zondag 13 maart 2016

Mijmering 30. Snoeien en gratis cadeautjes binnen halen.....duurzaamheid en hergebruik.

Beste mensen,

Bij vrienden hoef je nooit iets uit te leggen
Ze wisten het al....

Annemiek.
30 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
Het ouder echtpaar dat dagelijks met het hondje een wandelingetje maakt langs mijn huis noemt mijn tuin “de natuurtuin.” Moeder natuur mag haar gang gaan maar om geen klachten van buren te krijgen snoei ik drastisch in het voorjaar en dat is meestal voldoende onderhoud voor een seizoen. Eigenlijk is dat snoeien oogsten want wat een weelde heb ik weer verzamelt. Het is kijken met nieuwe ogen en misschien heb je er iets aan om mee te kijken?
 
Gedroogd blad van iris werd gesnoeid en verder na gedroogd op het hofje in de zonneschijn. Later werd het in dozen in de schuur gezet. Het is de vulling voor het mandje van Floor op de oppottafel waar ze vaak ligt om te soezen. De gedroogde stengels en zaaddozen van de iris kregen een plekje in de kan op het tafeltje onder mijn afdak. Zonder water svp dan gaan ze jaaaaaaaaren mee.
 
De magnolia in de knop mocht wel wat gesnoeid van lage en gekruiste takken en dat is een prachtboeket geworden in een vaas in de woonkamer. De afgeknipte takken werden ver ingesneden met een scherp mes zodat ze goed water kunnen opnemen. Water in een vaas en een stukje gaas waarin de takken werden gestoken en daardoor precies blijven staan hoe jij het hebben wil. De knoppen worden prachtige bloemen en is me liever dan tulpen uit de kas in een vaas. Goed zijn voor de aarde en je portemonnee is bloemen/takken die er al zijn...
 
Uit de kluiten gegroeide heesters werden tot tien cm boven de aarde gesnoeid en het snoeiafval in kleine stukjes in de compostbak gedeponeerd want grove takken composteren te langzaam.  Ik verdeel het werk en start in de vroege morgen met het zware werk. Op tijd pauze ( om de drie uur) en eindig met het lichte werk als mijn handen en rug het niet meer trekken.
Licht leuk werk is de manden en alle houtwerk verduurzamen door het in te kwasten met hergebruik frituurolie ( kreeg ik van Gerda en van de buurvrouw.) Het kwam goed van pas en de manden schitteren weer als nieuw. Waterafstotend zodat het vlechtwerk langer meegaat. In de kleine mand heeft een anjertje overwintert en al in de knop en bloei. Door winterhard in plaats van zomerbloeiers in manden te zetten bespaar je weer kosten .... en werk. Gewoon wat aarde bijvullen en wat mest. Wordt de plant te groot dan kan hij altijd nog in de volle grond en een stekkie in de mand.
 
Ik heb weer wat takken uit het gemeenteplantsoen geript eh gesnoeid met de naam ribes. De struik lijd er niet van als je maar hier en daar wat uitknipt. Door dit snoeien in het voorjaar is door de jaren de struik breder geworden en niet zo hoog. In de woonkamer staat nu een tweede vaas prachtige lenteboden. Op de tuintafel buiten nog eentje en blijft dit boeket buiten heel lang goed. In het plantsoen staat de struik ergens achteraan en geen mens die hem ziet. Op de tuintafel geniet ik meerdere keren per dag van het boeketje.
 
Verder maar weer want ik ben weer aan het spelevaren alsof de zolder moet opgeruimd en ik een doos foto’s vind en van opruimen niets meer komt.  De rotstuin moet gesnoeid en dat hoeft ook maar tweemaal per jaar. De pollen siergras werden afgeknipt en die zachte droge grasjes lijken me nu echt een heerlijk toplaagje voor het mandje van Floor. Even later zie ik de eigenwijze trut liggen slapen in een pot zomaar op de aarde waar de varen nog op moet komen. Floor de poes is mijn mooiste “plantje” dus kwam er een plantenstekertje bij met haar naam. Dat luxe mandje op de oppottafel zal ze eerdaags wel in gebruik nemen als ik even niet kijk........
 
Mijn leventje....
De sedum werd gesnoeid en een kind van de kruisbes verplant naar een plekje in de zon. Het eeuwig moes gestut en wat aardpeer uitgestoken waar hij niet gewenst was. De neusjes van rabarber zijn al zichtbaar zomaar tussen de blommen in de voortuin en dat kan prima op die plek. Rabarberblad is decoratief tussen blommen. De oude kussens werden van zolder gehaald en mijn kamertje buiten weer ingericht. Oude kussens van wat een ander zomaar weg deed en al jaren hergebruikt door dit mens. Gewoon een effen dekbedovertrek om de bonte verzameling geslagen of een badhanddoek. Van buur mocht ik wat takken met gedroogde besjes snoeien die anders morgen in de kliko gaan. In de oude geëmailleerde kan ( zonder water) gezet ben ik er verguld mee. De lange rechte stokken van snoeiafval en stevige stengels van de aardpeer werden bijeen gebonden en bewaard. Ze dienen als rijshout bij de erwtenplanten, over een week kunnen die al in de volle grond. Elke dag ga ik de plantjes even sproeien in het consuminderhuis. De rankjes komen er al aan en ze mogen buiten afharden met bakjes en al binnenkort als de nachtvorst is verdwenen. Op tafels in de luwte kan dat wel......... Al die zorg voor mijn kinders maakt me blij en laat de energie stromen vanuit de aarde door mijn handen naar mijn hart en mijn hoofd wordt al rustiger......
 
 
Als de avond is gevallen doe ik de afwas van de hele dag en worden de groefjes in mijn handen weer schoon. Een beetje olijfolie zo uit de fles als handcrème en wordt de dag weer telefonisch doorgenomen met de woensdag vriend. Zondag is voor meneer wat langer met de hond erop uit en zeker geen tuinwerk. Zondag is rustdag.... Deze losgeslagen vrouw is anders en zondag is feest dus woelen in de aarde. We wensen elkaar goedenacht en tel ik mijn zegeningen als hij zegt “Kind ga naar bed, je moet rusten nu.” Ik ben nog iemands “kind” is dat niet geweldig als je de 65 bent gepasseerd.... Ik luister natuurlijk niet direct want de mijmeringen gaan er nog even door zodat jullie mee kunnen genieten van een pracht zonnige zondag in het zuiden...
 
Annemiek