maandag 4 april 2016

Mijmering 39 Groene aanslag/onkruidvrij stoepje voor 20 cent en zaaitipjes....

Beste mensen,

Het moment om het dak te repareren
is als de zon schijnt...

Annemiek
 
39 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
Steeds minder restafval door het afval scheiden kom ik op een klein bakje per week. Dat betekend een volle restafvalcontainer per jaar. Zal wel stinken daar bij Annemiek zal je denken. Nou nee......ik maak restafval/baksteentjes en hierbij mijn “recept.” Mijn wekelijks bakje wordt in een leeg melkpak geperst en met de vuist aangedrukt. Het  melkpak is halfvol en krijgt een plekje buiten in de wasketel waar ik ook plastic verzamel. Een vol melkpak oftewel baksteentje restafval per twee weken. Dicht vouwen nietje erdoor of plakbandje erop ( schilders afplakband) en voilà klaar voor in de restafvalcontainer. Geen vlieg kan er bij om eitjes te leggen en geurtjes kunnen niet ontsnappen........
 
Tip 2
Van een mevrouw uit een consumindekring kreeg ik de volgende tip: Maaien in de afvalcontainer? Zet het deksel maar open en de vogels pikken de vette maaien op. Mooi voedsel voor de jonge vogeltjes in het nest.......
 
Tip 3
Een meneer die me wilde bedanken met een bos bloemen.....Nee dus.... of het moet een veldboeket zijn. Een plantje dan? Ik vertelde hem dat ik dolblij zou zijn met vijf kleine tomatenplantjes bij het dorps tuincentrum te koop. Meneer kwam met acht bloemkoolplantjes en hetzelfde aantal prei plantjes bietjes plantjes slaplantjes broccoli  en hopen aardbeien plantjes. Ik was de koning te rijk en bedank me dan ook heel hartelijk. Al die kleuters moesten natuurlijk in de grond en werden eerst met de voetjes ( wortelkluitjes) in bakjes water gezet.
 
De plantjesgift hielp me op weg om rond mijn huis aan de slag te gaan met zaaien en poten. De kooltjesplantjes kregen een plekje in de aarde waar vorig jaar de knolselderij en de snijbiet stonden. Wisselteelt toepassen is aan te raden om ongedierte en ziektes geen kans te geven.
http://www.atvooghduyne.nl/Aardappel%20wisselteelt.pdf
 
Tip 4
Tip voor katten liefhebbers en een moestuin.... Katten graven graag in losse aarde om hun behoefte te doen. Pas ingezaaide aarde daar zijn ze gek op. Een wigwam van restjes gaas vastgezet met stokjes over de zaaigeul en geen kat kan erbij. Als de plantjes opkomen en groter worden kunnen de gaasdekjes weg. Stokjes schuin over kruist over de zaaigeul helpt ook. Verder weren de gaasdekjes de duiven die gek op slablaadjes en jonge koolplantjes zijn. Alleen van rode kool blijven ze af en van prei........ Sla plantjes in potten daar komen duiven minder snel aan omdat die potrand afschrikt......tot nu toe.
 
Tip 5
Er waren bij de plantengift ook acht preiplantjes met wortelkluitje. Als ik prei verspeen laat ik de pootgaatjes open maar de vierkante blokjes wortelkluit heb ik maar toegedekt. Prei altijd vrij diep zetten zodat lange witte stukken ontstaan ( waar het om gaat.)  Na het poten het blad voor twee derde afknippen.
 
Tip 6
Er was een verloren plekje waar wat zaaibedjes pasten. Afgeknipte potranden zijn uitstekend voor dit doel waarin zaad kan opkomen en gaan groeien binnen de veilige rand. Ik heb andijvie boerenkool en spruitjes voor/gezaaid in de potranden. Er kwam een stukje gaas op zodat Floor het zaaibed niet als slaapplek kan gebruiken. Dat heeft ze namelijk al eens gedaan. Hoe kom ik aan potranden? Plastic potten in aardappelmanden ( om geraniums en groenten in te telen) die net te hoog zijn en knip ik de pot op juiste hoogte........
              
Tip 7
Mijn zoon Samir heeft me geholpen het onkruid tussen de tegels en klinkers weg te steken, want daar begint een heel seizoen groene aanslag/onkruidvrij stoepje mee. De paadjes werden nat gemaakt met  regenwater uit de regenton en bestrooit met strooizout. Het betekend een zomer/herfst lang geen groene aanslag en onkruid op de paadjes..... Kosten? Ongeveer 20 cent voor de twee paadjes........ Het paadje naar de voordeur heeft alleen grote tegels en werd alleen zout gestrooid in de voegen.....Gewoon laten liggen dat zout en zeker niet wegvegen. De zon doet samen met de regen en het zout haar werk. Het zout is niet meer te zien na tien dagen........
 
Mijn leventje.......
De natuur gaf me ruimte om te zaaien door een prachtig lente/weer weekend te schenken. Er is haast bij want wat in de grond zit kan kiemen en groeien. Zaai uitstel is oogst uitstel! De mest in de voortuin werd onder gewerkt en groente gezaaid. Pastinaak... rode en gele uien, worteltjes en groene en gele koolraapjes. Verder de gekregen prei gezet in het verlengde van de uien, zo tussen de wortels en pastinaak houden ze de wortelvlieg weg. Er kwam een rand koemest om de uitlopende pioenroos en alweer opkomend onkruid uitgetrokken. In de bijentuin woekert het “onkruid” zevenblad en rukt gestaag op. Het mag nog even groeien tot ik klaar ben met zaaien en wordt er een stamppotje van gemaakt. De geveltuin en het moestuintje aan de zijkant van mijn huis is nu ook klaar en kom ik langzaam aan aan het hofje.Er is heel veel te doen in de tuin en alles is even leuk zodat ik twee dagen van 10 tot 18.00 uur aan de slag ben geweest.  Zwaar werk in de ochtend met later op de dag steeds lichtere klussen. Als alle krachten op zijn... laat ik alles zo uit mijn vingers vallen en klim in mijn stoel een aardespoor achterlatend op de vloer omdat de schoenen even niet meer uitkunnen. De afwas bleef staan en tegen middernacht toch nog gedaan omdat vroeg in de morgen een afwas van gisteren vinden het ergste is dat ik bedenken kan..... Gelukkig is het huis er voor mij en ik niet voor het huis en werd het aardespoor met de stofzuiger opgeruimd toen er tijd en energie voor was.......
 
Annemiek.