dan aangaf dat morgen de achter slaapkamer aan de beurt was kon ik janken van ellende en ging bedenken hoe ik het beste weg kon lopen maar toch nooit deed of maar voor even. De grote schoolvakantie betekende grote schoonmaak en werd het huis van boven tot beneden op de kop gezet. Toen mijn moeder mijn boze dwarsheid beu was en liever werkte met de volgzamere zusjes werd ik ingezet om aardappels te rapen bij de boer op het veld. Dat gebeurde toen nog met de hand nadat de tractor met een soort “ploegje” de aardappels boven de aarde had getrokken. Ik heb menig dankbaar gebedje naar de blauwe lucht geslingerd richting “Hij die de sla ( eh aardappels) laat groeien” omdat ik buiten kon werken met mijn handen diep in de aarde en verlost was van die grote schoonmaak en de kijf stem van moeder.

Mijn loon was de winteraardappels voor ons gezin en dat was fooi als je bedenkt dat de boerin elke dag met mandenvol krentenbollen kwam en goed brood met heerlijk beleg en limonade wat in ons gezin een stuk minder was. Het grootste loon was wel de de lof van boer en boerin als ze zagen wat een geweldig stuk werk ik elke dag verzette. Meisje van twaalf met een sterk groot lijf vol van geluk met haar handen in de aarde.................De boer en boerin hebben beslist mijn gebruiksaanwijzing begrepen.
 
Annemiek