woensdag 13 april 2016

Mijmering 44 Schoonmaaktipjes groenten in potten en achter de geraniums maar niet echt.


Beste mensen,

Als de zon schijnt heeft de dokter honger
want van zonneschijn wordt je gezond

Annemiek.
 
44 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
Monique mijn fantastische hulp is weer geweest. Het voelt alsof mijn zus komt helpen in de huishouding en een geweldig gevoel. De dag van te voren heb ik de ramen aan de buitenkant begane grond gewassen met de stok want op een ladder durf ik niet meer. Toen ik klaar was bleven wat regendruipers op de kunststof kozijnen die nee....niet met CIF en ook niet met een schuursponsje maar met een zachte vochtige doek met autowas werden verwijderd.
 
Tip 2
In de vroege ochtend raap ik wederom slakken en ze hebben nachtdienst heb ik gemerkt. De gaten worden groter en kijken wie wint....
 
Tip 3
Achter de geraniums is zo slecht nog niet als je ze zelf teelde en geniet van gezeefd zonlicht en de haartjes op de blaadjes zelfs verlicht lijken. Niet alleen maar werken maar ook genieten....
 
Tip 4
Een beeldje van de april geveltuin en de ladder met de planken die jij wellicht ook maken kan. Groenten telen in potten en bakken kan prima. Van slakken heb je in potten weinig last nietwaar. Het kan zelfs op een balkonnetje....
 
Tip 5
Heel veel gedaan en geen tijd voor boodschappen doen. Geen brood meer in huis geen kaas geen melk en groenten ook al niet...... Wat eten we vandaag? Enkele eitjes met zelfgemaakt paneermeel van oud brood met een snufje zout. In de wok of koekenpan brengt dat een dikke omelet die staat in je maag....
 
Tip 6
Als Monique komt sta ik om zes uur op en begint het stof afnemen met een goed uitgewrongen doek. De doek in vieren gevouwen kan je na elk stukje stofwerk een ander vlak nemen tot acht keer toe. De doek regelmatig uitspoelen in een warm sopje en heb je het vuil tenminste echt afgenomen en in het water zitten. Met een droge stofdoek verplaats je alleen maar stof en met een plumeau zeer zeker. Stof afnemen start bij de deur van de ruimte en werk je rond alle horizontale vlakken tot reikhoogte. Het laatst de spullen middenin de ruimte als je weer bij de deur bent terug gekeerd. Het wordt automatisme... Eerst alles stoffen op een verdieping en dan pas stofzuigen en dweilen. Stofzuigen begint

bij de deur van de te stofzuigen ruimte en werk je zo verder. Begin je middenin de ruimte dan blaast de stofzuiger alle stof van de vloer weer in het rond.
 
Mijn leventje
We hebben weer heerlijk bijgepraat Monique en ikke. Boven de stofzuiger uitgegild af en toe en we werkten gestaag door. Terwijl ik de ramen op de bovenverdieping dubbelzijdig waste ( ik ben groot) sopte Monique de badkamer en terwijl voorbijgangers de hond uitlieten gilde ik al wassend met open raam “Wat een rotzak heeee.” ( kwam in het gesprek van pas) We hebben het over wisselende onderwerpen zoals oud ondergoed in de nacht als je ongesteld bent ( wat is dat ook alweer) tot recepten taart en Pasen. Mijn stem draagt ver en een meneer die blaadjes rondbracht begon een praatje terwijl Monique dacht dat ik het tegen haar had en de meneer vreemd opkeek van die stem ergens uit de diepte van mijn huis. Floor de poes volgde de hectiek met argus ogen en kan zo de schoonmaak doen denk ik wel, alleen al door te kijken heeft ze geleerd. Het resultaat is een schoon huis van boven tot beneden vloeren die in de week stonden en pleetjes en wasbakjes kraakzindelijk. We zijn nog de slakkeninvasie gaan bekijken en ik heb zoveel in de tuin gewerkt dat Monique concludeerde dat ik een taai laatste twee weken had gehad omdat ik zo vaak de tuin in ben gevlucht. Ik heb maar wijselijk gezwegen.........Tuinwerk brengt me energie en dat weet ze wel.
 
Annemiek