vrijdag 3 juni 2016

Mijmering 65 Tuinbonenplantentoppen pasta en truukjes.

Beste mensen,

Wees beminnelijk
zodat het voor de ander geen heksentoer wordt
om van je te houden....

Annemiek.
65 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
Niet zo  goed meer kunnen bewegen brengt hulpstukken in je huis waar een beweeglijk mens ook iets aan kan hebben. Ik deel ze met je. De knijper om iets op te kunnen rapen werkt ook de hoogte in en kom ik zonder opstapje of trapje op de bovenste plank van de keukenkasten. Dus als je aan zo’n knijper kan komen ergens........die komt jou wellicht ook van pas.
 
Nog een foefje die beweeglijke mensen ook kunnen toepassen: Ik laat nog al eens wat vallen en bij het vullen van de koffiemolen is dat koffiebonen. Daar heb ik een oud schoon pantykousje voor in de la liggen. Om de stofzuigerstang en goed vasthoudend de bonen “opzuigen”die even later op een hoopje op de kast liggen als je de stofzuiger uitzet..... Piepkleine kraaltjes rijst allemaal moeiteloos “op te rapen.”
 
Tip 2
Ondanks de regen rijpen de aardbeien en zaak is tweemaal per dag even de tuin doorlopen en oog houden op het kleinfruit. Zoals je ziet lukt het af en toe een slakje toch om op de aardbei te klimmen ondanks mos. Snel erbij gaat er niets verloren...
 
Tip 3
De bonen komen aan de tuinbonenplanten en daarom gaan de toppen eraf. De kracht kan beter in de bonen gaan zitten. bovendien zijn bladluizen gek op de voedzame lekkere topblaadjes. Er is EEN topje met luis, die gaat weg maar de andere gaan in de pasta. Een mandje vol is mijn voedzame lekkere oogst. Verder elke dag maar controleren op luis en brandnetel/zeep soepje maken om de luizen mee weg te kwasten.......indien nodig. Recept komt nog.
 
De harde regen en de steeds zwaarder wordende bonen aan de plant betekend nog maar eens een rondje planten vastbinden aan het betonstaal rekje. Met reepjes panty natuurlijk evenals het eeuwig moes steviger aanbinden dat in het zaad zit waar een extra paal voor in de grond werd geslagen.
 
Tip 4
In de natte aarde werden koolraapjes gepoot die gemakkelijk uit het zaaibed loslieten en alle onkruid is met wortel en al goed weg te halen tussen blommen en groenteplanten als het even droog is.
 
Tip 5
Pasta met wat “groens” werd tuinbonenplantentoppen pasta. Hoe kom je erop maar oh zo lekker dat jonge groen. Een simpele pasta starten met een beker pasta per persoon koken in water. Ondertussen een gesnipperde ui met twee tenen gesnipperde knoflook fruiten in iets olijfolie. Gezeefde of gepelde tomaten uit pakje of tomaten uit de vriezer toevoegen. Er kwam oregano bij maar dat mag ook tijm zijn. De gewassen toppen van de tuinboonplanten werden in bosjes ter hand genomen en in plukjes geknipt boven de wok. Er ging wat “olifantspoot”groen erbij wat een beetje smaakt naar prei en een beetje naar knoflook. Gekregen van M. om eens uit te proberen. Even husselen en vooral maar kort meesmoren en gas uit. Scheutje room of koffiemelk. Pasta op een diep bord en de saus erop met wat
geraspte kaas. Het “groen”in de pasta kan van alles zijn. Spinazie raapsteel melde, jong zevenblad en dus ook tuinbonenplantentoppen. Zelfs brandneteltoppen. Leuk om mee te experimenteren ......
 
Mijn leventje....
Afgelopen week heb ik tweemaal een jong koolmeesje kunnen redden door floor een dagdeel op te sluiten. De wichtjes kregen vliegles en werden tijdens het oefenen door pa of ma gevoederd. Ze zaten daarvoor meestal op het klimrek opzij van mijn huis (waar floor niet bij kan) en namen amper de tijd om te eten, zo leuk waren die vlieglessen. Niet wetende dat poezen gevaarlijk kunnen zijn werden twee jonkies gesnapt en leerden de les van hun leven. Ik was er net op tijd bij want floor bijt niet door en als ik haar aan haar nekvel oppak opent ze automatisch haar bekje. De vogeltjes konden wegkomen en vlogen even later weer in de nabijheid van de zeer ongeruste ouders. Het was een heel spektakel en Floor moet veel binnen blijven momenteel nu al die vogels vliegles krijgen. As ze buiten is ben ik meestal in haar nabijheid terwijl ze vanuit een onopvallend plekje het af en aanvliegen van vogels bestudeert........ Het is de natuur nietwaar en floor is me zeer dierbaar maar ik red wat er te redden valt en voorkom moord op mijn hofje door de aspirant moordenaar eventueel tijdelijk op te sluiten. Je moet de kat niet op de vogel ( eh...het spek) binden.
 
Annemiek