maandag 9 mei 2016

Mijmering 55 Rucola spaghetti, boterham gezond en "zelfreinigend" huis.


Beste mensen,

Vernieuwing draagt alleen vruchten
als deze wortelt in traditie...

Annemiek
 
55 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
Nu is elke lunchboterham een boterham gezond. Twee sneetjes brood besmeren en een snee flink beleggen met blaadjes sla. Daarop een plakje kaas en schijfjes tomaat of paprika ringen. Daarop bladmosterd rucola of peterselie, wat je maar hebt. Tweede snee daar bovenop en in parten snijden. Heerlijk om mee te nemen naar school werk of op fietstochten. Een koelelement in een  koeltasje en flesjes water met munt die een uurtje in de vriezer hebben gelegen. Blijft uren koel in de fietstas........
 
Tip 2
De broodlijn van het consuminderhuis brengt ons niet alleen brood maar ook groenten en fruit dat we uitdelen aan mensen in nood. Wat niet meer goed is komt in kleine emmertjes met deksel en eenmaal per week brengt onze bestelbus die emmertjes naar mijn huis waar ik het spul composteer in mijn compostbak. Beetje aarde erop en wat brandnetel ( zonder wortels) van tijd tot tijd voor snel composteren. Maak jij ook al je eigen compost?
 
Tip 3
Overvloed aan rucola rond deze tijd staat het bijna dagelijks op het menu steeds in een andere variatie. Rucola pasta deze keer... Heel simpel, lekker en zo klaar!
 
Ingrediënten:
Gesnipperde ui en knoflook
rucola
spaghetti
pakje tomatenblokjes
of verse tomaatjes
eventueel witte boontjes
(plantaardig eiwit vleesvervanger)
geraspte kaas.
 
Werkwijze:
De benodigde spaghetti koken. De ui fruiten en even later de knoflook toevoegen. Pakje tomatenblokjes of verse tomaatjes mee roerbakken. Ik had nog witte gekookte bonen in de vriezer die een goede vleesvervanger zijn. Een klein potje gemengde bonen van HAK kan ook al is dat duurder. In de pruttelende saus zijn mijn bevroren bonen ontdooit. Wat geraspte kaas bij de saus om het geheel te binden. De rucola wassen en fijn snijden. Op het laatste moment de rucola door de saus scheppen en direct
het gas uit zodat de rucola bite heeft......... Spaghetti op het bord saus erop en wat geraspte kaas...
 
Tip 4
De opgespaarde eierschalen werden gemalen tot poeder in de moulinex. Onder het afdak in de zon droogt het verkregen kalkpoeder na. Later bewaar ik de kalk in een emmertje met deksel voor de herfst. Kalk in de moestuin helemaal gratis en voor niets....
 
Tip 5
De koude kas gemaakt van ingegraven bodemloze bakken wordt verwijdert en de plantjes staan direct in de volle grond...... De bakken gaan weer voor een jaar de schuur in. Geen groeistop met omplanten van de plantjes van koude kas in de volle grond.
Tip 6
De lidcactus kan in zomermaanden buiten in de schaduw. Eerst maar verpotten in een grotere pot en brengt de plant tegen de winter binnenshuis weer bloei. 
 
Mijn leventje....
Mijn huis lijkt wel zelfreinigend nu de schoonmaak gestroomlijnd verloopt en daar zijn vele truuks voor. Elke dag na het douchen droog ik met een oude handdoek de douchebak en de kranen, dat is in een half minuutje gebeurd, die tijd mis je niet eens. Dat drogen doe ik na het haar föhnen en verzorgen plus aankleden en tanden poetsen. Dan is het water langs de tegels omlaag gelopen. De tegels droog ik NIET! Teveel werk en zou me tegen gaan staan. Eenmaal per week tijdens het douchen, ingezeept en wel sop ik de tegels met SUNSODA inclusief de douchebak. Schuursponsjes en SUNSODA ligt altijd bij de hand. Afspoelen van lijf en douchewanden plus
douchebak en klaar.........vier minuutjes heb ik geteld in totaal. Bij het stofzuigen van de bovenverdieping wordt het badkamer vloertje meegedaan. De wasbak en het vloertje dweilen komt bij de douchebeurt van morgen. De toilet na de dagelijkse afwas met het laatste afwas sopje. Automatisme en zo snel gedaan dat je zou denken dat je huis gedeeltelijk zelfreinigend is. Er werd over nagedacht. Wat naar boven moet ligt in een hoekje op de trap en wat naar beneden moet ligt boven aan de trap. Alles voor de schuur ligt op de regenton buiten enz.... Er staat alweer een doos in de gang naast de kast omdat elke dag weer een lade wordt doorgenomen. Een mens denkt veel nodig te hebben en kan met weinig uitkomen. Ontspullen heet dat.... Doe je mee? Ruimte in je huis is ruimte in je hoofd....
 
Annemiek