dinsdag 28 juni 2016

Mijmering 76 Maaltijdsalade met truuks.... en inlevingsvermogen.

Beste mensen,

Een vriendin is iemand die je een misstap niet eeuwig blijft aanrekenen,
ook al kon ze je vermoorden....

Annemiek.
 
76 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
Enkele mensen uitnodigen om te eten in je huis ( of hofje) wordt heel speciaal als je inlevingsvermogen hebt in de gasten. Wetende dat de dames een ochtend keihard werk achter de rug hebben in het consuminderhuis maakte ik zitjes in de schaduw en in de zon. Wat gemakkelijke stoelen om even onderuit te gaan in de buitenlucht en vooral niet te officieel daar houden ze niet van. Het was net niet te fris en de ZENsfeer op mijn hofje deed de rest. Een bouillonnetje vooraf van de restjes van groenten uit de koeling en de tuin. Om de eetlust op te wekken. Dat kost ongeveer niets....
 
Een aardappelsalade kan niet van nieuwe aardappels wordt wel eens beweerd want die zijn niet smeuïg genoeg. Flauwekul want het smeuïge breng je erin door de room niet lobbig maar ongeveer stijf te kloppen. Foefjes die het doen........
Wat er ook alweer ingaat?
 
Voor vier personen anderhalve kilo niet te gaar gekookte afgekoelde aardappels en dat mogen nieuwe zijn....
1 fles Calvé yoghurtdressing
1 doosje slagroom
handvol rozijnen
8 gekookte eieren waarvan twee voor de garnering
4 stengels bleekselderij
peper/zout
kruiden zoals lavas peterselie tijm wat je maar hebt.
een blaadje basilicum deed het goed.
tomaatjes
blik perziken
 
Werkwijze:
De aardappels door de eiersnijder in reepjes snijden (twee keer erdoor halen,  zie foto) Rozijnen toevoegen en zeker de helft van de fles yoghurt dressing. De bleekselderij schoonmaken eventueel van draden ontdoen en in piepkleine reepjes gesneden toevoegen. De slagroom zo goed als stijf kloppen en alles door elkaar scheppen met peper/zout. Als laatste de eieren in reepjes gesneden met de eiersnijder ( twee keer erdoor halen) Voorzichtig door elkaar scheppen en proeven. Misschien nog wat smaakjes erbij? Eventueel yoghurtdressing en in de koeling zetten om door te trekken. Meestal moet net voor het opdienen
nog wat yoghurtdressing erdoor.........Serveren op bordjes per persoon is het leukste en gemakkelijkste. Stokbrood en kruidenboter erbij serveren of gewoon boter.
 
Tip 2
De zwaartekracht zorgt ervoor dat ook het laatste beetje dressing uit de fles komt als je de fles op de kop zet. Om te voorkomen dat de fles omvalt zet je hem in een afgeknipte plastic flacon van frisdrank of cola of zo. Alle op de kop flessen blijven mooi staan in de koeling of in de kast. Het is raadzaam enkele van die afgeknipte flacons te hebben want een spuitzak vullen gaat ook uitstekend met de afgeknipte flacon. Zak erin en de randen naar buiten vouwen. Slagroom erin zonder dat je de zak hoeft open te houden en gestuntel omdat het niet lukt......De zak blijft schoon aan de bovenkant... Diepvrieszakjes vullen met erwtjes of boontjes lukt ook beter met de flacon. 
 
Terug naar de aardappelsalade die de basis vormt van de maaltijdsalade....Er kan tomaat bij en altijd blaadjes sla, perziken en de gereserveerde gekookte eitjes. Het is voldoende al kan je uitbreiden met gevulde eieren tonijn asperges en en.........
 
Tip 3
Het feestnagerecht is Griekse yoghurt uitgehangen in een theedoek in een vergiet. Een schaal of kom eronder om het vocht op te vangen. Vier uurtjes is voldoende. Voilà.....hangop. De hangop in een kom en met een eetlepel suiker zoeten en koel wegzetten. Fruit of zelfgemaakte confituur in de coups dan hangop weer fruit en een toef slagroom.......
 
Tip 4
De emmertjes van de Griekse yoghurt zijn uitstekend om overgebleven voedsel mee te geven aan de gasten. De emmertjes hoeven nooit terug. Je kan er van alles en nog wat in opbergen en met een permanent marker op de deksel schrijven wat erin zit. Gordijnhaken knikkers schroeven spijkers koekjes snoepjes restje drop als diepvriesbakjes of voor chocolaatjes. Klein speelgoed knopen en halve uien. paneermeel zelfgemaakt en om in voor te zaaien. Je kan de emmertjes op een derde van onder doorsnijden/knippen en dan heb je een onderbakje voor plantenpotjes en een bodemloze windvang die over jonge plantjes in de volle aarde worden gedrukt om de wind tegen te houden of de plantjes te beschermen voor slakjes als je in de nacht de deksel op de pot drukt..........Wel in de ochtend de deksel weer verwijderen anders blijft het altijd nacht.......
 
Mijn leventje....
Af en toe verwen ik vrienden die altijd voor me klaarstaan met een etentje.... De sfeer van rust op mijn hofje maakt me altijd stil en dat zijn ze niet van mij gewend, toch is dit de echte Annemiek en als de gesprekken komen pas ik me ook weer aan... Daarna heb ik weer de stilte nodig om weer tot mezelf te komen en dat gaat prima met meditatie waarna ik steevast in slaap val. Het lijkt alsof ik uren sliep terwijl het soms maar een kwartiertje was. De lijnen worden direct doorgetrokken de stoelen en kussens weer opgeruimd en de planten in potten die het nodig hebben water gegeven. De buurvrouw aan de overkant praat me weer bij wie van de buren gaat verhuizen in het ziekenhuis ligt en een infarct kreeg. wie geopereerd moet worden en ja...........ik heb het allemaal gemist en daar zal een reden voor zijn. Om te beginnen ben ik geen mens van koffie/thee uurtjes op bezoek in de buurt. Vandaag kom ik bij jou en jij morgen bij mij.....ik gruw ervan. Oppervlakkig kabbelen is niet mijn ding en diepgang doe je niet bij dergelijke koffie uurtjes daar neem ik de tijd voor en alleen bij vrienden. Verder kan ik niet
zonder steun rechtop staan en een praatje in de tuin over de heg of zo moet aan een schoffel of bezem vastgeklonken zijn. Soms probeer ik het wel en stel dan heel ongelukkige vragen zoals aan de mevrouw van de hoek of ze een paarse spoeling in haar haar heeft maar dat is dan niet zo. Wanneer haar hond wordt getrimd want zijn vacht is wel erg dik en als het warm is lijkt me dat geen pretje. Het is een schotse collie en die worden niet getrimd. Toen ik nog vroeg of ze wist dat wiel een infarct had gekregen zei ze: “Wiel ook al?”Ik bedoelde Jo maar haal de twee broers altijd door elkaar en ik kan maar beter zwijgen. Schoenmaker blijf bij je leest.........en laat het kabbelen maar aan anderen over.
 
Annemiek