maandag 2 mei 2016

Mijmering 52 Voorjaarssalade en ei/aardappelsnijder truuk.


Beste mensen,

Je bent nooit te oud om iets goeds te doen.

Annemiek.
 
52 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
De eerste echt warme dagen nodigen uit om voorjaarssalade te maken. Daarbij verschillende soorten sla uit de tuin. Het recept als volgt.....
Voorjaarssalade
 
Ingrediënten:
Aardappels ( voor 4 personen)
vier eieren
5 a 6 stengels bleekselderij
handvol blanke rozijnen
bekertje slagroom
yoghurt dressing (Calvé)
tijm
blik perziken
eventueel paprika en tomaatjes
sla
 
Werkwijze: De aardappels schillen en heel laten. Samen met de eieren in een pan water aan de kook brengen. De kookwekker op 8 minuut voor de eieren. De eieren uit de pan nemen en schrikken in koud water. De aardappels verder koken naar NET beetgaar. De stengels bleekselderij in zeer smalle reepjes snijden en in een kom overdoen. De rozijnen erbij en verse tijm uit de
tuin als je die hebt. Gedroogde tijm kan ook of lente ui stengeltjes of knoflook stengeltjes/bieslook wat er maar is van kruiden. De gekookte afgekoelde eieren met de eiersnijder in lucifertjes snijden en op de foto zie je hoe dat werkt. Met de inmiddels afgekoelde aardappels hetzelfde. Eiersnijder als aardappelsnijder........was je misschien nog niet opgekomen....
De slagroom lobbig kloppen en samen met ongeveer evenveel yoghurt dressing toevoegen aan de ingrediënten in de kom. Peper/zout toevoegen en voorzichtig omscheppen.
Uit de tuin heb ik bloedzuring geknipt waar de rode pluksla zo mooi bij past. Wat groene pluksla voor de afwisseling kleur. Alle blaadjes op een bord schikken en een hoopje voorjaarssalade erop. Een toefje rucola en perziken plus tomaatjes. Een schijfje paprika in de kleur rood maakt het helemaal af.......
 
Tip 2
Bij het consuminderhuis na de broodlijn bleef een eenzaam potje basilicum achter. Ze werd niet goed genoeg bevonden neem ik aan. Ik heb haar mee naar huis genomen en uit de pot gehaald. De wortelkluit in drie gescheurd en elk stukje plant in een grotere terracotta pot gezet met de nodige potgrond. Goed water gegeven en op een beschut plekje gezet. De
tijd en de groei doen de rest.........
 
Mijn leventje....
De maandag broodlijn gedaan in het consuminderhuis is het een vreugde te zien wat voor moois er allemaal binnenkomt. Luxe broodjes van gisteren zijn wel luxe broodjes en pure verwennerij voor de vele gezinnen. Franse kaas en groenten en fruit. Overrijp soms maar direct verwerkt is daar niets mis mee. De yoghurt en de puddinkjes
en flesjes sap. Melk en aardappels en rabarber en vele stukken kaas. Ontroert kan ik er van worden om dit allemaal te mogen meegeven. Het maakt zoveel verschil in kinderrijke gezinnen....... Ik zag even later een meneer met een flesje sap en een luxe broodje in het zonnetje zitten en de tevredenheid en stil geluk straalde van zijn gezicht........
 
Mijn zoon kwam vandaag mee eten van de voorjaarssalade en de sfeer was goed voor een diepgaand gesprek. Als volwassen man kan ik hem zaken uitleggen over genomen beslissingen in het verleden. Ik heb voor de kinderen veel verzwegen om hen zoveel mogelijk een onbezorgde jeugd te laten genieten en daardoor kregen ze wellicht een verkeerd beeld. Ik heb mijn best gedaan naar vermogen......... Het is nu de tijd om open kaart te spelen en dat deed ik nooit eerder tegenover mijn zoon. Ik gruw van moeders die zeggen dat hun 18 jarige dochter hun vriendin is. Zo’n kind heeft een moeder nodig en vriendinnen van haar leeftijd. Met zonen is het natuurlijk net zo....Mijn zoon is inmiddels 38 en eindelijk gelijke gesprekspartner. Door mijn openheid ziet hij nu het totaalplaatje van het kind de puber en de volwassen man door de mens geschetst die hem misschien wel het beste kent.......zijn moeder. Daardoor komt bewustwording op een moment in zijn leven dat hij er klaar voor is.
 
Mijn moeder wist niet wat haar kinderen dachten en voelden. Er werd niet gepraat over wat je zoal bezig hield. Het was een tijdsbeeld. Als kind schreef ik al korte verhalen en gedichten en was zweverig en vaak afwezig...... Ik las veel en filosofeerde. Mijn moeder dacht dat ik een klap van de molen had en liet mijn hersens nakijken door elektroden op mijn hoofd. Dat deden ze in die tijd...... Wat de uitslag was heb ik nooit geweten en interesseerde me niet. Zaak was dat zij tegen de buren kon vertellen wat er “anders” aan Annemiek was. Even gesprekstof, in de belangstelling staan....en weer vergeten. Volgens mij waren die molentjes in mijn hoofd net positief....... Ik hield van muziek en kunst en zelfstudie door veel te lezen en dat was niet gebruikelijk in het gezin van Deursen..... Je was
volgzaam en gehoorzaam, tevreden met hoe het was en dat was ik allemaal niet. Ik moet een vreselijk kind zijn geweest..... Het is heerlijk dit nu met mijn zoon te delen....en met humor te bekijken.
 
Annemiek