zaterdag 16 juli 2016

Mijmering 82 Een hederakrans van snoeiafval en je wekelijkse ijkpunt beleven

Beste mensen,

Het komt nooit meer goed...
tenzij we de stilte toegang verlenen...
bezinnen... ons ijkpunt kiezen en bijstellen...

Annemiek
82 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
Ik draai korte programmaatjes in mijn wasmachien van 20 minuut of op de hand en hang druipend nat de fijne was buiten. Het weer is ernaar...Ik eet drielingen bietjes uit de tuin gekookt met schil en de schil valt er zo af als ze gaar zijn. In schijfjes gesneden op een bedje sla met wat dressing en helemaal goed met een boterham. De aardse bietensmaak is verrukkelijk zonder de bekende zoetzure dressing. Bietjes op deze manier bereid is een maaltijd en geen bij groente........
 
Tip 2
Een meneer heeft mijn hederamuur met de elektrische heggenschaar gekortwiekt en ik hield voor de zekerheid zijn benen vast op de trap. Het kan er weer een jaar tegen en het snoeiafval is op een hoge berg geveegd waar ik naast ben gaan zitten en driekwart werd hergebruikt voor een pracht deurkrans.......eh poortkrans.
Er was nog een rotan ring die ik had bewaard van het oude rotan tafeltje die eveneens werd hergebruikt. Eerst een grove ondergrond van hedrea wikkelen met wikkeldraad rond de rotan ring. Gewoon lange stengels die lelijk zijn en voor wat vulling zorgen en om het rotan te bedekken. Daarna in de tweede ronde de mooie bosjes toppen op de ondergrond binden. Drie bosjes op een lijn, binnenkant... midden op... en buitenkant. De buitenkant het dikste bosje werden ze naast elkaar gebonden op de krans met de blaadjes links en de steeltjes rechts tegen de klok in ( zie foto).
Er gingen heel veel topjes in de krans en Sophietje die met haar oma kwam
kijken heeft me geweldig geholpen. Ze nam later een minirondje mee naar huis van spandraad en babytopjes omdat ze ook een kransje wil maken. Ze oogstte rucola zaadjes en met een potje vol aarde ging ze huiswaarts om te zaaien. Oma en Sophie hebben stekjes lavas mee en munt want oma leert sophietje hoe moestuinieren werkt. Ze is haar harkje vergeten zag ik, die lieve slimme Sophie maar die haalt ze wel
weer op of zet ik bij oma’s deur.......

 
Tip 3
Het dagelijkse huishoudschema even doorgetrokken heb ik gestofzuigd wat champignonnetjes gebakken met kerrie op een geroosterde boterham met yoghurt na... en af gewassen. In automatisme werd de plee erachteraan gepoetst en de vaatdoeken te drogen gehangen. Op vrijdag of zaterdag behoren de ruiten gewassen buitenom dus heb ik de plumeau daar eens overheen gehaald wat prima werkt om stof te verwijderen van randjes en ruiten. De vensterbanken met het laatste afwassop voelde ik me de volmaakte huisvrouw. Leren jezelf wat wijs maken is een goed
ding. De hof was gedeeltelijk door de snoei meneer geveegd en gedeeltelijk door mij en is er zout gestrooid op de ergste onkruidplekken. Mos tussen klinkertjes doet trouwens Frans aan kan je jezelf wijsmaken als je door de vele regen de strijd tegen onkruid dreigt te verliezen. Het wordt warm en dat zout brand dan al die groene aanslag en onkruid weg. Voor drie euro bestuif je een flinke beklinkerde hof.......Gewoon strooien en er niet meer naar kijken. De zon doet de rest.
 
Mijn leventje....
Ik ben al een tijdje de ontwikkelingen van de zonnepanelen in mijn straatje aan het volgen. Ik ben degene met de minste panelen en ze voldoen helemaal in mijn behoefte. Vanaf plaatsing panelen half november 2015 heb ik 780 KWu stroom verbruikt en 735 KWu opgewekt dus het zit helemaal goed. In de komende drie maanden kan er wat opgewekte stroom gespaard worden voor de winter. Mijn zoon had berekend dat ik met zes panelen voldoende had om mijn zuinige
verbruik te dekken en dat is zo....... Bij buurhuizen in mijn straatje zie ik veel meer panelen tot tien en twaalf per woning toe. Ik hoor dat ze elektrische apparaten gaan bijkopen op marktplaats.nl en meer gebruik van apparaten die ze hebben omdat er toch genoeg stroom wordt opgewekt. Ze kopen goedkope apparaten en zeker geen A++ die duurder zijn want er is stroom genoeg..... Geen was meer buiten en stoken met elektrische kacheltjes en elektrische radiatoren. Dat noemen ze het rebound effect las ik in GENOEGmagazine. Bij huurders met lagere inkomens is het effect groter dan bij koopwoningen. Waar dat aan ligt mag je zelf invullen.... Jammer............. Het eigen winstbejag heeft hogere prioriteit dan een goede rentmeester voor de aarde zijn... 
 
Het lijkt een beetje op het consumptiegedrag van direct na de oorlog. De fabrieken draaiden top om alles te maken wat de mens dacht nodig te hebben en best zonder kon. Hoe meer spullen hoe rijker de mens zich voelde......Gelukkig is dat helemaal op z’n retour. Het is niet hebben maar zijn en dat was weer helemaal duidelijk tijdens de laatste consuminderkring in ons consuminderhuis met als thema: Wat maakt jou gelukkig? Ik werd helemaal blij van de uitkomsten.....
 
Ik werk nog steeds aan het draaiboek basiscursus om consuminderkringen te geven en zal dat wel altijd blijven doen. Omdat ik de coördinatie van het consuminderhuis heb overgedragen aan een team van vier mensen werk ik vol aan de consuminderkringen en de begeleiding van de mensen die de kringen leiden. De groep telt een man en vier vrouwen. Het is allemaal bewustwording en flexibel blijven denken of opnieuw leren. Als je een half leven in consumeren hebt doorgebracht kost het heel wat tijd tot je consumindert. De grootste winst die je jezelf kan geven om niet in te slapen is elke week evalueren. Wat was en is je doel? Heb je daaraan gewerkt afgelopen week? Ben je afgedwaald en waarom? Dit moment van de week noemen we het ijkpunt. In de kring die momenteel het verste is worden hele mooie inzichten verkregen door met elkaar te delen.........denk je wel aan de toekomst? Ren je jezelf niet voorbij? We noemen dit thema consuminderen en bijstellen. Je zal je afvragen wat dit allemaal met consuminderen te maken heeft? Zeker veel als je jezelf nu doodwerkt ( nou jaaaa bijna) en dan over vijf jaar veel gezondheidszorg nodig hebt en niet meer je eigen tuintje kan onderhouden bijvoorbeeld. Of je werk of vrijwilligerswerk nog tijd overlaat voor ontspanning en met welk doel doe je dit werk? Om te vluchten, of uit mededogen of omdat je niet NEE kan zeggen als de medemens een beroep op je doet? Zelfs om belangrijk te zijn zag ik voorbij komen. Als je dure kant-en-klaar maaltijden koopt omdat je te weinig aan jezelf toekomt? Wordt het dan niet tijd om bij te stellen? We zien het in de kringen allemaal voorbij komen en het is pure rijkdom de veranderingen door bewustwording te mogen zien bij de kringleden EN MEZELF!
 
Annemiek