zondag 24 april 2016

Mijmering 48 Hagel regen zonneschijn, broccoli/soep, kaasschaaf truukjes en ompotten.

Beste mensen,

De eerste stap naar de oplossing is met iemand over het probleem praten.
Al pratende deel je de zwaarte van het probleem,
en komt de ruimte om te zien wat de oplossing zou kunnen zijn....

Annemiek.
48 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
Mijn glas is nog steeds halfvol en zeker niet halfleeg. Sneeuw en hagel voorspelt maar daartussen door heerlijk werk/weer. De tuin rond mijn huis betekend zo naar binnen kunnen vluchten en daar weer een werkje opnemen als een hagelbui het hofje geselt. Tussendoor ben ik toch de meeste uren buiten waar meer dan genoeg te doen is. Kijk je mee?
 
Tegen de gevel in de luwte waar de zon gevangen wordt staat de sla in kratten en daar tegenaan verzamelen zich de vele potten met pompoenplanten. In de voor/zaai/bakjes krijgen ze nu te lange stengels dus ze moeten wel in potten. De potten zijn het tussenstation tot einde mei als ze naar de heuvel en de volle grond verhuizen waar de wind overheen joelt.... Na de ijsheiligen maar.... nu zou het hun dood zijn. 
 
Tip 2
Tussen de opkomende aardappelplanten elke week schoffelen remt het onkruid. Je hoeft je niet eens te bukken om onkruid op te rapen want het klein spul droogt zo in. De aardappels ophogen doen we nog niet. Dat komt later. De pastinaken wortel en prei komt ook zichtbaar op en kan ook daar tussen de rijen geschoffeld worden. Eventueel uitdunnen komt later. Bijhouden in onderhoud duurt misschien 15 minuut eenmaal per week. Twee weken niets doen en het kwartiertje is anderhalf of twee uur geworden omdat onkruid sneller groeit dan de groenteplanten en uitsteken en oprapen is ook nogal tijdrovend en vooral vermoeiend....
 
Tip 3
De voor/gezaaide bonenplanten gaan drie weken voor hun tijd de volle grond in. Nou jaaaaaa in de border op hoogte tegen de muur van buur waar de wind gebroken wordt door de seringenboom en tussen de huizen de kou wel meevalt.......
 
Tip 4
Ik heb weer een bos bloeiende takken in een pot gezet op de tuintafel. De struik moest gesnoeid en dit is een manier van snoeien. Zo in het zicht genieten is veel beter dan naar dat achteraf hoekje naar de bloeiende struik gaan kijken. Dat doe je niet....
 
Tip 5
Tijdens een droog moment schuur ik met de staalborstel een stukje aan de verweerde tafel van Tineke. Als ik even geen pompoenplant meer kan zien en pijn heb van het omplanten in potten is dit schuren even een ander beweging. De tafel knapt zienderogen op en misschien een tip voor jou?
De tafel wordt mijn “buiten aanrechtje” waar ik in zomertijd de vaat kan inweken voorspoelen, handwasjes doen met regenwater en helemaal terug in de tijd ga ........
 
Tip 6
Een hagelbui striemt neer en vluchten Floortje en ikke naar binnen. Sunsoda maken want die is op. Heb jij ook zo’n hekel gekregen aan dat zeep raspen? Met een kaasschaaf gaat het veel gemakkelijker en sneller dan met de rasp. Even in het schaafsel knijpen en in de pan met het water. Weet je nog? Een liter water en 80 gram zeepschaafsel ( Sunlight) op het gas aan de kook brengen en de zeep laten smelten. 80 gram soda erbij oplossen en vier liter warm water ( of koud water even bij de rest warmen) 24 uur laten staan in bakjes of emmertje met een deksel erop. Daarna doorknijpen met je handen.
 
Tip 7
Weer naar buiten wat planten oppotten, vluchten we bij de volgende ronde regen weer naar binnen en wordt broccoli soep gemaakt.
Ingrediënten:
Twee grote broccoli stronken
1 dikke ui
twee tenen knoflook
groentebouillon
enkele aardappels
eventueel room
 
Werkwijze:
De gesnipperde ui fruiten in wat olijfolie en even later de gesnipperde knoflook toevoegen. Afblussen met een liter water. De klein gesneden broccoli roosjes toevoegen en de geschilde stengel in stukjes gesneden. De aardappels schillen en in blokjes gesneden toevoegen. Zoals je ziet kan je met de kaasschaaf ook aardappels schillen. Zelfs wortels pastinaken schorseneren en........kaas schaven. Terug naar de soep....
Aan de kook brengen en een eetlepel groentebouillon toevoegen. Laat maar sudderen en garen op laag gas. Haaaaaaa de zon schijnt weer en de regen is verdwenen dus gaan we weer in de buitendienst. De soep mag verder garen in de gewatteerde deken, dat spaart gas en hoef ik er niet naar om te kijken. Het waswater van de broccoli werd opgespaard en gebruikt voor de jonge plantjes in pot. Dat hoeft niet meer in een kom op het stoepje maar op de tafel die heel groots “buiten aanrechtje” heet...als hij af is.
 
Mijn leventje....
Nog wat planten verpot vlucht ik weer voor een bui en wordt de soep met de staafmixer bewerkt en op smaak gebracht met peper/zout. In de soepkom een vleugje room op de soep wat deze keer gewoon koffiemelk is. De gewatteerde deken is nog warm als ik mijn soepje eet met de deken over mijn knieën.
Bij mijn PC vind ik opeens een kaartje met een lieve tekst van mijn zusje.... Ze schrijft dat we beiden 100 jaar worden en dus nog 35 jaar gezamenlijk kunnen bijpraten delen en spiegelen. Wat was het heerlijk
haar weer te zien, haar handschrift is niets veranderd zie ik sinds ze in de schoolbanken altijd achter me zat. Het mijne tweemaal zo groot als haar priegelschrift. Van een bloes van mij kan zij een gerimpelde jurk maken en mijn bovenbeen  zijn er twee van haar. Zo was het en zal wel altijd zo blijven. Als ik haar omhels moet ik oppassen dat ik haar niet kraak... het kleine ding en we lachen om zoveel verschil maar
ook over de vele overeenkomsten. We bespreken onze groei en krijgen meer inzicht....wat zij vergeten is weet ik nog wel en omgekeerd, dat is het leuke als je elkaar een leven lang kent. Ik zie haar nog zoals ze was als meisje. Vlassig hoogblond haar en een geboren poppenmoedertje alleen waren de poppen baby's.....haar zusjes en broertjes waar moeder amper naar omkeek. Daardoor is ze in de zorg terecht gekomen en heel begrijpelijk. Mijn wereld was de tuin het land en de bossen, de kippen de haan en de konijnen. Het mannenwerk met de riek de steekschop en spieren die zich ontwikkelden. Als mijn zusje ruzie met iemand had kwam ze mij halen en sloeg ik erop als een kerel. Zo werd ik voor lange tijd de bewaker en helper van mijn zusje die negen maanden ouder is maar daar was in onze jeugd niets van te merken.... omdat ik altijd groter was zelfverzekerder en sterker en daardoor de rol van oudste wellicht heb overgenomen....
 
Annemiek